Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Analysera evenemangs lokala och regionala betydelse när det gäller ekonomiska och sociala effekter samt kopplingen till turistnäringens olika aktörer.
- Redogöra utförligt för forskningsläget inom kunskapsområdet evenemangsturism.
- Självständigt identifiera centrala frågor och problem samt föreslå lösningar på dessa inom utveckling och utvärdering av evenemang.
- Självständigt identifiera och analysera vetenskapliga problemställningar inom kunskapsområdet.
Innehåll
Kursen behandlar planering, marknadsföring och utvärdering av evenemang och är knuten till pågående forskning inom området evenemangsturism. Kursen innehåller ett teoretiskt inslag där studenten ska läsa, analysera och sammanfatta forskningsarbeten inom detta kunskapsområde, samt en praktisk del där studenten ska arbeta med konkreta problem i samarbete med aktörer inom sport- och kulturevenemang.
Examinationsformer
Aktivt deltagande i seminarier, studiebesök, skriftliga inlämningsuppgifter och muntlig presentation (3,5 hp) samt författande av ett individuellt PM (4 hp).
Arbetsformer
Kursen innehåller föreläsningar, seminarier och skriftliga inlämningsuppgifter. Ett viktigt inslag är också studiebesök och eget arbete i form av ett PM som ska genomföras kopplat till ett kultur- eller idrottsevenemang.
Betyg
Som betygsskala används A–F.
Seminarier, studiebesök och skriftlig inlämningsuppgift (U-G).
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen inom turismvetenskap, företagsekonomi, kulturgeografi, nationalekonomi