Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- identifiera och beskriva omvårdnadsvetenskapliga teorier och begrepp i relation till aktuell forskning inom demensvård
- redogöra för vetenskapsteoretiska grunder för personcentrerad omvårdnad
- beskriva, bedöma och reflektera kring fördjupade kunskaper inom personcentrerad omvårdnad för personer med demens
- beskriva, bedöma och reflektera kring betydelse av hållbar utveckling i relation till intersektionalitet, kulturella aspekter och rättsäker vård av personer med demens
- söka, analysera och tillämpa aktuell nationell och internationell omvårdnadsvetenskaplig forskning inom demensvård.
Innehåll
- Vetenskapsteoretiska aspekter på personcentrerad omvårdnad.
- Ganskning och värdering av nationell och internationell omvårdnadsvetenskaplig forskning inom demensvård.
- Intersektionalitet i relation till jämlik vård.
- Rättssäkerhet i vården av personer med demens.
Examinationsformer
Skriftlig individuell hemtentamen samt seminarier med tillhörande studieuppgifter. Examination sker individuellt och i grupp.
Arbetsformer
Föreläsningar, obligatoriska seminarier och individuella uppgifter.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsrapportering:
- Seminarier, 3 hp
- Hemtentamen, 4,5 hp
Seminarier: aktivt deltagande i kursens alla seminarier, samt genomförda studieuppgifter tillhörande dessa. Tentamen: individuell skriftlig hemtentamen.
Förkunskapskrav
- Filosofie kandidatexamen med minst 60 hp i omvårdnad, fysioterapi, arbetsterapi, medicinsk vetenskap eller folkhälsovetenskap varav 15 hp utgörs av ett examensarbete
Övrigt
Kursen är helt på distans och bedrivs på virtuell lärplattform. Detta innebär att inga fysiska träffar sker på campus.
Kursen ingår i Specialistsjuksköterskeprogram med inriktning demensvård, 60 högskolepoäng.