Lärandemål
Kursens övergripande mål är att den studerande på ett fördjupat självständigt sätt inom ramen för den teoretiska och verksamhetsförlagda utbildning ska kunna ge en personcentrerad, etisk och säker evidensbaserad vård vid komplexa vårdbehov inom vård av äldre.
Efter avslutad kurs ska den studerande på ett fördjupat sätt kunna
- analysera personcentrerad omvårdnad och värdighet i äldrevård utifrån aktuell forskning
- analysera betydelsen av åldersförändringar för individens fysiska, psykiska och sociala situation
- tillämpa personcentrerad omvårdnad vid fysiska och psykiska ohälsotillstånd samt i livets slutskede
- tillämpa ett evidensbaserat förhållningssätt i äldrevården visa kunskaper i farmakologi och tillämpa en säker läkemedelshantering
- genomföra planering av förbättringsarbete i teamsamverkan och kritiskt reflektera över sjuksköterskans ansvar i sådant arbete
- analysera etiska problem i äldrevården utifrån etiska teorier.
Innehåll
Kursen innehåller teoretiska moment och tillämpas i verksamhetsförlagda studier och
- belyser begrepp som personcentrerad omvårdnad, värdighet och etik inom vård av äldre
- belyser sjuksköterskans förbättringsarbete i teamsamverkan
- belyser åldrandet ur ett biologiskt, psykologiskt och socialt perspektiv
- analyserar olika aspekter av personcentrerad omvårdnad av äldre personer i relation till iatrogena och ohälsotillstånd
- tillämpar kunskap gällande säker läkemedelshantering i äldrevården
- analyserar etik och värdighet i vårdsituationer gällande den äldre personen.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att erhålla betyget väl godkänd på hela kursen krävs väl godkänd i moment skriftlig rapport och minst betyget godkänd i det andra momentet.
Betygsrapportering
- Integrerade seminarier teoretiskt och praktiskt, 7,5 hp, U - G
- Skriftlig rapport samt muntligt försvar, 7,5 hp, U - VG
Förkunskapskrav
- Sjuksköterska yrkesverksam minst tolv mån heltid