Lärandemål
Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar fördjupade kunskaper i skolämnet svenska.
Delkurser
Delkursens övergripande mål är att den studerande
utvecklar kunskaper om olika sätt att analysera skrivet och talat språk.
Efter avslutad delkurs ska den
studerande kunna:
- analysera en text utifrån grammatiska och stilistiska kategorier och beskriva dess utmärkande drag
- identifiera karaktäristiska skillnader mellan olika slags texter och visa förståelse för varför texter skiljer sig åt på ett systematiskt sätt
- transkribera och analysera autentiska samtal
- på ett systematiskt sätt beskriva hur talspråk och skriftspråk kan skilja sig från varandra och visa förståelse för varför dessa modaliteter kräver olika analysmodeller
- beskriva hur språkproduktion påverkas av kontexten
- resonera om hur begreppet text kan förstås och argumentera för svenskämnesdidaktiskt relevanta definitioner av begreppet
- relatera kursinnehållet till gymnasieskolans kursplaner och till de nationella proven i svenska
- tala och skriva i enlighet med de normer som finns för talad och skriven svenska och på ett sådant sätt att innehållet klart framgår i den givna situationen.
Delkursens övergripande mål är att den studerande utvecklar
fördjupade kunskaper om litteraturvetenskapliga teorier, analysmetoder och perspektiv.
Efter avslutad delkurs ska den
studerande kunna:
- visa fördjupade kunskaper om litteraturvetenskapliga teorier, analysmetoder och perspektiv i ett historiskt perspektiv
- utifrån litteraturvetenskapliga teorier redovisa litterära iakttagelser i tal och skrift samt visa förmåga att kritiskt och självständigt reflektera över texter från olika genrer och epoker
- bedöma och värdera olika typer av litteraturvetenskaplig argumentation
- tillämpa skilda litteraturvetenskapliga analysmetoder och perspektiv i samband med tolkning av texter
- visa förståelse för hur studier och tillämpning av litteraturteori kan relateras till gymnasieskolans styrdokument i allmänhet och användas i svenskundervisningen i synnerhet.
Delkursens övergripande mål är att den studerande ska kunna genomföra en kvalificerad och
självständig vetenskaplig undersökning med utgångspunkt i någon av svenskämnets
didaktiska frågeställningar. Studenten förväntas vidare kunna bidra till
kunskapsutveckling inom ett avgränsat svenskdidaktiskt område.
Efter avslutad delkurs ska den studerande
kunna:
- visa väsentligen fördjupade kunskaper inom ett avgränsat svenskdidaktiskt område och fördjupad insikt i områdets aktuella forsknings- och utvecklingsarbete
- med utgångspunkt i resultaten från examensarbete 1 formulera en fördjupad ämnesdidaktisk problemställning med tillhörande forskningsfrågor
- genomföra ett självständigt problemorienterat vetenskapligt arbete med tydlig forskningsanknytning, relevant empiri, teori och metodanvändning, samt argumentation som vilar på vetenskaplig grund
- visa fördjupad förmåga att, med krav på skriftlig och muntlig kommunikationsförmåga, presentera och argumentera för egna resultat samt förhålla sig till vetenskaplig kritik på ett professionellt och konstruktivt sätt
- visa fördjupad förmåga att analysera, värdera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att, i form av tydlig konstruktiv respons, peka på förtjänster såväl som tillkortakommanden
- bidra till kunskapsutveckling inom ett avgränsat svenskdidaktiskt område av betydelse för yrkesutövningen.
Innehåll
Delkurser
I delkursen studeras hur texter och samtal
kan analyseras och beskrivas på olika systematiska sätt. Kontextens betydelse
och andra orsaker till att olika texter skiljer sig åt diskuteras, liksom den
övergripande skillnaden mellan tal- och skriftspråk. Begreppet text
problematiseras och sätts in i ett svenskämnesdidaktiskt sammanhang.
I delkursen studeras
litteraturvetenskapliga analysmetoder och perspektiv samt ett urval litteraturvetenskapliga
teorier i historisk belysning samt med ett didaktiskt perspektiv.
I delkursen
genomför den studerande en kvalificerad och självständig vetenskaplig undersökning
med utgångspunkt i någon av svenskämnets didaktiska frågeställningar. Den studerande
förväntas vidare kunna bidra till kunskapsutveckling inom ett avgränsat svenskdidaktiskt
område.
Examinationsformer
Delkurs 2 examineras genom aktivt deltagande i seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter och skriftlig hemtentamen.
Delkurs 3 examineras i form av en vetenskaplig uppsats som den studerande presenterar och försvarar vid ett särskilt ventileringsseminarium, vid vilket den studerande också opponerar på en medstuderandes examensarbete. Examensarbetet kan också redovisas som vetenskaplig uppsats (med tillhörande ventileringsseminarium och opposition av medstuderandes examensarbete) i kombination med annan gestaltande form.
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
Moment 1: Texter, stil och samtal ur språkvetenskapligt
perspektiv – 7,5 hp
Moment 2: Orientering
i litteraturvetenskapliga teorier, analysmetoder och perspektiv – 7,5 hp
Moment
3: Examensarbete 2 för ämneslärarexamen, inriktning gymnasieskolan – 15 hp
Förkunskapskrav
- Svenska III, inklusive examensarbete 1 för ämneslärarexamen, gy
Summary in English
This includes the development of knowledge of both different ways to analyze written and spoken language as well as literary theories, methods for analysis and perspectives.
The student shall also be able to conduct a qualified and independent scientific investigation based on one didactical problem related to the subject of Swedish. Students are further expected to contribute to knowledge development within a defined didactic area in the subject of Swedish.
The course consists of three modules: one linguistic about style, text analysis and conversation analysis; one literary dealing with literary theories, methods of analysis and perspectives; and one didactical module in which the student carries out an independent project that is presented in the form of a scientific thesis.