Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2024-06-17

Professionellt lärarskap och skolutveckling (varav 10 hp VFU) (GPG2VW)

H3HWZ (HT24, 50%, Dag, Distans, Falun, Omg. 1, ORD)

Litteratur

Delkurser

1. Utvecklingsarbete
  • Appel, C., & Ernestam, Å. (2017). Olika är normen: Att skapa inkluderande lärmiljöer i skolan. Sveriges Kommuner och Landsting. Hämtad från https://skr.se/download/18.583b3b0c17e40e3038449629/1642430257905/7585-522-6.pdf.
    Övrigt:Finns tillgängligt i kursrummet
    Myndighetspublikation
  • Eriksson, I. (2021). Att identifiera problem i undervisningen - en grund för didaktisk skolutveckling. I N. Rönnström, & O. Johansson (Red.), Att förbättra skolor med stöd i forskning (1 uppl., ss. 355-371). Natur & Kultur.
    Övrigt:Kapitlet finns tillgängligt i kursrummet
    Kapitel i bok (antologi)
  • Forssten Seiser, A., & Karlefjärd, A. (2014). Aktionsforskning som förhållningssätt i en föränderlig omvärld. KAPET, 10(1), 58-73. Finns tillgängligt i kursrummet.
    Text
  • Gustavsson, S., Henning Loeb, I., & Kvarnemo, C. (2018). Lärande för hållbar utveckling i yrkeslärarutbildning. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 2018, 8(3), 19-35.
    Övrigt:Finns tillgängligt i kursrummet
    Tidskriftsartikel
  • Håkansson, J., & Sundberg, D. (2016). Utmärkt skolutveckling: forskning om skolförbättring och måluppfyllelse (Första utgåvan, första tryckningen). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127141940
    Bok / Antologi
  • Larsson, P., & Löwstedt, J. (2020). Strategier och förändringsmyter : ett organiseringsperspektiv på skolutveckling och lärares arbete (3 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144137490
    Bok / Antologi
  • Lundström, U. (2018). Lärares professionella autonomi under New Public Managementepoken. Utbildning & Demokrati – tidskrift för didaktik och utbildningspolitk, 27(1), 33-59. DOI: 10.48059/uod.v27i1.1091
    Övrigt:Finns tillgängligt i kursrummet
    Tidskriftsartikel
  • Andra artiklar och texter kan tillkomma.
    Text
2. VFU 3
  • Insulander, E., & Selander, S. (Red.). (2021). Att bli lärare (Andra upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147143467
    Bok / Antologi
    Alternativ litteratur
    • Insulander, E., & Selander, S. (Red.). (2018). Att bli lärare (Första upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147122851
      Bok / Antologi
    • eller
      Insulander, E., & Selander, S. (Red.). (2023). Att bli lärare (Tredje upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147147489
      Bok / Antologi

Referenslitteratur

Delkurser

1. Utvecklingsarbete
  • Henning Loeb, I., Langelotz, L., & Rönnerman, K. (Red.). (2019). Att utveckla utbildningspraktiker : analys, förståelse och förändring genom teorin om praktikarkitekturer (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144132129
    Bok / Antologi
  • Johansson, O., & Rönnström, N. (Red.). (2021). Att förbättra skolor med stöd i forskning : exempel, analyser och utmaningar (Första utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127827660
    Läsanvisning:Kapitel 5
    Bok / Antologi
2. VFU 3
  • Bie, K. (2014). Reflektionshandboken för pedagoger (1 uppl.). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789140688255
    Bok / Antologi
  • Carlgren, I. (Red.). (2017). Undervisningsutvecklande forskning : exemplet learning study (Första upplagan). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789140695888
    Bok / Antologi
  • Insulander, E., & Selander, S. (Red.). (2021). Att bli lärare (Andra upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147143467
    Bok / Antologi