Lärandemål
Kursen syftar till att studenten ska förvärva fördjupade insikter om
berättar- och dramateori med fokus på analysen av tyskspråkiga litterära verk.
Detta innebär att den studerande efter genomgången kurs ska kunna:
- uttrycka sig skriftligt och muntligt på tyska med mycket stor språklig säkerhet och variation kring innehåll hämtat från olika teoretiska resonemang inom drama- och berättarteori
- visa gedigna kunskaper om drama- och berättarteori och tillämpa dessa på ett relevant sätt vid analysen av skönlitterära texter och insceneringar av pjäser
- tillämpa litteraturvetenskapliga begrepp och termer i egna skriftliga arbeten
- redogöra för ett problematiserat genrebegrepp och för texternas och insceneringarnas funktioner och villkor i olika historiska skeden
- ge konstruktiv kritik på andra studenters skriftliga arbeten och aktivt delta i en kritisk debatt
- reflektera över, värdera och kritiskt granska vetenskaplig litteratur samt förmedla dess innehåll och sina egna reflektioner både muntligt och skriftligt
- arbeta självständigt.
Innehåll
Inom kursen studeras teorier som rör narrativa strukturer och dramaturgiska
koncept. Kursen tar upp genretypiska frågor som ligger till grund för narrativa
texter och teaterinsceneringar och belyser även ur ett historiskt-litterärt
perspektiv synen på drama- och prosatexter. I kursen undersöker den studerande dessa frågor genom
att analysera tyskspråkiga skönlitterära narrativa och dramatiska verk med
tillhörande insceneringar.
Examinationsformer
Examination sker genom skriftliga uppgifter, muntliga redovisningar och i förekommande fall aktivt seminariedeltagande.
Arbetsformer
Arbetsformerna i kursen utgörs normalt av seminarier, egen inläsning av litteratur och skrivande av examinerande uppgifter. Arbetsformerna kan variera något beroende på antalet studerande i kursen.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- 90 hp i tyska på grundnivå, varav 30 hp på grundnivå 2