Mål
Det övergripande målet med kursen är att den studerande tillägnar sig förmåga att presentera och diskutera centrala språkliga begrepp som kan användas för att beskriva såväl språkutveckling som språkets roll för identitetsskapande, samt teoretiska och praktiska kunskaper om barns talutveckling och om deras möten med skönlitteratur. I kursens mål ingår också att introducera skolämnena svenska och svenska som andraspråk och deras innehåll. Kursen syftar till att ge en grund för senare kurser i svenska inom grundlärarprogrammen F-3 och 4-6.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för centrala teorier om barns språkutveckling
- identifiera och beskriva olika drag i barns och ungas första- och andraspråksutveckling
- reflektera över den betydelse som förtrogenhet med olika texter har för språkutvecklingen
- visa förståelse för hur tal och samtal kan organiseras i skola och förskoleklass för att gynna språkutveckling
- redogöra för svenskämnenas syfte och innehåll och hur dessa förhåller sig till aktuella styrdokument
- beskriva och diskutera identitetsskapande genom språkanvändning i relation till barns språkliga och litterära världar
- använda grundläggande grammatiska begrepp för att analysera barns talade språk
- förklara grundläggande skillnader mellan skriftspråk och talspråk
- visa förmåga att självständigt tala och skriva i olika genrer på väl fungerande svenska
- med ett vetenskapligt förhållningssätt redogöra för, förklara och jämföra valda delar av kursinnehållet.
Innehåll
I kursen behandlas svenskämnenas identitet och skolans styrdokument, grammatiska begrepp från fonetik till pragmatik och barns språkutveckling i första- och andraspråksperspektiv. Vidare fokuseras samtalets betydelse för språkutveckling och skönlitteraturens betydelse för språkutveckling och identitetsskapande. Den studerande ska också öva sin egen språkfärdighet, både muntligt och skriftligt samt sitt eget vetenskapliga förhållningssätt till barns språkliga verksamhet. I kursen ingår en kortare fältstudie där barn i skola eller förskoleklass intervjuas och observeras.
Examinationsformer
Kursen examineras dels genom skriftlig tentamen, dels genom en skriftlig analys av barnspråk utifrån en intervju som genomförs i samband med fältstudie. Delar av kurslitteraturen examineras muntligt i samband med seminarier och skriftligt i form av inlämningsuppgifter.
Arbetsformer
Arbetsformerna är föreläsningar, seminarier och en obligatorisk fältstudie. Dessutom organiseras studiegrupper inför seminarierna.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Områdesbehörighet 6b
Övrigt
I kursen ingår en till två obligatoriska fältdagar vid grundskola.
För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.