Lärandemål
Delkurser
Delkursens övergripande mål att ge den studerande sådana
fördjupade kunskaper om vetenskapsteori, vetenskapliga metoder och
forskningsetik, som kan ligga till grund för såväl en vetenskapligt grundad
bedömning av tidigare forskning, som för genomförande av en egen begränsad
forskningsuppgift, vilken utförs i examensarbetet i delkurs 2.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- visa god förtrogenhet med religionsvetenskapens identitet i relation till några av humanioras olika vetenskapsteoretiska och vetenskapshistoriska kontexter
- visa god teoretisk och metodisk medvetenhet och förmåga att kritiskt och självständigt förhålla sig till en mångfald av teorier och metoder
- visa förtrogenhet med delar av den samtida religionsvetenskapliga och religionsdidaktiska forskningsfronten
- visa en god förståelse för och självständigt kunna reflektera över möjliga samband mellan religionsvetenskapens ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska forskningsfrågor
- visa kunskaper om internationella och nationella forskningsetiska koder, och förståelse för bakgrunden till dessa, samt förmåga till självständig kritisk reflektion över forskningsetiska problem
- visa förmåga att kritiskt
granska vetenskapsteoretiska och metodiska aspekter, samt forskningsetiska
problem och lösningar av dessa, i vetenskapliga texter.
Delkursens övergripande mål är att den studerande
ska kunna genomföra en kvalificerad och självständig vetenskaplig undersökning
med utgångspunkt i någon av religionsvetenskapens och/eller
religionskunskapsämnets didaktiska frågeställningar. Den studerande förväntas därigenom
kunna bidra till kunskapsutveckling inom ett avgränsat religionsdidaktiskt
område.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- visa väsentligen fördjupade kunskaper inom ett avgränsat religionsvetenskapligt område, inkluderande dess ämnesdidaktiska aspekter
- med utgångspunkt i resultaten från examensarbete 1 formulera en fördjupad ämnesdidaktisk problemställning med tillhörande forskningsfrågor
- visa förmåga att utifrån en ämnesdidaktisk problemställning självständigt systematisera, analysera och kritiskt diskutera empiriskt material i form av egna och andras forskningsresultat
- visa förmåga att identifiera och analysera möjliga forskningsetiska problem i såväl det egna uppsatsarbetet som i medstuderandes, samt argumentera för förslag på lösningar med stöd av etisk teori och forskningsetisk litteratur
- genomföra ett självständigt problemorienterat vetenskapligt arbete med tydlig forskningsanknytning, relevant teori- och metodanvändning, samt argumentation som vilar på vetenskaplig grund
- visa fördjupad förmåga att, med högt ställda krav på skriftlig och muntlig kommunikationsförmåga, presentera och argumentera för egna resultat samt förhålla sig till vetenskaplig kritik på ett professionellt och konstruktivt sätt
- visa fördjupad förmåga att analysera, värdera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att, i form av tydlig konstruktiv respons, peka på förtjänster såväl som brister
- bidra till kunskapsutveckling inom ett avgränsat
ämnesdidaktiskt område av betydelse för religionskunskapslärares yrkesutövning.
Innehåll
Delkurser
I denna delkurs kurs behandlas olika humanistiska
vetenskapsteoretiska och vetenskapshistoriska inriktningar och metoder med
relevans för religionsvetenskaplig och religionsdidaktisk forskning. I delkursen tillägnar sig den studerande förtrogenhet med viss samtida religionsvetenskaplig
och religionsdidaktisk forskning. Den studerande skall fördjupa sina vetenskapsteoretiska,
metodiska och forskningsetiska kunskaper, bland
annat genom analys av hur dessa frågor har hanterats i empirisk
religionsvetenskaplig/religionsdidaktisk forskning.
Detta andra examensarbete bygger vidare på och
fördjupar det ämnesdidaktiska problemområde som undersöktes i det första
examensarbetet. Med stöd av handledare preciseras problemställning, syfte och
frågeställningar med utgångspunkt i de kunskapsbehov som identifierades i det
första arbetets litteraturanalyser. Vidare avgränsas, insamlas och analyseras
ett empiriskt material utifrån relevanta teorier och med hjälp av lämpliga
metoder. Val av teoretiska perspektiv, vilka forskningsmetoder som används och
behandlas och vilken litteratur som är mest ändamålsenlig styrs av det aktuella
uppsatsämnet och de frågeställningar som utarbetas.
Resultatet av undersökningen diskuteras och tolkas
mot bakgrund av tidigare forskningsresultat och presenteras i form av en
vetenskaplig uppsats, vilken kan kompletteras med andra redovisningsformer. Den
studerande försvarar sitt examensarbete och genomför en kritisk granskning av
en medstuderandes examensarbete vid ett ventileringsseminarium. Slutligen ska
möjligheter ges för den studerande att presentera sina undersökningsresultat
och slutsatser för partnerskolan, aktuellt partnerområde och/eller vid
religionsämnets forskningsseminarium.
Examinationsformer
Delkurs 2 examineras i form av en vetenskaplig uppsats som den studerande presenterar och försvarar vid ett särskilt ventileringsseminarium, vid vilket den studerande också opponerar på en medstuderandes examensarbete. Examensarbetet kan också redovisas i kombination med annan gestaltande form.
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För betyget VG på hela kursen krävs VG på moment 2.
Betygsrapportering:
Moment 1: Vetenskapsteori, metod och forskningsetik - 15 hp
Moment 2: Examensarbete 2 för ämneslärarexamen för gymnasieskolan - 15 hp
Förkunskapskrav
- Religionsvetenskap III, inklusive examensarbete 1 för ämneslärarexamen, gy, 30 hp grundnivå 2, varav 22,5 hp godkända vid registrering, eller motsvarande kunskaper
Övrigt
Summary in English
1. Scientific theory, method and research ethics
The overall objective of this module is to provide students with advanced knowledge of the theory of science, scientific methods and research ethics that can form the basis for both a scientifically based assessment of previous research and an implementation of their own limited research assignment, which is executed in the thesis in module 2.
2. Degree Thesis 2 for Teacher Students, Upper secondary school
The overall goal of this module is to enable students to carry out a qualified and independent scientific investigation with a basis in any question related to religious science and / or religious sciences didactics. The student is expected to thereby contribute to knowledge within a specific didactical area of religious sciences.