Lärandemål
Delkurser
Efter avslutad delkurs ska de
studerande kunna:
- visa grundläggande kunskaper i sociolingvistikens forskningsinriktningar och dess mål
- tillämpa sociolingvistiska och sociopragmatiska teorier och metoder i analysen av forskningsproblem tillhörande det spanskspråkiga forskningsområdet
- visa fördjupade kunskaper om sociopragmatikens centrala teoribildningar, inbegripet en djupare förståelse av vissa grundläggande begrepp inom disciplinen.
Efter avslutad delkurs ska de
studerande kunna:
- reflektera över, värdera och kritiskt granska vetenskapliga artiklar och texttolkningar, samt förmedla artiklarnas innehåll och sina egna reflektioner både muntligt och skriftligt på ett välargumenterat sätt
- analysera spanskspråkig klassisk litteratur både ur historisk och litterär synvinkel
- relatera litterära verk till sitt respektive estetiska, sociokulturella och politiska sammanhang samt påvisa såväl kännetecknande drag av som avvikelser från epokens litterära praxis.
- reflektera över litteraturens roll i språkundervisningen.
Efter avslutad delkurs, ska de studerande kunna:
- visa fördjupade kunskaper om ett avgränsat språk- eller litteraturdidaktiskt område omfattande områdets befintliga teoretiska och empiriska forskningsresultat, centrala forskningsproblem och aktuella forskningsbehov
- självständigt och kritiskt systematisera, problematisera, analysera och tolka tidigare forskningsresultat utifrån ett vetenskapligt och didaktiskt perspektiv
- självständigt söka, samla, värdera samt kritiskt tolka och analysera tidigare forskningsresultat inom ett specifikt spanskdidaktiskt område
- utifrån tidigare forskning och egna erfarenheter formulera en språk- eller litteraturdidaktisk problemställning med tillhörande forskningsfrågor
- genomföra en självständig vetenskaplig studie med krav på vetenskapligt värde, forskningsanknytning och teorianknytning i form av en kritisk analys av tillgänglig kunskap inom ett avgränsat språk- eller litteraturdidaktiskt område
- skriftligt såväl som muntligt på god spanska presentera och argumentera för egna resultat samt förhålla sig till vetenskaplig kritik på ett professionellt och konstruktivt sätt
- analysera, värdera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att, i form av tydlig konstruktiv respons, peka på förtjänster såväl som tillkortakommanden.
Innehåll
Delkurser
Delkursen introducerar de teoretiska
grunderna för sociolingvistiska variationer i olika spansktalande samhällen. I
delkursen diskuteras språkkontakt och flerspråkighet samt kodväxling. Den studerande
blir även introducerad till pågående fenomen som språkdöd samt
språkrevitalisering relaterade till minoritetsspråk i den spansktalande
världen. Delkursen innehåller dessutom en introduktion till sociopragmatikens
teori och metod där det aktuella forskningsläget inom romanska språk (spanska)
vad gäller pragmatiska begrepp som artighet studeras. Särskilt fokus läggs på
kopplingen mellan artighet, talakter och genus i allmänhet och på nätbaserade
typer av kommunikation i synnerhet. I
den praktiska delen av kursen ingår uppgifter i att kritiskt granska och presentera
egna och andras texttolkningar och analyser.
Delkursen fokuserar på den spanska
litteraturen från guldåldern till realismen. Tonvikten läggs vid litterär
analys med anknytning till sociopolitiska och kulturella förhållanden. Genom
ett urval texter i olika genrer utforskas relevanta epoker i den spanska
litteraturhistorien med fokus på kännetecknande estetiska drag. Dessutom
studeras i anslutning till dessa texter relevant litteraturkritik och
litteraturhistoria.
Delkursen
är en introduktion i den vetenskapliga forskningsprocessen inom ett språk-
eller litteraturdidaktiskt område, inbegripet ämnesval, problemställning,
metod- och teorianknytning, litteratursökning, disposition och själva
skrivarhantverket. Examensarbetet har en tydlig ämnesdidaktisk prägel och fokuserar på
spanskämnets vad-, hur- och varför-frågor. Examensarbetet innebär dels en
fördjupning av de ämneskunskaper som den studerande utvecklat under de
inledande två terminerna, dels en förberedelse för den kommande
yrkesverksamheten. Detta första examensarbete på grundnivå fungerar också som
förberedelse för det avslutande examensarbetet på avancerad nivå. Utifrån en
övergripande språk- eller litteraturdidaktisk problemställning, med tydligt syfte
och specifika frågeställningar, genomförs en litteraturstudie där tidigare
forskningsresultat undersöks med hjälp av lämpliga metoder. Genom undersökningen
identifierar den studerande ett kunskapsbehov inom det ämnesdidaktiska området
som kan ligga till grund för det andra examensarbetet. Den studerande försvarar
sitt examensarbete och genomför en kritisk granskning av en medstuderandes examensarbete
vid ett ventileringsseminarium.
Examinationsformer
Delkurs 3 examineras i form av en vetenskaplig uppsats som den studerande presenterar och försvarar vid ett särskilt ventileringsseminarium, vid vilket den studerande också opponerar på en medstuderandes examensarbete.
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på moment 3.
Betygsrapportering:
Moment 1: Spansk sociolingvistik och sociopragmatik - 7,5 hp
Moment 2: Spansk litteratur, från guldåldern till realismen - 7,5 hp
Moment 3: Examensarbete 1 för ämneslärarexamen för gymnasieskolan - 15 hp
Förkunskapskrav
- Spanska II med didaktisk inriktning, 30 hp, Sociala relationer, konflikter och makt i gymnasieskolan, 7,5 hp och Vetenskapsteori och utbildningsvetenskaplig forskning för ämneslärare i gymnasieskolan, 7,5 hp