Catomeris, C. (2004). Det ohyggliga arvet : Sverige och främlingen genom tiderna. 1 uppl. Stockholm: Ordfront. ISBN: 9173249963
Läsanvisning:Urval i delar.
Bok / Antologi
Duvold, K. & Berglund, S. (2010). Minoritetsstrategier. I Europeisk mosaik. Helsingfors: Magma, ss. 3-319.
Läsanvisning:Texten 16 sidor.
Kapitel i bok (antologi)
Elenius, L. (2022). Minoritet - Den globala rädslan för fåtalet. I Karlsson, K. (red.) Natur och Kulturs Globalhistoria. Stockholm: Natur och Kultur, ss. 3-563.
Läsanvisning:Texten 18 sidor.
Kapitel i bok (antologi)
Elenius, L. (2009). Norden som minoritetspolitiskt experiment. I Elenius, L. (red.) Är vi inte alla minoriteter i världen?. Stockholm: Ordfront, ss. 3-259.
Läsanvisning:Texten 16 sidor.
Kapitel i bok (antologi)
Hazell, B. (2011). Århundraden av förföljelse. I Resandefolket: Från tattare till traveller. 2 uppl. Stockholm: Ordfront, ss. 1-680.
Läsanvisning:Texten 20 sidor.
Kapitel i bok (antologi)
Hylland Eriksen, T. (2002). Minorities and the state. I Ethnicity and nationalism. 2 uppl. London: Pluto, ss. 1-199.
Läsanvisning:Texten 20 sidor.
Kapitel i bok (antologi)
Jenne, E. (2007). The Theory of Ethnic Bargaining. I Ethnic bargaining. Ithaca, NY: Cornell University Press, ss. 1-273.
Läsanvisning:Kapitel 2, 15 sidor.
Kapitel i bok (antologi)
Lundmark, L. (2010). Stulet land : svensk makt på samisk mark. [Ny utg.]. Stockholm: Ordfront. ISBN: 9789174419870
Selling, J. (2020). Romers och resandes emancipation i Sverige: Historisk översikt. I Frigörelsen: Romers och resandes emancipation i Sverige och i andra länder. Stockholm: Carlssons, ss. 1-270.
Sjögren, D. (2010). Den säkra zonen : motiv, åtgärdsförslag och verksamhet i den särskiljande utbildningspolitiken för inhemska minoriteter 1913-1962. 1 uppl. Umeå: Institutionen för idé- och samhällsstudier, Umeå universitet. ISBN: 9789174590296
Läsanvisning:Tillgänglig: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:319013/FULLTEXT01.pdf. I urval.
Bok / Antologi
Sorgenfrei, S. (2022). De kommer att vara annorlunda svenskar. I De kommer att vara annorlunda svenskar: berättelsen om Sveriges första muslimer. Stockholm: Norstedts, ss. 1-334.
Läsanvisning:Texten 8 sidor.
Kapitel i bok (antologi)
Svanberg, I. & Tydén, M. (2005). Tusen år av invandring : en svensk kulturhistoria. 3 uppl. Stockholm: Dialogos. ISBN: 9175041669
Läsanvisning:I urval 50 sidor.
Bok / Antologi
Vilà-Valls, L. (2023). Genomic Insights into the Population History of the Resande or Swedish Travelers. Genome Biology and Evolution, Volume 15(Issue 2), ss. 1-10. Tillgänglig: https://doi.org/10.1093/gbe/evad006.
Läsanvisning:10 sidor.
Tidskriftsartikel
Werner, J. (2021). Är svensken vit?. I Kritvit? Kritiska vithetsperspektiv i teori och praktik. 1 uppl. Lund: Studentlitteratur, ss. 1-401.
Läsanvisning:Texten 8 sidor.
Kapitel i bok (antologi)
Åkerfeldt, B. (2018). Romsk historia och kulturarv i Sverige : med kalendarium. 1 uppl. Fritsla: FörlagsTryckeriet Vitterleken. ISBN: 9789198144291
Bok / Antologi
3. Förintelsen: Hjältar, bödlar och åskådare
Edgren, H. (red.). (2013). Looking at the onlookers and bystanders. Interdisciplinary approaches to the causes and consequenses of passivity. The Living History Forum.
Bok / Antologi
Gut Opdyke, I. (1999). In my hands. Memories of a holocaust rescuer. (Eller senare utgåva). New York: Anchor Books.
Bok / Antologi
Haffner, S. (2002). En tysk mans historia: minnen 1914-1933. (Eller senare utgåva). Stockholm: Norstedts.
Övrigt:Finns i svensk pocket.
Bok / Antologi
Lower, W. (2014). Hitlers furier. Tyska kvinnor i förintelsens tjänst. Stockholm: Fischer & Co.
Övrigt:Finns i svensk pocket.
Bok / Antologi
Neitzel, S. & Welzer, H. (2013). Soldater. Om kamp, dödande och död. Stockholm: Brombergs.
Welzer, H. (2007). Gärningsmän. Hur helt vanliga människor blir massmördare. Göteborg: Daidalos.
Bok / Antologi
4. Historiedidaktik III: Att undervisa i historia
Berg, M. (2021). Combining time and space: An organizing concept for narratives in history teaching. Acta Didactica Norden, 15(1), ss. 1-23. DOI: 10.5617/adno.7860
Tidskriftsartikel
Cohen, S. (2022). "Vi lever ju i framtidens historia": En undersökning av gymnasieelevers epistemologiska uppfattningar i historia och narrativa kompetens. Tillgänglig: http://diva-portal.org [2022-12-13].
Webbsida
Deldén, M. (2016). "Det räcker inte att bara visa en film: Historisk spelfilm i undervisningen". I Larsson, A. (red.) Medier i historieundervisningen: Historiedidaktisk forskning i praktiken. Umeå: Institutionen för idé- och samhällsstudier, ss. 179-195. Tillgänglig: http://du.diva-portal.org/smash/get/diva2:1182699/FULLTEXT01.pdf.
Kapitel i bok (antologi)
Donnelly, D. (2014). “Using Feature Films in Teaching Historical Understanding: Research and Practice”. Agora 49, (no. 1), ss. 4-12.
Tidskriftsartikel
Johansson, C. (2014). Högstadieungdomar skriver historia på bloggen: Undervisning, literacy och historiemedvetande i ett nytt medielandskap. Umeå: Umeå universitet.
Bok / Antologi
Karlsson, K. & Zander, U. (red.). (2014). Historien är närvarande : historiedidaktik som teori och tillämpning. 1 uppl. Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144096384
Läsanvisning:s. 13-90
Bok / Antologi
Nygren, T. (2019). Fakta, fejk, fiktion : källkritik, ämnesdidaktik, digital kompetens. Första utgåvan. Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127823587
Bok / Antologi
Parkes, R. J. (2009). “Teaching History as Historiography: Engaging Narrative Diversity in the Curriculum”. International Journal of Historical Learning, Teaching and Research 8, (2), ss. 118-132.
Övrigt:14 s.
Tidskriftsartikel
Porat, D. A. (2004). “It’s Not Written Here, but This Is What Happened: Students’ Cultural Com-prehension of Textbook Narratives on the Israeli-Arab Conflict.”. American Educational Research Journal 41, (no. 4 (December 1, 2004): 963-96), ss. 963-996.
Övrigt:33 s.
Tidskriftsartikel
Rantala, J. (2011). “Assessing Historical Empathy through Simulation - How Do Finnish Teacher Students Achieve Contextual Historical Empathy?”. Nordidactica - Journal of Hu-manities and Social Science Education, (no. 1), ss. 58-76.
Övrigt:18 s.
Tidskriftsartikel
Reisman, A. (2012). “The ‘Document-Based Lesson’: Bringing Disciplinary Inquiry into High School History Classrooms with Adolescent Struggling Readers”. Journal of Curriculum Studies 44, (no. 2), ss. 233-264.
Övrigt:31 s.
Tidskriftsartikel
Seixas, P. (1993). “Popular Film and Young People’s Understanding of the History of Native American-White Relations.”. The History Teacher 26, (no. 3 (May 1, 1993)), ss. 351-370. DOI: 10.2307/494666
Övrigt:29 s.
Tidskriftsartikel
Thorp, R. (2015). “Representation and Interpretation: Textbooks, Teachers, and Historical Culture”. IARTEM E-Journal 7, (no. 2 (September 2015)), ss. 73-99.
Övrigt:26 s.
Tidskriftsartikel
Åström Elmersjö, H. (2015). “Historical Culture and Peace Education: Some Issues for History Teaching as a Means of Conflict Resolution”. I Reynolds, R. & et al. (red.) Contesting and Constructing International Perspectives in Global Education. Rotterdam: Sense Publishers, ss. 161-172.
Övrigt:11 s.
Kapitel i bok (antologi)
Lgr11 och Gy11 (ämnesplaner i historia, elektroniskt tillgängliga via www:skolverket.se).
Text
Tillkommer förslag på valbar litteratur motsvarande 200 s. i samråd med läraren..
Text
Referenslitteratur
Delkurser
1. Modernitet och kultur ca 1800-2000
2. De nationella minoriteternas samhällshistoria
3. Förintelsen: Hjältar, bödlar och åskådare
4. Historiedidaktik III: Att undervisa i historia
Endacott, J. & Brooks, S. (2013). An Updated Theoretical and Practical Model for Promoting Historical Empathy. Social Studies Research and Practice, 8(1), ss. 41-58. DOI: 10.1108/ssrp-01-2013-b0003
Tidskriftsartikel
Grever, M. & Adriaansen, R. (2019). Historical consciousness: the enigma of different paradigms. Journal of Curriculum Studies, 51(6), ss. 814-830. DOI: 10.1080/00220272.2019.1652937
Tidskriftsartikel
Halldén, O. (1986). Learning History. Oxford Review of education, 12(1), ss. 53-66.
Tidskriftsartikel
Halldén, O. (1994). On the Paradox on Understanding History in an educational setting. I Leinhardt., Beck. & Stainton. (red.) Teaching and Learning in History. Hillsdale: LEA, ss. 27-46.
Kapitel i bok (antologi)
Nordgren, K. (2016). How to Do Things With History: Use of History as a Link Between Historical Consciousness and Historical Culture. Theory & Research in Social Education, 44(4), ss. 479-504. DOI: 10.1080/00933104.2016.1211046
Tidskriftsartikel
Förslag på referensläsning tillkommer vid kursstart..
Text
Körber, Andreas. "Historical Consciousness, Historical Competencies - and beyond? Some Conceptual Development within German History" Didactics. 2015..
Text
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.