Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2024-06-17

Historia III med didaktisk inriktning för gymnasieskolan (GHI35A)

H3J23 (HT24, 100%, Dag, Distans, Borlänge, Omg. 1, ORD)

Litteratur

Delkurser

1. Modernitet och kultur ca 1800-2000
  • Bergman, J., Byström, M. & Glover, N. (red.). (2011). ”Sign O´ The Times” Introduktion till populärmusik som historia. Lund: Studentlitteratur.
    Läsanvisning:186 s. i urval, av totalt 228 s.
    Bok / Antologi
  • Bjurström, E. (2005). Ungdomskultur, stil och smak. Umeå: Boréa bokförlag.
    Läsanvisning:74 s. i urval, av totalt 271 s.
    Bok / Antologi
  • Schildt, A. & Siegfried, D. (red.). (2006). Between Marx and Coca-Cola. Youth Cultures in changing European Societies 1960-1980. New York: Berghahn.
    Läsanvisning:121 s. i urval, av totalt 397 s.
    Bok / Antologi
  • Sernhede, O. (2006). Ungdom och kulturens omvandlingar. Göteborg: Daidalos.
    Läsanvisning:158 s. i urval, av totalt 295 s.
    Bok / Antologi
  • Storey, J. (2003). Inventing popular culture: from folklore to globalization. Oxford: Blackwell.
    Läsanvisning:61 s. i urval, av totalt 120 s.
    Bok / Antologi
  • Tillkommer förslag på valbar litteratur motsvarande 500–700 s. i samråd med läraren.
    Text
2. De nationella minoriteternas samhällshistoria
  • Blomqvist, A. (2014). Introduction. I Economic Nationalizing in the Ethnic Borderlands of Hungary and Romania. Stockholm: Stockholm University, ss. 19-58. Tillgänglig: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:753257/FULLTEXT01.pdf.
    Läsanvisning:Urval 15 sidor.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Carlsson, C. H. (2021). Judarnas historia i Sverige. Första utgåvan. Stockholm: Natur & kultur. ISBN: 9789127173828
    Läsanvisning:I urval 200 sidor.
    Bok / Antologi
  • Casinge, S. (2021). Den nationella minoriteten Romer i Dalarna i fyra sekel. Falun: Region Dalarna. Tillgänglig: https://www.regiondalarna.se/contentassets/0fdb2d2139de41b8a2133ee586f593c1/rapport-romeridalarnaifyrasekler.pdf.
    Myndighetspublikation
  • Catomeris, C. (2004). Det ohyggliga arvet : Sverige och främlingen genom tiderna. 1 uppl. Stockholm: Ordfront. ISBN: 9173249963
    Läsanvisning:Urval i delar.
    Bok / Antologi
  • Duvold, K. & Berglund, S. (2010). Minoritetsstrategier. I Europeisk mosaik. Helsingfors: Magma, ss. 3-319.
    Läsanvisning:Texten 16 sidor.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Elenius, L. (2022). Minoritet - Den globala rädslan för fåtalet. I Karlsson, K. (red.) Natur och Kulturs Globalhistoria. Stockholm: Natur och Kultur, ss. 3-563.
    Läsanvisning:Texten 18 sidor.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Elenius, L. (2009). Norden som minoritetspolitiskt experiment. I Elenius, L. (red.) Är vi inte alla minoriteter i världen?. Stockholm: Ordfront, ss. 3-259.
    Läsanvisning:Texten 16 sidor.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Hazell, B. (2011). Århundraden av förföljelse. I Resandefolket: Från tattare till traveller. 2 uppl. Stockholm: Ordfront, ss. 1-680.
    Läsanvisning:Texten 20 sidor.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Hylland Eriksen, T. (2002). Minorities and the state. I Ethnicity and nationalism. 2 uppl. London: Pluto, ss. 1-199.
    Läsanvisning:Texten 20 sidor.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Jenne, E. (2007). The Theory of Ethnic Bargaining. I Ethnic bargaining. Ithaca, NY: Cornell University Press, ss. 1-273.
    Läsanvisning:Kapitel 2, 15 sidor.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Lundmark, L. (2010). Stulet land : svensk makt på samisk mark. [Ny utg.]. Stockholm: Ordfront. ISBN: 9789174419870
    Läsanvisning:I urval 100 sidor.
    Bok / Antologi
  • Regeringskansliet. (2014). Den mörka och okända historien: vitbok om övergrepp och kränkningar av romer under 1900-talet.. Stockholm. Tillgänglig: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/departementsserien-och-promemorior/2014/03/ds-20148/.
    Läsanvisning:I delar 50 sidor.
    Myndighetspublikation
  • Regeringskansliet. (2023). Sverige Sannings- och försoningskommissionen för tornedalingar, kväner och lantalaiset (2023). Som om vi aldrig funnits: exkludering och assimilering av tornedalingar, kväner och lantalaiset.. (SOU 202368). Stockholm. Tillgänglig: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2023/11/sou-202368/.
    Läsanvisning:I delar 100 sidor.
    Myndighetspublikation
  • Selling, J. (2020). Romers och resandes emancipation i Sverige: Historisk översikt. I Frigörelsen: Romers och resandes emancipation i Sverige och i andra länder. Stockholm: Carlssons, ss. 1-270.
    Läsanvisning:Texten 16 sidor.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Selvén, S. (2022). Judiska spår i Dalarnas historia. Falun: Region Dalarna. Tillgänglig: https://www.regiondalarna.se/contentassets/13b4d4efa6b3465896aca943ea93fcfc/judiska-spar_webb.pdf.
    Läsanvisning:50 sidor.
    Myndighetspublikation
  • Sjögren, D. (2010). Den säkra zonen : motiv, åtgärdsförslag och verksamhet i den särskiljande utbildningspolitiken för inhemska minoriteter 1913-1962. 1 uppl. Umeå: Institutionen för idé- och samhällsstudier, Umeå universitet. ISBN: 9789174590296
    Läsanvisning:Tillgänglig: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:319013/FULLTEXT01.pdf. I urval.
    Bok / Antologi
  • Sorgenfrei, S. (2022). De kommer att vara annorlunda svenskar. I De kommer att vara annorlunda svenskar: berättelsen om Sveriges första muslimer. Stockholm: Norstedts, ss. 1-334.
    Läsanvisning:Texten 8 sidor.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Svanberg, I. & Tydén, M. (2005). Tusen år av invandring : en svensk kulturhistoria. 3 uppl. Stockholm: Dialogos. ISBN: 9175041669
    Läsanvisning:I urval 50 sidor.
    Bok / Antologi
  • Vilà-Valls, L. (2023). Genomic Insights into the Population History of the Resande or Swedish Travelers. Genome Biology and Evolution, Volume 15(Issue 2), ss. 1-10. Tillgänglig: https://doi.org/10.1093/gbe/evad006.
    Läsanvisning:10 sidor.
    Tidskriftsartikel
  • Werner, J. (2021). Är svensken vit?. I Kritvit? Kritiska vithetsperspektiv i teori och praktik. 1 uppl. Lund: Studentlitteratur, ss. 1-401.
    Läsanvisning:Texten 8 sidor.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Åkerfeldt, B. (2018). Romsk historia och kulturarv i Sverige : med kalendarium. 1 uppl. Fritsla: FörlagsTryckeriet Vitterleken. ISBN: 9789198144291
    Bok / Antologi
3. Förintelsen: Hjältar, bödlar och åskådare
  • Edgren, H. (red.). (2013). Looking at the onlookers and bystanders. Interdisciplinary approaches to the causes and consequenses of passivity. The Living History Forum.
    Bok / Antologi
  • Gut Opdyke, I. (1999). In my hands. Memories of a holocaust rescuer. (Eller senare utgåva). New York: Anchor Books.
    Bok / Antologi
  • Haffner, S. (2002). En tysk mans historia: minnen 1914-1933. (Eller senare utgåva). Stockholm: Norstedts.
    Övrigt:Finns i svensk pocket.
    Bok / Antologi
  • Lower, W. (2014). Hitlers furier. Tyska kvinnor i förintelsens tjänst. Stockholm: Fischer & Co.
    Övrigt:Finns i svensk pocket.
    Bok / Antologi
  • Neitzel, S. & Welzer, H. (2013). Soldater. Om kamp, dödande och död. Stockholm: Brombergs.
    Läsanvisning:s. 7-71 (64 s.)
    Övrigt:Finns i svensk storpocket.
    Bok / Antologi
  • Renwick Monroe, K. (2008). “Cracking the code of genocide: the moral psychology of rescuers, bystanders and nazis during the holocaust”. Political psychology, 29, ss. s. 1. Tillgänglig: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-9221.2008.00661.x/pdf.
    Övrigt:33 s. Tillgänglig på Google scholar.
    Tidskriftsartikel
  • Welzer, H. (2007). Gärningsmän. Hur helt vanliga människor blir massmördare. Göteborg: Daidalos.
    Bok / Antologi
4. Historiedidaktik III: Att undervisa i historia
  • Berg, M. (2021). Combining time and space: An organizing concept for narratives in history teaching. Acta Didactica Norden, 15(1), ss. 1-23. DOI: 10.5617/adno.7860
    Tidskriftsartikel
  • Cohen, S. (2022). "Vi lever ju i framtidens historia": En undersökning av gymnasieelevers epistemologiska uppfattningar i historia och narrativa kompetens. Tillgänglig: http://diva-portal.org [2022-12-13].
    Webbsida
  • Deldén, M. (2016). "Det räcker inte att bara visa en film: Historisk spelfilm i undervisningen". I Larsson, A. (red.) Medier i historieundervisningen: Historiedidaktisk forskning i praktiken. Umeå: Institutionen för idé- och samhällsstudier, ss. 179-195. Tillgänglig: http://du.diva-portal.org/smash/get/diva2:1182699/FULLTEXT01.pdf.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Donnelly, D. (2014). “Using Feature Films in Teaching Historical Understanding: Research and Practice”. Agora 49, (no. 1), ss. 4-12.
    Tidskriftsartikel
  • Johansson, C. (2014). Högstadieungdomar skriver historia på bloggen: Undervisning, literacy och historiemedvetande i ett nytt medielandskap. Umeå: Umeå universitet.
    Bok / Antologi
  • Karlsson, K. & Zander, U. (red.). (2014). Historien är närvarande : historiedidaktik som teori och tillämpning. 1 uppl. Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144096384
    Läsanvisning:s. 13-90
    Bok / Antologi
  • Nygren, T. (2019). Fakta, fejk, fiktion : källkritik, ämnesdidaktik, digital kompetens. Första utgåvan. Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127823587
    Bok / Antologi
  • Parkes, R. J. (2009). “Teaching History as Historiography: Engaging Narrative Diversity in the Curriculum”. International Journal of Historical Learning, Teaching and Research 8, (2), ss. 118-132.
    Övrigt:14 s.
    Tidskriftsartikel
  • Porat, D. A. (2004). “It’s Not Written Here, but This Is What Happened: Students’ Cultural Com-prehension of Textbook Narratives on the Israeli-Arab Conflict.”. American Educational Research Journal 41, (no. 4 (December 1, 2004): 963-96), ss. 963-996.
    Övrigt:33 s.
    Tidskriftsartikel
  • Rantala, J. (2011). “Assessing Historical Empathy through Simulation - How Do Finnish Teacher Students Achieve Contextual Historical Empathy?”. Nordidactica - Journal of Hu-manities and Social Science Education, (no. 1), ss. 58-76.
    Övrigt:18 s.
    Tidskriftsartikel
  • Reisman, A. (2012). “The ‘Document-Based Lesson’: Bringing Disciplinary Inquiry into High School History Classrooms with Adolescent Struggling Readers”. Journal of Curriculum Studies 44, (no. 2), ss. 233-264.
    Övrigt:31 s.
    Tidskriftsartikel
  • Seixas, P. (1993). “Popular Film and Young People’s Understanding of the History of Native American-White Relations.”. The History Teacher 26, (no. 3 (May 1, 1993)), ss. 351-370. DOI: 10.2307/494666
    Övrigt:29 s.
    Tidskriftsartikel
  • Thorp, R. (2015). “Representation and Interpretation: Textbooks, Teachers, and Historical Culture”. IARTEM E-Journal 7, (no. 2 (September 2015)), ss. 73-99.
    Övrigt:26 s.
    Tidskriftsartikel
  • Åström Elmersjö, H. (2015). “Historical Culture and Peace Education: Some Issues for History Teaching as a Means of Conflict Resolution”. I Reynolds, R. & et al. (red.) Contesting and Constructing International Perspectives in Global Education. Rotterdam: Sense Publishers, ss. 161-172.
    Övrigt:11 s.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Lgr11 och Gy11 (ämnesplaner i historia, elektroniskt tillgängliga via www:skolverket.se).
    Text
  • Tillkommer förslag på valbar litteratur motsvarande 200 s. i samråd med läraren..
    Text

Referenslitteratur

Delkurser

1. Modernitet och kultur ca 1800-2000
2. De nationella minoriteternas samhällshistoria
3. Förintelsen: Hjältar, bödlar och åskådare
4. Historiedidaktik III: Att undervisa i historia
  • Endacott, J. & Brooks, S. (2013). An Updated Theoretical and Practical Model for Promoting Historical Empathy. Social Studies Research and Practice, 8(1), ss. 41-58. DOI: 10.1108/ssrp-01-2013-b0003
    Tidskriftsartikel
  • Grever, M. & Adriaansen, R. (2019). Historical consciousness: the enigma of different paradigms. Journal of Curriculum Studies, 51(6), ss. 814-830. DOI: 10.1080/00220272.2019.1652937
    Tidskriftsartikel
  • Halldén, O. (1986). Learning History. Oxford Review of education, 12(1), ss. 53-66.
    Tidskriftsartikel
  • Halldén, O. (1994). On the Paradox on Understanding History in an educational setting. I Leinhardt., Beck. & Stainton. (red.) Teaching and Learning in History. Hillsdale: LEA, ss. 27-46.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Nordgren, K. (2016). How to Do Things With History: Use of History as a Link Between Historical Consciousness and Historical Culture. Theory & Research in Social Education, 44(4), ss. 479-504. DOI: 10.1080/00933104.2016.1211046
    Tidskriftsartikel
  • Förslag på referensläsning tillkommer vid kursstart..
    Text
  • Körber, Andreas. "Historical Consciousness, Historical Competencies - and beyond? Some Conceptual Development within German History" Didactics. 2015..
    Text