Lärandemål
Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar fördjupad kunskap om centrala forskningsmetoder inom det utbildningsvetenskapliga området.
Efter avslutad kurs ska den studerande ha utvecklat:
- fördjupad kunskap om olika typer av kvantitativa och kvalitativa forskningsansatser samt om hur olika teoretiska och metodologiska överväganden och val påverkar genomförande och resultat
- fördjupad kunskap om olika typer av datainsamlingsmetoder för fältstudier och förmåga att föra resonemang om tillförlitlighet och kunskapsbidrag i anslutning till dessa
- fördjupad kunskap om god forskningssed, forskningsetiska förhållningssätt och principer för utbildningsvetenskaplig forskning
- förmåga att genomföra en kritisk granskning av metodologiska val och överväganden av utbildningsvetenskapliga studier samt värdera och problematisera resultat i relation till deras teoretiska och metodologiska ansats
- förmåga att konstruera en metodologisk design för studier av pedagogisk praktik där val av utbildningsvetenskaplig ansats (teori och metodologi) samt datainsamlingsmetod, metod för analys liksom forskningsetiska överväganden beaktas och argumenteras för i förhållande till tänkt studies problem- och syftesformulering.
Innehåll
Kursen behandlar olika forskningsansatser inom det
utbildningsvetenskapliga fältet. De olika teoretiska och metodologiska ansatserna som
behandlas i kursen används som utgångspunkt för dels kritisk granskning av
utbildningsvetenskapligt relevant forskning, dels för formulerandet av teoretiska val och metodologiska överväganden samt ställningstaganden i förhållande till
problemformulering, forsknings- och analysmetoder, forskningsetik, reliabilitet
och validitet, samt för granskning och diskussion av medstudenters framlagda
planer för studier.
Examinationsformer
Kursen examineras genom muntliga presentationer vid aktivt deltagande i seminarier och skriftligt PM.
Arbetsformer
Arbetsformerna
består av obligatoriska seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Muntliga presentationer, skriftligt PM, 7,5 hp
Förkunskapskrav
- Lärarexamen om minst 180 hp, eller Kandidatexamen i pedagogik/pedagogiskt arbete/specialpedagogik/didaktik
Övrigt
Kursen ingår i Magisterprogram i pedagogiskt arbete. Kursen motsvarar PG3059.