Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa kännedom om de viktigaste teoretiska modellerna som används vid analys av andraspråksutveckling samt om deras respektive möjligheter och begränsningar
- visa förmåga att relatera olika teoretiska modeller till den typ av kunskap de kan användas för att generera
- diskutera metodologiska frågor av relevans för studium av didaktiska aspekter av svenska som andraspråk, med utgångspunkt i de olika teoretiska modellerna
- hantera och tolka statistiskt material inom lingvistik.
Innehåll
I denna kurs behandlas teoretiska och metodologiska frågor samt aktuella forskningsresultat relaterade till studium av svenska språkets struktur i ett andraspråksperspektiv och till andraspråksutveckling generellt. Huvudfokus i kursen ligger på olika teoretiska modellers relevans vid studium av såväl formell som informell andraspråksinlärning. I kursen jämförs olika vetenskapsteoretiska modeller, som används för att analysera andraspråksutveckling, och de olika modellernas möjligheter och begränsningar diskuteras. Även frågor relaterade till vilken typ av kunskap som genereras utifrån respektive teoretisk modell diskuteras. Inom kursens ram behandlas särskilt statistiska analysinstrument. Den studerande genomför en mindre fördjupningsuppgift, vars tema väljs i samarbete med läraren, som redovisas såväl muntligt som skriftligt. Samtliga moment i kursen relateras till språkdidaktiska frågor.
Examinationsformer
Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier, muntlig och skriftlig presentation av fördjupningsuppgift samt genom hemtentamen.
Arbetsformer
Kursen genomförs genom föreläsningar, seminarier samt ett mindre, självständigt arbete.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Filosofie kandidatexamen 180 hp med huvudområde svenska som andraspråk
Övrigt
För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande. Kursen kan ingå i magisterexamen i Svenska som andraspråk.
Summary in English
After completing the course, students should be able to:
- demonstrate knowledge and understanding of the major theoretical models used in the analysis of second language development as well as their respective uses and limitations
- demonstrate the ability to relate different theoretical models to the kind of knowledge that these models can be used to generate
- discuss methodological issues relevant to the study of the didactic aspects of Swedish as a Second Language based on the different theoretical models
- work with and interpret statistical data in linguistics.