Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa fördjupade kunskaper om nationell och internationell forskning inom ett område relevant för socialt arbete
- visa fördjupad kunskap om forskningsdesign och forskningsdesignens betydelse för ett vetenskapligt arbete
Färdigheter och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- formulera och avgränsa en forskningsbar problemformulering med relevans för socialt arbete
- genomföra en representativ forskningsinventering över valt problemområde
- argumentera för vald problemformulering med utgångspunkt i kunskapsläget inom området
- välja och tillämpa en relevant tolkningsram
- välja och tillämpa en relevant forskningsdesign
- tolka och analysera det egna vetenskapliga arbetets data så att forskningsfrågan besvaras
- komponera och integrera de olika delarna i ett vetenskapligt arbete på ett sådant sätt att det i framställning finns en tydlig och logisk sammanhängande konsistens mellan arbetets olika delar
- tydligt rapportera och, såväl muntligt som skriftligt, presentera och försvara ett vetenskapligt arbete och dess resultat.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa förståelse för och tillämpa rättsliga och forskningsetiska riktlinjer i genomförandet av ett vetenskapligt arbete
- kritisk reflektera över forskningsdesignens betydelse för ett vetenskapligt arbete
- kritiskt granska andra vetenskapliga arbeten
Innehåll
I kursen diskuteras centrala aspekter av författandet av en vetenskaplig uppsats. Praktiska aspekter av uppsatsarbetet belyses. Den studerande ges möjlighet att diskutera sin forskningsplan, presentera en litteraturstudie samt en preliminär forsknings- och tidsplan för sin uppsats.
I seminarieform diskuteras möjliga forskningsstrategier med syfte att stödja uppsatsarbetet. Syftet är dels att ge översikter över forskningsmetoder och forskningsdesign, dels att mer specifikt diskutera metodfrågor i relation till uppsatsprojekten.
Examinationsformer
Examination sker vid två seminarier: PM- och uppsatsseminarier. Såväl PM som den färdiga uppsatsen examineras genom opponentskap respektive respondentskap.
Arbetsformer
Självständigt skrivande, föreläsningar och obligatoriska seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Examensarbete, 15 hp
Förkunskapskrav
- Socionomexamen eller Kandidatexamen om 180 hp med huvudområdet socialt arbete samt 30 hp på avancerad nivå i socialt arbete