Kursplan

Utbildningsvetenskapliga ansatser - teoretisk och metodologisk fördjupning

Kurskod
PG3069
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå 1
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Ämnesgrupp
Pedagogik
Utbildningsområde
Undervisningsområdet, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Pedagogiskt arbete1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1A1N
Fastställd
Fastställd 2017-10-26.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2018-01-15.
Reviderad
Reviderad 2018-04-12.
Revideringen är giltig fr.o.m. 2018-04-12.

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar fördjupad kunskap om centrala forskningsmetoder inom det utbildningsvetenskapliga området.

Efter avslutad kurs ska den studerande ha utvecklat:

  • fördjupad kunskap om olika typer av kvantitativa och kvalitativa forskningsansatser samt om hur olika teoretiska och metodologiska överväganden och val påverkar genomförande och resultat
  • fördjupad kunskap om olika typer av datainsamlingsmetoder för fältstudier och förmåga att föra resonemang om tillförlitlighet och kunskapsbidrag i anslutning till dessa
  • fördjupad kunskap om god forskningssed, forskningsetiska förhållningssätt och principer för utbildningsvetenskaplig forskning
  • förmåga att genomföra en kritisk granskning av metodologiska val och överväganden av utbildningsvetenskapliga studier samt värdera och problematisera resultat i relation till deras teoretiska och metodologiska ansats
  • förmåga att konstruera en metodologisk design för studier av pedagogisk praktik där val av utbildningsvetenskaplig ansats (teori och metodologi) samt datainsamlingsmetod, metod för analys liksom forskningsetiska överväganden beaktas och argumenteras för i förhållande till tänkt studies problem- och syftesformulering.

Innehåll

Kursen behandlar olika forskningsansatser inom det utbildningsvetenskapliga fältet. De olika teoretiska och metodologiska ansatserna som behandlas i kursen används som utgångspunkt för dels kritisk granskning av utbildningsvetenskapligt relevant forskning, dels för formulerandet av teoretiska val och metodologiska överväganden samt ställningstaganden i förhållande till problemformulering, forsknings- och analysmetoder, forskningsetik, reliabilitet och validitet, samt för granskning och diskussion av medstudenters framlagda planer för studier.

Examinationsformer

Kursen examineras genom muntliga presentationer vid aktivt deltagande i seminarier och skriftligt PM.

Arbetsformer

Arbetsformerna består av obligatoriska seminarier.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Betygsrapportering:

  • Muntliga presentationer, skriftligt PM, 7,5 hp

Förkunskapskrav

  • Lärarexamen om minst 180 hp, eller Kandidatexamen i pedagogik/pedagogiskt arbete/specialpedagogik/didaktik

Övrigt

Kursen ingår i Magisterprogram i pedagogiskt arbete. Kursen motsvarar PG3059.