Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa kunskap om hur grundläggande färdigheter i ett språk utvecklas
- visa kännedom om språkinlärningsteorier ur ett historiskt, ett samhälleligt och ett kulturellt perspektiv
- redogöra för och diskutera centrala språkinlärningsteorier och deras betydelse för språkundervisningen
- utifrån valda teorier och tidigare forskning om språkinlärning analysera och kritiskt granska läromedel i ryska
- argumentera för didaktiska val utifrån psykolingvistiska aspekter av språkinlärning
- utveckla egna läromedel.
Innehåll
Kursen behandlar en rad centrala språkinlärningsteorier som under seminarierna belyses och diskuteras ur olika perspektiv. Därtill ges god inblick i psykolingvistiska aspekter av språkinlärning.
De teoretiska kunskaperna knyts samman med praktiska övningar med syfte att ge kunskap om hur man gör egna läromedel som deltagarna kan använda i sin framtida undervisningsverksamhet.
Under kursens gång lyfts de specifika särdrag fram som gäller för nätbaserad språkundervisning med synkrona möten. Den studerande har möjlighet att få pröva både lärarens och den studerandes roll i sådana möten.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Ryska I: Grammatik och skriftlig språkfärdighet, 10 högskolepoäng, Ryska II: Grammatik, 5 högskolepoäng och Ryska II: Muntlig och skriftlig språkfärdighet, 15 högskolepoäng, på grundnivå 1, eller motsvarande kunskaper