1. Den moderna och samtida globaliseringens historia
Allen, R. (2011). Global economic history: a very short introduction Oxford: Oxford University Press.
Bok / Antologi
Cheru, F., & Obi, C. (Red.). (2010). Rise of China and India in Africa : challenges, opportunities and critical interventions (1 uppl.). London: Zed. ISBN: 9781848134362
Läsanvisning:Introduktionen, kapitlen 1, 4, 10 och 17.
Bok / Antologi
Conrad, S. (2015). Globalhistoria : en introduktion (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144101644
Bok / Antologi
Crouch, C. (2020). Globalisering under press (1 uppl.). Göteborg: Daidalos. ISBN: 9789171735751
Bok / Antologi
Lundestad, G. (2015). Öst, väst, nord, syd : huvuddrag i internationell politik efter 1945 (7 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144106373
Bok / Antologi
Ett urval av artiklar och inspelade föreläsningar tillkommer. Dessa finns elektroniskt tillgängliga via LEARN.
Sammanlagt omfattar delkursens litteratur ca 1200 sidor..
Text
2. Förintelsen: Hjältar, bödlar och åskådare
Ammert, N., & Gustafsson, B. (2015). History as Knowledge: Ethical Values and Meaning in Encounters with History Bern: Peter Lang Ag.
Bok / Antologi
Berg, M. (2014). Historielärares ämnesförståelse: Centrala begrepp i historielärares förståelse av skolämnet historia (Diss). Karlstad: Karlstads universitet.
Bok / Antologi
Counsell, C. (2011). "Diciplinary knowledge for all, the secondary history curriculum and history teachers’ achievement". Curriculum journal, 22(2), 201-225.
Tidskriftsartikel
Johansson, M. (2012). Historieundervisning och interkulturell kompetens (Lic. avh). Karlstad: Karlstads universitet.
Bok / Antologi
Johansson, C. (2014). Högstadieungdomar skriver historia på bloggen : Undervisning, literacy och historiemedvetande i ett nytt medielandskap (1 uppl.). Umeå: Umeå Universitet. ISBN: 9789176010785
Bok / Antologi
McCrum, E. (2013). ”History teachers’ thinking about the nature of their subject”. Teaching and Teacher Education, (35), 73-80.
Tidskriftsartikel
Persson, A. (2019). Kolonisatör eller turist? Frågor och arbetsuppgifter i svenska historieläromedel under en tid av kunskapsideologisk förhandling. Nordic Journal of Educational History, 6(2), 45-72. DOI: 10.36368/njedh.v6i2.150
Tidskriftsartikel
Samuelsson, J., & Wendell, J. (2016). ”Historical thinking about sources in the context of a standards-based curriculum: A Swedish case”. The Curriculum Journal, 27(4), 479-499.
Tidskriftsartikel
Skolinspektionen. (2013). Undervisning i SO-ämnen år 7–9: Mycket kunskap men för lite kritiskt kunskapande (Kvalitetsgranskning 2013:04). Stockholm.
Övrigt:Elektronisk resurs.
Myndighetspublikation
Skolverket. (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Fritzes.
Myndighetspublikation
Skolverket. (2011). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011. Stockholm: Fritzes.
Myndighetspublikation
Stymne, A. (2017). Hur begriplig är historien?: Elevers möjligheter och svårigheter i historieundervisningen i skolan Stockholm: Stockholms universitet.
Bok / Antologi
Thorp, R., & Persson, A. (2020). On historical thinking and the history educational challenge. Educational Philosophy and Theory, 52(8), 891-901. DOI: 10.1080/00131857.2020.1712550
Tidskriftsartikel
Vinterek, M. (2000). ”Fakta och fiktion i historieundervisningen”. Tidskrift för lärarutbildning och forskning, 7(4), 11-25.
Tidskriftsartikel
Wibaeus, Y. (2010). Att undervisa om det ofattbara : en ämnesdidaktisk studie om kunskapsområdet Förintelsen i skolans historieundervisning (1 uppl.). Stockholm: Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet. ISBN: 9789174471441
Bok / Antologi
Wineburg, S. S. (2001). Historical thinking and other unnatural acts: Charting the future of teaching the past Philadelphia: Temple University Press.
Tillkommer enstaka aktuella vetenskapliga artiklar och kommentars- och diskussionsunderlag till kursplanen i historia, samt råd och anvisningar för planering av undervisning och bedömning av elevers prestationer, https://www.skolverket.se.
Text
3. Historiedidaktik II
Engelbertsson, B., & Karlsson, L. (1988). Seminarieuppsatsen. En genomgång av formella krav Uppsala: Uppsala Papers in Economic History, No 5.
Bok / Antologi
Florén, A., Ågren, H., & Erlandsson, S. (2018). Historiska undersökningar : grunder i historisk teori, metod och framställningssätt (Tredje upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144123141
Bok / Antologi
Kjelstadli, K. (1998). Det förflutna är inte vad det en gång var Lund: Studentlitteratur.
Bok / Antologi
Lindkvist, T. (Red.). (1996). Metodövningar i historia 2. Historisk teori, metod och källkritik Lund: Studentlitteratur.
Bok / Antologi
Perlestam, M. (2001). Genusperspektiv i historia. Metodövningar Lund: Studentlitteratur.
Bok / Antologi
Kompendium med texter tillkommer.
Text
4. De nationella minoriteternas samhällshistoria
Litteratur väljs i samråd med läraren.
Text
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.