Lärandemål
Kursens övergripande syfte är att deltagarna utvecklar fördjupad förmåga att kritiskt granska och värdera utbildningsvetenskapliga forskningsresultat i relation till pedagogisk praktik.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- kritiskt granska forskningsresultat och slutsatser i förhållande till angivna teorier och metoder
- bedöma tillförlitligheten hos utbildningsvetenskapliga studiers resultat och deras överförbarhet relativt pedagogiska praktiker
- värdera olika utbildningsvetenskapliga forskningsresultats betydelse för pedagogiska praktiker och deras aktörer såsom lärare och elever.
Innehåll
Kursen behandlar utbildningsvetenskapliga studiers relevans för pedagogiska praktiker. Under kursen granskas pedagogiska studier gällande resultat och slutsatser i relation till valda teorier och metoder samt resultats betydelse för den pedagogiska praktiken. Kursen behandlar läraren som kritisk forskningskonsument.
Examinationsformer
Muntliga presentationer och skriftlig promemoria.
Arbetsformer
Arbetsformerna består av obligatoriska seminarier där deltagarna förväntas delta aktivt.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Muntlig presentation och skriftligt PM, 7,5 hp
Förkunskapskrav
- Examen om minst 180 hp på grundnivå med 90 hp inom huvudområdet pedagogiskt arbete
Övrigt
Kursen ingår i Magisterprogram i pedagogiskt arbete.
Summary in English
After finished course the student should be able to:
- critically scrutinize a research results and conclusions in relation to the studies‘ theories and methodologies
- evaluate the validity and reliability of research studies and their relevance for pedagogical practices
- evaluate research results from the field of Educational Sciences and the significance of those results for education and various actors, such as teachers and pupils.