Kursplan

Välfärdsinsatser och brukarperspektiv

Kurskod
SA1048
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Socialt arbete (SAA)
Ämnesgrupp
Socialt arbete och social omsorg
Utbildningsområde
Samhällsvetenskapliga området, 50%
Vårdområdet, 50%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2017-11-30.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2018-01-15.

Lärandemål

Det övergripande målet med kursen är att den studerande ska tillägna sig kunskaper om välfärdsinsatser på individ-, grupp- och samhällsnivå och få en förståelse för samspelet mellan sociala problem, livsvillkor och brukares behov.

Moment 1. Campusförlagd utbildning, 10,5 högskolepoäng

Kunskap och förståelse

Den studerande ska efter avslutat moment kunna:

  • visa grundläggande kunskaper om socialt arbete med barn, ungdomar, familjer, äldre personer, personer med funktionshinder och personer med olika kulturell bakgrund
  • visa grundläggande kunskaper om brukarperspektiv inom socialt arbete
  • visa grundläggande kunskaper om socialt arbete inom områdena arbetslöshet, fattigdom, missbruk och relationsproblematik i relation till kön, klass och etnisk bakgrund
  • visa grundläggande kunskaper om förhållandet mellan välfärdspolitik och brukares behov, rättigheter och skyldigheter samt intressekonflikter som kan uppstå mellan dessa
  • visa grundläggande kunskap om organisering av och samarbete i praktiskt socialt arbete
  • visa grundläggande kunskaper om kvalitativ datainsamling.


Färdigheter och förmåga

Den studerande ska efter avslutat moment kunna:

  • visa förmåga att på grundläggande nivå tillämpa metoder i socialt arbete riktade mot målgrupperna barn, ungdomar, familjer, äldre personer och personer med funktionshinder
  • visa förmåga att på grundläggande nivå tillämpa metoder i socialt arbete inom områdena arbetslöshet, fattigdom, missbruk och relationsproblematik med hänsyn tagen till kön, klass och etnisk grupp
  • visa förmåga att konstruera intervjufrågor och genomföra en forskningsintervju.


Värderingsförmåga och förhållningssätt

Den studerande ska efter avslutat moment kunna:

  • visa grundläggande insikter i vilken betydelse det personliga och professionella förhållningssättet har för mötet med brukare
  • visa grundläggande förmåga att kunna värdera intressekonflikter och spänningar som kan uppstå i relationen mellan välfärdspolitik och olika brukares behov, rättigheter och skyldigheter
  • visa grundläggande insikter om betydelsen av att ha ett brukarperspektiv i socialt arbete
  • reflektera över forskningsetiska aspekter i kvalitativ forskning
  • reflektera över tillförlitlighet i kvalitativa studier.


Moment 2. Verksamhetsförlagd utbildning, 4,5 högskolepoäng

Kunskap och förståelse

Den studerande ska efter avslutat moment kunna:

  • visa grundläggande insikter i egen personlig utveckling och professionellt förhållningssätt
  • visa grundläggande kunskaper om och kunna ge exempel på etiska problem och dilemman i praktiskt socialt arbete
  • kunna redogöra för grundläggande metoder och arbetssätt som tillämpas i socialt arbete samt vilka konsekvenser makt-, köns-, och brukarperspektiv samt etiska perspektiv får för metodernas tillämpning.


Färdigheter och förmåga

Den studerande ska efter avslutat moment kunna:

  • visa grundläggande förmåga att ta ansvar för egen personlig och professionell utveckling
  • reflektera över arbetsmetoder, arbetssätt och brukarperspektiv i praktiskt socialt arbete
  • visa förmåga att under handledning självständigt utföra enklare uppgifter inom det sociala arbetets verksamhetsfält.


Värderingsförmåga och förhållningssätt

Den studerande ska efter avslutat moment kunna:

  • identifiera och värdera etiska problem och dilemman i praktiskt socialt arbete
  • visa grundläggande insikter i möjligheter och problem med att integrera akademiska kunskaper i det sociala arbetets praktik
  • visa grundläggande förmåga att kunna reflektera över den egna personlighetens betydelse för ett professionellt förhållningssätt i socialt arbete.

Innehåll

Moment 1. Campusförlagd utbildning, 10,5 högskolepoäng

Momentet belyser välfärdssamhällets insatser och vad ett brukarperspektiv innebär i socialt arbete. Medborgares och brukares rättigheter och skyldigheter kring välfärden analyseras och diskuteras med utgångspunkt från organisationsperspektiv och brukarperspektiv. I momentet studeras socialt arbete med olika målgrupper som ungdomar, familjer, äldre personer, personer med olika kulturell bakgrund, personer med funktionshinder samt olika områden som arbetslöshet, fattigdom, missbruk och relationsproblematik. Intressekonflikter i mötet mellan brukare och välfärdsinstitutionerna behandlas också, liksom potentiella hinder och resurser i samverkan mellan skilda välfärdsinstitutioner respektive professioner. Reflektioner kring betydelsen av det personliga och professionella förhållningssättet görs i relation till brukare. I momentet introduceras studenten i kvalitativa metoder, planering och genomförande av en forskningsintervju samt i forskningsetikens grunder.

  • kursen innehåller 2,5 hp vetenskaplig metod
  • kursen innehåller 1 hp PPU (personlig och professionell utveckling)

Moment 2. Verksamhetsförlagd utbildning, 4,5 högskolepoäng

I momentet behandlas etiska aspekter på yrkesrollen, professionen och det sociala arbetets praktik. Tillämpningen av relevanta författningar inom det sociala verksamhetsområdet är ett annat tema. I detta moment ges också som ett led i den personliga och professionella utvecklingen möjlighet att självständigt utföra enklare uppgifter inom praktiskt socialt arbete.

Examinationsformer

Seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter, studiegruppsuppgifter samt individuell hemtentamen.

Arbetsformer

Föreläsningar, obligatoriska seminarier, projektarbete och obligatoriska studiegruppsuppgifter.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Betygsmoduler:

  • Campusförlagd utbildning, 10,5 hp, U - VG
  • Verksamhetsförlagd utbildning, 4,5 hp, U - G

Förkunskapskrav

  • Socialt arbete som profession 7,5 hp och Introduktion till vetenskapligt arbete 7,5 hp

Övrigt

Kursen ingår i Socionomprogrammet.

Om en student inte uppnår målen för den verksamhetsförlagda kursen/kursmomentet under ordinarie period kan examinator besluta om en förlängning av VFU-perioden med två veckor. Detta kan ske under förutsättning att examinator bedömer att studenten genom förlängningen har möjlighet att uppnå målen och förutsatt att förlängningen är praktiskt möjlig att genomföra. I slutet av förlängningen görs en ny bedömning av studentens prestationer. Om studenten fortfarande inte uppnått målen ska betyget Underkänd sättas, vilket medför att den verksamhetsförlagda utbildningen endast kan omexamineras genom att göras om i sin helhet. Studenten har rätt att genomföra totalt tre verksamhetsförlagda perioder. Möjligheten till förlängning gäller endast ordinarie VFU-period. Ordinarie tillfälle räknas som en (1) period, även om förlängning med två veckor har skett.

Student kan under pågående verksamhetsförlagd kurs/kursmoment bli underkänd i förtid, om studenten uppvisar sådana brister i kunskaper, färdigheter och/eller förhållningssätt att det finns påtaglig risk för att annan person skadas fysiskt eller psykiskt. Studenten måste då avbryta sin verksamhetsförlagda utbildning och får betyget Underkänd på kursen/kursmomentet. Beslut om underkännande i förtid fattas av examinator i samråd med berörd handledare och VFU-ansvarig eller motsvarande. I samband med beslutet ska en individuell utvecklingsplan för studenten upprättas av examinator efter samråd med student, program- och kursansvarig. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper färdigheter och förhållningssätt studenten behöver tillägna sig för behörighet att återuppta sina verksamhetsförlagda studier. Utvecklingsplanen ska även innehålla uppgift om tidpunkt för kontroll av den aktuella behörigheten. Om studenten vid kontroll inte bedöms ha tillägnat sig nödvändiga kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ska tidpunkt för ny kontroll meddelas. Sammanlagt två kontroller av behörighet att återuppta verksamhetsförlagd utbildning utifrån individuell utvecklingsplan efter underkännande i förtid kan beviljas.

Summary in English

 Module 1. Campus-Based Education, 10.5 credits

Knowledge and understanding

After completion of the module, the student shall be able to:

  • demonstrate basic knowledge about social work with children, adolescents, families, older persons, persons with disabilities, and persons with diverse cultural  backgrounds
  • demonstrate basic knowledge of user perspectives in social work
  • demonstrate basic knowledge about social work with regard to unemployment, poverty, abuse and relational problems in relation to gender, class and ethnic background
  • demonstrate basic knowledge about the relationship between welfare measures and the perspectives, rights and obligations of welfare users, and conflicts of interests that can emerge
  • demonstrate basic knowledge about the organisation of and collaboration in terms of social work practice
  • demonstrate basic knowledge about qualitative data collection.
     

Abilities and capabilities

After completion of the module the student shall be able to:

  • demonstrate a basic ability to apply methods in social work suitable for work with children, adolescents, families, older persons and persons with disabilities
  • demonstrate a basic ability to apply methods in social work in relation to unemployment, poverty, abuse and relational problems with regard taken to gender, class and ethnic background
  • demonstrate an ability to develop an interview questionnaire and to conduct a research interview.

Values and attitudes

After completion of the module, the student shall be able to:

  • demonstrate basic insights into the significance of personal and professional attitudes for interaction with welfare users
  • demonstrate a basic ability to evaluate conflicts of interests and tensions that can emerge in the relationship between welfare measures and the needs, rights and obligations of welfare users
  • demonstrate basic insights into the significance of having a user perspective in social work
  • reflect over ethical aspects in qualitative research
  • reflect over the credibility of qualitative studies.

Module 2. Field Placements, 4.5 credits

Knowledge and understanding

After completion of the module, the student shall be able to:

  • demonstrate basic insights into his or her own personal development and professional attitude
  • demonstrate basic knowledge about and be able to give examples of ethical problems and dilemmas in practical social work
  • give an account of basic methods in social work and how the applications of these methods are affected by different power, gender and user perspectives and ethical perspectives.

Abilities and capabilities

After completion of the module, the student shall be able to:

  • demonstrate a basic ability to take responsibility of her or his own personal and professional development
  • reflect over methods and user perspectives in practical social work
  • demonstrate the ability to independently perform simpler tasks in social work under supervision.

Values and attitudes

After completion of the module, the student shall be able to:

  • identify and evaluate ethical problems and dilemmas within social work practice
  • demonstrate basic insight into the way in which academic knowledge can be integrated with social work practice and the challenges that can arise with this
  • demonstrate a basic ability to reflect over the significance of his or her own personality when it comes to a professional attitude in social work.