Bergström, G., & Boréus, K. (Red.). (2000). Textens mening och makt : metodbok i samhällsvetenskaplig textanalys (4 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9144016433
Läsanvisning:Kapitel 3 Argumentationsanalys
Bok / Antologi
Clayton, P. (2017). Religion och naturvetenskap (Första upplagan). Stockholm: Dialogos förlag. ISBN: 9789175043074
Läsanvisning:sid 7-101
Bok / Antologi
Englund, T., Ljunggren, C., & Unemar Öst, I. (Red.). (2015). Kontroversiella frågor : om kunskap och politik i samhällsundervisningen (1 uppl.). Malmö: Gleerups Utbildning. ISBN: 9789140691392
Läsanvisning:kap 1, 2, 4, 7, 8, 10
Bok / Antologi
Franck, O., & Stenmark, M. (Red.). (2012). Att undervisa om religion och vetenskap : med grund i ämnesplanen för religionskunskap (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144078748
Läsanvisning:hela boken läses
Bok / Antologi
Golriz, G. (2020). ‘I am Enough’: Why LGBTQ Muslim Groups Resist Mainstreaming. Sexuality & Culture, 25(2), 355-376. DOI: 10.1007/s12119-020-09773-x
Tidskriftsartikel
Habermas, J. (2006). Religion in the Public Sphere. European Journal of Philosophy, 14(1), 1-25. DOI: 10.1111/j.1468-0378.2006.00241.x
Nicolaisen, T. (2016). Can Religious Education (and Students) Benefit from an Intersectional Approach to Identity?. I J. Astley, & L. J. Francis (Red.), Diversity and Intersectionality. Studies in Religion, Education and Values (1 uppl., ss. 101-116). Bern: Peter Lang. ISBN: 978-3-0343-2252-2
Kapitel i bok (antologi)
Rasmussen, M. L. (2010). Secularism, religion and ‘progressive’ sex education. Sexualities, 13(6), 699-712. DOI: 10.1177/1363460710384558
Tidskriftsartikel
Singh, J. (2015). Religious Agency and the Limits of Intersectionality. Hypatia, 30(4), 657-674. DOI: 10.1111/hypa.12182
Tidskriftsartikel
Smiet, K. (2014). Post/secular truths: Sojourner Truth and the intersections of gender, race and religion. European Journal of Women's Studies, 22(1), 7-21. DOI: 10.1177/1350506814544914
Tidskriftsartikel
Törnegren, G. (2013). Utmaningen från andra berättelser : en studie om moraliskt omdöme, utvidgat tänkande och kritiskt reflekterande berättelser i dialogbaserad feministisk etik (Uppsala Studies in Social Ethics 42). Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis. ISBN: 9789155487379
Läsanvisning:108-215
Bok / Antologi
Valkonen, S., & Wallenius-Korkalo, S. (2015). Embodying religious control: an intersectional approach to Sámi women in Laestadianism. Culture and Religion, 16(1), 1-16. DOI: 10.1080/14755610.2015.1023813
Övrigt:16 s, finns i Learn
Tidskriftsartikel
Visuri, I. (2020). Ockult populärkultur och övernaturlig erfarenhet bland unga (autistiska) svenskar Vems ’religion’ undervisar vi om?. Föreningen lärare i religionskunskap, (51), 40-54. ISSN: 0348-8918
Läsanvisning:PDF finns i kursrummet
Tidskriftsartikel
Visuri, I. (2019). Sensory supernatural experiences in autism. Religion, Brain & Behavior, 10(2), 151-165. DOI: 10.1080/2153599x.2018.1548374
Tidskriftsartikel
von Brömssen, K. (2016). Is there a place for intersectionality in research on Religious and Values Education?. I J. Astley, & L. J. Francis (Red.), Diversity and Intersectionality. Studies in Religion, Education and Values (1 uppl., ss. 1-22). Bern: Peter Lang. ISBN: 978-3-0343-2252-2
Litteratur varierar med val av fördjupningsområde och väljs i samråd med undervisande lärare.
Text
3. Forskningsmetod och analys
Litteraturen varierar med val av område för fördjupning och väljs i samråd med undervisande lärare.
Text
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.