Lärandemål
Kursens övergripande mål är att den studerande tillägnar sig kunskaper och färdigheter för att kunna bedöma, planera och utföra grundläggande omvårdnad utifrån ett evidens- och erfarenhetsbaserat samt etiskt arbetssätt. Vidare ska studenten kunna reflektera över mångfald och kulturella skillnader i relation till grundläggande omvårdnadsbehov. Den studerande ska även ha kunskaper inom klinisk mikrobiologi samt vårdhygien.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- reflektera över betydelsen av ett etiskt och professionellt förhållningssätt i mötet med patient, närstående och medarbetare samt hur autonomi, delaktighet, integritet och värdighet kan värnas,
- utföra grundläggande omvårdnad i mötet med patient utifrån gällande regelverk och säkerhetsföreskrifter,
- reflektera över hur grundläggande omvårdnadsbehov och bemötande kan påverkas av mångfald och kulturella skillnader,
- bedöma och identifiera grundläggande omvårdnadsbehov inom områdena andning, cirkulation, nutrition, elimination, hud, aktivitet, sömn, vila och personlig hygien samt vid vård i livets slut och relatera detta till omvårdnadsprocessen,
- reflektera över åldrandet utifrån fysiska, psykiska, sociala och existentiella aspekter på individ- och samhällsnivå,
- använda och värdera resultat från olika mät- och bedömningsskalor inom områdena nutrition, munhälsa, fallrisk och trycksårsrisk som grund för omvårdnad,
- reflektera över vårdmiljöns betydelse för hälsa och välbefinnande,
- redogöra för klinisk mikrobiologi beträffande bakteriologi, virologi, mykologi och parasitologi,
- redogöra för hygieniska principer i vårdarbetet samt visa kännedom om de lagar och författningar som styr smittskydd och vårdhygieniskt arbete samt reflektera över metoder som kan förhindra smitta och smittspridning,
- tillämpa vårdhygieniska principer i vårdarbetet,
- hantera riskavfall i hälso- och sjukvården enligt vedertagna principer.
Innehåll
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betyg rapporteras som:
- Grundläggande omvårdnadsbehov, 3 hp.
- Verksamhetsförlagd utbildning, 4,5 hp.
- Mikrobiologi och vårdhygien, 3 hp.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet samt Matematik 2a alt 2b alt 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2
Övrigt
Kursen genomförs i hög grad med stöd av informations- och kommunikationsteknologi vilket förutsätter en fungerande internetuppkoppling där den studerande kan kommunicera med ljud och bild via dator eller motsvarande.
Om en student inte uppnår målen för den verksamhetsförlagda kursen/kursmomentet under ordinarie period kan examinator besluta om en förlängning av VFU-perioden med två veckor. Detta kan ske under förutsättning att examinator bedömer att studenten genom förlängningen har möjlighet att uppnå målen och förutsatt att förlängningen är praktiskt möjlig att genomföra. I slutet av förlängningen görs en ny bedömning av studentens prestationer. Om studenten fortfarande inte uppnått målen ska betyget Underkänd sättas, vilket medför att den verksamhetsförlagda utbildningen endast kan examineras genom att göras om i sin helhet. Studenten har rätt att genomföra totalt tre verksamhetsförlagda perioder. Möjligheten till förlängning gäller endast ordinarie VFU-period. Ordinarie tillfälle räknas som en (1) period, även om förlängning med två veckor har skett.
Student kan under pågående verksamhetsförlagd kurs/kursmoment bli underkänd i förtid, om studenten uppvisar sådana brister i kunskaper, färdigheter och/eller förhållningssätt att det finns påtaglig risk för att annan person skadas fysiskt eller psykiskt. Studenten måste då avbryta sin verksamhetsförlagda utbildning och får betyget Underkänd på kursen/kursmomentet. Beslut om underkännande i förtid fattas av examinator i samråd med berörd handledare och klinisk adjunkt eller motsvarande. I samband med beslutet ska en individuell utvecklingsplan för studenten upprättas av examinator efter samråd med student, program- och kursansvarig. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper färdigheter och förhållningssätt studenten behöver tillägna sig för behörighet att återuppta sina verksamhetsförlagda studier. Utvecklingsplanen ska även innehålla uppgift om tidpunkt för kontroll av den aktuella behörigheten. Om studenten vid kontroll inte bedöms ha tillägnat sig nödvändiga kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ska tidpunkt för ny kontroll meddelas. Sammanlagt två kontroller av behörighet att återuppta verksamhetsförlagd utbildning utifrån individuell utvecklingsplan efter underkännande i förtid kan beviljas.