Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- beskriva olika perspektiv på kunskap och lärande
- diskutera teorier och metoder som är relevanta för att stödja lärprocesser inom vårdande professioner
- redogöra för grupprocesser
- redogöra för handledning som modell, metod och process
- problematisera betydelsen av genus- och mångfaldsaspekter i handledningssituationer.
Innehåll
I kursen behandlas olika perspektiv på kunskap och individens lärande samt teorier och metoder som är relevanta för att stödja lärprocesser inom vårdande professioner. Vidare ingår tillämpad undervisning i handledningsmetodik. Kursen belyser även gruppdynamiska faktorer och processer i människors samspel.
Examinationsformer
Examination sker genom skriftliga och muntliga redovisningar.
Arbetsformer
Arbetsformer är egna studier, föreläsningar och obligatoriska seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsrapportering:
- Skriftliga och muntliga redovisningar, 7,5 hp.
Förkunskapskrav
- Examen inom något av följande yrkesområden; sjuksköterska, sjukgymnast, arbetsterapeut, tandhygienist, biomedicinsk analytiker
Övrigt
Kursen motsvarar VÅ1036.
Summary in English
-