Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- beskriva och jämföra olika kritiska och teoretiska problematiseringar rörande mänskliga rättigheter
- tillämpa kritiska och teoretiska ansatser rörande mänskliga rättigheter på ett urval av historiska och samtida sammanhang
- problematisera hur strukturell makt fungerar i relationer mellan olika grupper i samhället
- identifiera och kritiskt analysera möjliga konflikter mellan olika rättighetsanspråk såväl som mellan olika diskursiva användningar av mänskliga rättigheter
- bidra till ett samtal om mänskliga rättigheter på ett lyhört sätt med nyanserade och välgrundade inlägg.
Innehåll
Kursen behandlar olika kritiska ansatser till mänskliga rättigheter och
hur de har använts genom historien och i olika kontexter. Kursen nyanserar synen på mänskliga
rättigheter genom att problematisera spänningar som uppkommer då ideal
uttryckta i form av mänskliga rättigheter möter politiska och sociala
sammanhang.
Examinationsformer
Examinationen sker genom förberett och aktivt deltagande i seminarier, muntliga presentationer och skriftliga inlämningsuppgifter.
Arbetsformer
Kursens arbetsformer är föreläsningar och obligatoriska seminarier. Undervisningsspråk är engelska.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- 60 hp på grundnivå inom något av ämnena historia, religionsvetenskap, sociologi, statsvetenskap, internationella relationer och Engelska 6. Dispens beviljas från kravet på svenska för grundläggande behörighet
Övrigt
All undervisning är nätbaserad. Seminarier och föreläsningar är schemalagda på bestämda tider och seminarierna förutsätter interaktivt deltagande. Kursen kräver därför tillgång till dator, headset, webbkamera och internetuppkoppling, eller motsvarande funktionsenlig teknisk utrustning.
Ersätter RK2003.