Lärandemål
Det övergripande målet är att den studerande självständigt uppnår en bredare kompetens i vården av personer med demenssjukdom som krävs för att kunna identifiera funktions- och aktivitetsförmåga relaterat till aktivitet och ätande. Vidare ska den studerande planera och genomföra vårdinsatser baserade på fysiska och psykiska förutsättningar i samband med ätande vid demens med hänsyn tagen till miljö, kultur och etik.
Efter avslutad kurs ska den studerande självständigt i vården av personer med demenssjukdom ur ett hållbart och interkulturellt perspektiv kunna:
- kritiskt diskutera centrala begrepp gällande ätande och nutrition
- reflektera över funktionsnedsättningar, aktivitet och rehabiliteringsprocessen i relation till ätande och livskvalitet
- tillämpa ett personcentrerat förhållningssätt för att stödja aktivitet och delaktighet i samband med ätande och måltider
- analysera och värdera komplexa problem relaterat till ätande och nutrition utifrån ett professionellt perspektiv med beaktande av ett evidensbaserat och etiskt förhållningssätt
- kritiskt diskutera mätinstrument vid olika funktionsnedsättningar i samband med ätande och nutrition
- kritiskt värdera evidens inom ett forskningsområde för att kunna argumentera för förbättringsarbete inom ätande
- kritiskt diskutera sjuksköterskans ansvar att initiera och verka för samverkan med annan personal.
Innehåll
I kursen studeras sjuksköterskans specifika yrkesfunktion i vården av personer med demens avseende:
- aktivitet, rehabilitering och ätande
- näringsfysiologi, kost och kosttillägg
- riskidentifiering och åtgärder vid risk för malnutrition
- ätsvårigheter orsakade av t.ex. dysfagi
- analys och värdering av mätinstrument som är användbara för sjuksköterskans bedömning av omvårdnad och aktivitet
- enteral och parenteral nutrition
- måltidsmiljö och kultur.
Examinationsformer
Seminarier, individuell examination och en individuell skriftlig rapport.
Arbetsformer
Föreläsningar och obligatoriska seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsmoduler:
- Seminarier, 2 hp
- Individuell rapport, 5,5 hp
Förkunskapskrav
- Av Socialstyrelsen utfärdad svensk legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen eller sjuksköterskeexamen om minst 180 hp med minst 90 hp inom ämnet omvårdnadsvetenskap/vårdvetenskap varav 15 hp utgörs av ett examensarbete