Lärandemål
Det övergripande målet är att studenten ska kunna bedöma och värdera hälso- och ohälsotillstånd som grund för sjuksköterskans behandling av patienten ur både ett omvårdnads- och medicinskt perspektiv. Vidare ska studenten kunna behärska olika tekniska och kommunikativa färdigheter i en simulerad miljö samt behärska grundläggande läkemedelsberäkning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för utveckling och förekomst av symtom och tecken på ohälsa vid vanligt förekommande ohälsotillstånd, beskriva diagnostik och behandling inom såväl omvårdnad som medicin utifrån sjuksköterskans ansvarsområde,
- reflektera över hälsa och ohälsa relaterat till människors livsvillkor och levnadsvanor,
- redogöra för effekter, biverkningar och interaktioner hos vanligt förekommande läkemedelsgrupper vid olika sjukdomstillstånd,
- redogöra för och diskutera metoder i omvårdnad inom sjuksköterskans ansvarsområde relaterat till den teoretiska kunskapsbasen,
- redogöra för och reflektera över krav och förutsättningar för eHälsa som stöd för hälso- och sjukvård,
- systematiskt bedöma, prioritera och kritiskt värdera patienters hälsotillstånd utifrån symtom/tecken och sjukdomsförlopp utifrån sjuksköterskans ansvarsområde samt ange förväntat resultat och oberoende och beroende omvårdnadsåtgärder i en omvårdnadsplan,
- kommunicera med patienter i en simulerad vårdsituation på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt,
- redogöra för teorier i pedagogik, didaktik och kommunikation av betydelse för omvårdnad och sjuksköterskans pedagogiska och handledande funktion,
- reflektera över patientens integritet, makt och delaktighet i samband med utredning och behandling,
- informera och undervisa patient i en simulerad vårdsituation med hänsyn till det specifika sammanhanget,
- förbereda och genomföra omvårdnads- och medicintekniska åtgärder samt läkemedelshantering i simulerad miljö med ett personcentrerat och etiskt förhållningssätt där utförandet garanterar säkerheten för patient och vårdare,
- reflektera över hur normer, värderingar, genus, etnicitet, socioekonomisk status och ålder, påverkar kommunikation, vårdrelation och tolkning av symtom och tecken,
- reflektera över sjuksköterskans ansvar i vårdarbetet i relation till miljöarbete för ett hållbart samhälle.
Innehåll
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betyg rapporteras som:
- Andning och cirkulation, 4 hp
- Nutrition och elimination, 4 hp
- Rörelse, hud och vävnad, 4 hp
- Psykisk hälsa/ohälsa, 4 hp
- Kommunikation och lärande, 4 hp
- Neurologi och smärta, 4 hp
- Färdighetsträningar, 3 hp
- Sinnen och sexualitet, 3 hp
Förkunskapskrav
- Introduktion omvårdnad och etik 15 hp, Anatomi och fysiologi I 7,5 hp och Metoder för evidensbaserad vård I 7,5 hp
Övrigt
Kursen genomförs i hög grad med stöd av informations- och kommunikationsteknologi vilket förutsätter en fungerande internetuppkoppling där den studerande kan kommunicera med ljud och bild via dator eller motsvarande.