Lärandemål
Delkurser
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- visa kunskap om teorier om elevers läsutveckling i första- och andraspråksperspektiv med särskilt fokus på grundskolans årskurs 4-6
- redogöra för och reflektera över läsundervisningens innehåll, traditioner och institutionella villkor med fokus på styrdokument och kursplaner i svenska gällande grundskolans årskurs 4-6
- ge exempel på, förklara och värdera hur undervisning skapar möjligheter för elevers läsutveckling
- visa förmåga att använda språkliga, digitala och estetiska uttrycksformer i syfte att skapa goda förutsättningar att stimulera elevers skriftspråksutveckling på ett varierat sätt
- bedöma elevers läsförmåga och visa förståelse för hur bedömning av läsning kan genomföras i skolan och hur denna bedömning förhåller sig till övrig undervisning
- beskriva aspekter av läs- och skrivsvårigheter samt reflektera över och planera individualiserad läsundervisning så att elever med olika språklig bakgrund och olika förutsättningar inkluderas
- sammanställa och diskutera kursinnehållet i denna delkurs utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt
- visa förmåga att självständigt tala och skriva i olika genrer på väl fungerande svenska i denna delkurs.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- visa kunskap om teorier om skrivande och skrivutveckling i första- och andraspråksperspektiv med särskilt fokus på grundskolans årskurs 4-6
- redogöra för och reflektera över skrivundervisningens innehåll, traditioner och institutionella villkor med fokus på styrdokument och kursplaner i svenska gällande grundskolans årskurs 4-6
- visa förståelse för barns skriftbruk i och utanför skolan samt för hur samspel däremellan kan få betydelse för undervisningen
- analysera skrivna texter i olika genrer som läses och produceras i grundskolans årskurs 4-6
- visa kunskap om hur undervisning i skrivande och läsande av texter i olika genrer kan stärka skriftspråksutvecklingen
- visa förståelse för hur olika medieformer kan användas för såväl elevers skriftspråksutveckling som för utvecklandet av nya former av skriftspråksundervisning
- analysera och bedöma elevers skrivförmåga utifrån autentiska texter och visa förståelse för hur bedömning av skrivna texter kan genomföras i skolan och hur denna bedömning förhåller sig till övrig undervisning
- reflektera över och planera individualiserad skrivundervisning så att elever med olika språklig bakgrund och olika förutsättningar inkluderas
- sammanställa och diskutera kursinnehållet i denna delkurs utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt
- visa fördjupad förmåga att självständigt tala och skriva i olika genrer på väl fungerande svenska i denna delkurs.
Innehåll
Delkurser
I delkurs 1 behandlas teoretiska
och didaktiska perspektiv på språkutveckling med särskilt fokus på elevers
läsutveckling. Vidare studeras språkmiljöer och organisation av undervisning,
samt hur varierade uttrycksformer och arbetssätt kan stimulera elevers
språkutveckling och lärande. I delkursen fokuseras också på bedömning av elevers
läsförmåga samt läs- och skrivsvårigheter. Dessutom behandlas språkets
betydelse för kommunikation, meningsskapande och inlärning.
I delkurs 2 studeras teoretiska
och didaktiska perspektiv på skrivande och skrivutveckling, förutsättningar för
undervisning samt olika medierformers betydelse för skrivutveckling och skrivundervisning.
Dessutom behandlas samspelet mellan barns skriftbruk i och utanför skolan och
dess betydelse för undervisning. Med hjälp av
barn- och ungdomslitteratur fokuseras på undervisning om olika genrer för att stärka läs-
och skrivutveckling i grundskolans årskurs 4-6. I delkursen behandlas dessutom
bedömning av elevtext i ett didaktiskt perspektiv.
Examinationsformer
Delkurs 2 examineras genom aktivt deltagande i seminarier, skriftliga uppgifter enskilt och i grupp, individuell digital dokumentation och en avslutande fältstudierapport.
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på båda delkurserna.
Betygsrapportering:
Moment 1: Läsutveckling och läsundervisning - 7,5 hp
Moment 2: Skrivutveckling och skrivundervisning - 7,5 hp
Förkunskapskrav
- Svenska 1 för grundlärare 4-6: Barns språkutveckling, språklig variation samt barn- och ungdomslitteratur, 15 hp, grundnivå
Övrigt
I kursen ingår 1-2 fältdagar
vid en grundskola samt en obligatorisk träff om 2-3 dagar på
campus.
För nätbaserad kurs krävs att den studerande kan
kommunicera med ljud och video via en dator eller motsvarande.
Ersätter SV1031 och SV2022.
Summary in English
The course consists of two parts.
Literacy Development and Instruction
After completing the course, the student shall be able to:
- demonstrate knowledge of theories on the reading development of pupils in terms of first- and second-language perspectives, with particular focus on primary school years 4-6
- account for and reflect on the content, traditions and institutional terms of reading instruction, focusing on governing papers and syllabuses in the subject of Swedish regarding primary school years 4-6
- give examples of, explain and evaluate how teaching creates opportunities for pupils’ reading development
- demonstrate the ability to use linguistic, digital and aesthetic expressions in order to create good conditions in which to stimulate pupils’ written language development in a varied way
- assess pupils’ reading skills and show understanding of how assessment of reading skills can be conducted at school and how this assessment relates to other teaching
- describe aspects of reading and writing difficulties as well as reflect on and plan individualised literacy teaching so that pupils with different linguistic backgrounds and different needs are included
- compile and discuss the course content of this course module based on a scientific approach
- demonstrate the ability to independently speak and write in different genres of well-functioning Swedish in this course module
Writing Development and Instruction
After completing the course, the student shall be able to:
- demonstrate knowledge of theories of writing and writing development in terms of first- and second-language perspectives, with particular focus on primary school years 4-6
- account for and reflect on the content, traditions and institutional conditions of the teaching of writing, focusing on governing documents and syllabuses in the subject of Swedish regarding primary school years 4-6
- show understanding of children‘s writing inside and outside of school as well as how the interaction of these may be important for teaching
- analyse and evaluate written texts in different genres that are read and produced in primary school years 4-6
- demonstrate knowledge of how teaching writing and reading of texts in different genres can strengthen pupils’ written language development
- demonstrate an understanding of how different media forms can be used for students‘ written language development and for the development of new forms of written language teaching
- analyse and assess pupils’ writing skills based on authentic texts and show understanding of how assessment of written texts can be conducted in school and how this assessment relates to other teaching
- reflect on and plan individualised writing lessons so that pupils with different linguistic backgrounds and different needs are included
- compile and discuss the content of this course module based on a scientific approach
- demonstrate an in-depth ability to independently speak and write in different genres in good Swedish in this course module.