1. Språk, undervisning och lärande i ett andraspråksperspektiv
Axelsson, M. "Flerspråkighet och lärande". I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle ( ss. 547-577). Lund: Studentlitteratur.
Kapitel i bok (antologi)
Axelsson, M., & Magnusson, U. (2012). "Forskning om flerspråkighet och kunskapsutveckling under skolåren". I K. Hyltenstam, M. Axelsson, & I. Lindberg (Red.), Flerspråkighet: En forskningsöversikt ( ss. 247-367). Stockholm: Vetenskapsrådet.
Kapitel i bok (antologi)
Cummins, J. (2017). Flerspråkiga elever: Effektiv undervisning i en utmanande tid Stockholm: Natur & Kultur.
Bok / Antologi
Garcia, O. (2009). Bilingual education in the 21st century: A global perspective UK: Wiley-Blackwell.
Läsanvisning:s 19-41, 109-158, 287-336
Bok / Antologi
Hägerfelth, G. (2011). Språkarbete i alla ämnen (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147099269
Läsanvisning:Valda delar
Bok / Antologi
Nauclér, K. (2004). "Barns språkliga socialisation före skolstarten". I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle ( ss. 459-480). Lund: Studentlitteratur.
Kapitel i bok (antologi)
Rosén, J., Straszer, B., Wedin, Å., & Yoxsimer Paulsrud, B. (Red.). (2018). Transspråkande i svenska utbildningssammanhang (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144119755
Läsanvisning:Valda delar
Bok / Antologi
Stier, J., & Sandström, M. (2021). Interkulturellt samspel i skolan (2 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144151748
Bok / Antologi
Wedin, Å. (Red.). (2017). Språklig mångfald i klassrummet Stockholm: Lärarförlaget.
Bok / Antologi
EN AV FÖLJANDE BÖCKER:.
Text
Gibbons, P. (2018). Lyft språket, lyft tänkandet : språk och lärande (3 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144128955
Bok / Antologi
Gibbons, P. (2018). Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet (Femte upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144128948
Bok / Antologi
Hajer, M., & Meestringa, T. (2020). Språkinriktad undervisning : en handbok (3 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789173828697
Bok / Antologi
Norlund Shaswar, A., & Wedin, Å. (2020). Språkdidaktik för sfi : att undervisa vuxna andraspråksinlärare (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144132884
Bok / Antologi
Forskningsartiklar på engelska tillkommer (ca 150 s).
Text
Ytterligare material/litteratur om ca 100 sidor kan tillkomma.
Text
2. Fonetik och uttal i ett andraspråksperspektiv
Abrahamsson, N. (2013). Fonologiska aspekter på andraspråksinlärning och svenska som andraspråk. I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 85-120). Lund: Studentlitteratur.
Kapitel i bok (antologi)
Boyd, S., & Bredänge, G. (2013). Attityder till brytning: Exemplet utländska lärare i svenska skolor. I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 437-458). Lund: Studentlitteratur.
Kapitel i bok (antologi)
Derwing, T. M., & Munro, M. J. (2005). Second Language Accent and Pronunciation Teaching: A Research-Based Approach. TESOL Quarterly, 39(3), 379-397. DOI: 10.2307/3588486
Tidskriftsartikel
Engstrand, O. (2007). Fonetik light : [lajt] : kortfattad ljudlära för språkstudier och uttalsundervisning (första upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144043999
Bok / Antologi
Grant, L. J. (. J., & Brinton, D. (2014). Pronunciation myths : applying second language research to classroom teaching (1 uppl.). Ann Arbor: University of Michigan Press/ELT. ISBN: 9780472035168
Bok / Antologi
Piske, T., MacKay, I. R. A., & Flege, J. E. (2001). Factors affecting degree of foreign accent in an L2: a review. Journal of Phonetics, 29(2), 191-215. DOI: 10.1006/jpho.2001.0134
Tidskriftsartikel
Rosenqvist, H. (2007). Uttalsboken : svenskt uttal i praktik och teori (1 uppl.). Stockholm: Natur & kultur. ISBN: 9789127406452
Bok / Antologi
Thorén, B. (2023). Svensk fonetik och uttalsundervisning (3 uppl.). Stockholm: Morfem. ISBN: 9789188419323
Bok / Antologi
Zetterholm, E., & Tronnier, M. (2019). Perspektiv på svenskt uttal : fonologi, brytning och didaktik (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144134604
Bok / Antologi
Ytterligare material/litteratur om ca 100 sidor kan tillkomma.
Text
3. Bedömning och respons i ett andraspråksperspektiv
LITTERATUREN FÖR DENNA DELKURS ÄR PRELIMINÄR. LITTERATURLISTAN KOMMER ATT FASTSTÄLLAS EN MÅNAD INNAN DELKURSEN STARTAR..
Text
Abrahamsson, T., & Bergman, P. (Red.). (2014). Tankarna springer före- : att bedöma ett andraspråk i utveckling (2 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147111749
Bok / Antologi
Abrar-ul-Hassan, S., Douglas, D., & Turner, J. (2021). Revisiting second language portfolio assessment in a new age. System, 103, 102-652. DOI: 10.1016/j.system.2021.102652
Flyman Mattsson, A., & Håkansson, G. (2021). Bedömning av svenska som andraspråk : en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144137599
Bok / Antologi
Håkansson, G. (2013). Utveckling och variation-en tillämpning av processbarhetsteorin på svenskt inlärarspråk. I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk- i forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 151-168). Lund: Studentlitteratur.
Kapitel i bok (antologi)
Jakobson, L. (2019). Lärares uppfattningar om responsfokus och responssätt för vuxna nybörjarstuderandes texter i svenska som andraspråk. Nordand, 3(01), 25-47. DOI: 10.18261/issn.2535-3381-2019-01-02
Tidskriftsartikel
Jones, J., Wiliam, D., & King's College London. (2008). Modern foreign languages inside the black box : Assessment for learning in the modern foreign languages classroom (1 uppl.). London: GL Assessment. ISBN: 9780708717653
Bok / Antologi
Kuyumcu, E. (2010). Bedömning av elevtexter i ett genrepedagogiskt perspektiv. I M. Olofsson (Red.), Symposium 2009. Genrer och funktionellt språk i teori och praktik. (1 uppl., ss. 119-142). Stockholm.
Kapitel i bok (antologi)
Lopez, A., Turkan, S., & Guzman-Orth, D. (2017). Assessing Multilingual Competence. I E. Shohamy, I. Or, & S. May (Red.), Language Testing and Assessment: Encyclopedia of Language and Education (3 uppl., ss. 91-102). Cham: Springer.
Kapitel i bok (antologi)
Olofsson, M., & Sjökvist, L. (2013). Bedömning i svenska som andraspråk. I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. (2 uppl., ss. 685-724).
Kapitel i bok (antologi)
Olofsson, M. Genrepedagogik med lärare i gymnasieskolan och vuxenutbildningen. I M. Olofsson (Red.), Symposium 2009. Genrer och funktionellt språk i teori och praktik (1 uppl., ss. 247-269).
Boglind, A., & Nordenstam, A. (2016). Från fabler till manga 2 : litteraturhistoriska och didaktiska perspektiv på ungdomslitteratur (Första upplagan). Malmö: Gleerups utbildning. ISBN: 9789140689467
Bok / Antologi
Elleström, L. (1999). Lyrikanalys : en introduktion (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144008059
Läsanvisning:ca 10-15 s.
Övrigt:Finns som elektronisk resurs i kursrummet
Bok / Antologi
Janson, M. (Red.). (2016). Introduktion till filmpedagogik : vita duken som svarta tavlan (2 uppl.). Malmö: Gleerups Utbildning. ISBN: 9789140692634
Läsanvisning:Valda delar ca 60 sidor
Bok / Antologi
Klementsson, M. (2015). Icke lärarledda litteratursamtal i grupp. I M. Tengber, & C. Olin-Scheller (Red.), Svensk forskning om läsning och läsundervisning ( ss. 55-67).
Övrigt:Finns som elektronisk resurs i kursrummet
Kapitel i bok (antologi)
Lagerholm, P. (2008). Stilistik (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144019604
Övrigt:Finns som elektronisk resurs i kursrummet
Bok / Antologi
Lindell, I., & Öhman, A. (Red.). (2019). För berättelsens skull : modeller för litteraturundervisningen (Första utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127824652
Läsanvisning:Valda delar enligt anvisningar
Bok / Antologi
Lindgren, M., & Svensson, G. (2015). Att börja en mening. Fundamentets betydelse för meningsskapande inom och mellan meningar. I M. Lindgren, & G. Svensson (Red.), Skrivande i skolan ( ss. 97-115). Malmö: Gleerups Utbildning AB.
Kapitel i bok (antologi)
Lindholm, A. (2016). Stöttning med hjälp av lässtrategier i det flerspråkiga klassrummet. I C. Olin-Scheller, & M. Tengberg (Red.), Läsa mellan radera (1 uppl., ss. 173-196). Malmö: Gleerups Utbildning AB.
Kapitel i bok (antologi)
Markstedt, C., & Sandberg, M. (2019). Romanläsning i praktiken : samtala och skriva om litteratur i skolan (Första upplagan). Stockholm: Gothia Fortbildning. ISBN: 9789177410829
Bok / Antologi
Med reservation för ev. ändringar.
Text
Tre skönlitterära verk (två gemensamma och ett eget valt) i samråd med läraren. Därtill ett antal kortare elevtexter, lyriktexter etc som länkas eller förmedlas i kursrummet..
Text
Referenslitteratur
Delkurser
1. Språk, undervisning och lärande i ett andraspråksperspektiv
2. Fonetik och uttal i ett andraspråksperspektiv
Derwing, T. M. (2008). Curriculum issues in teaching pronunciation to second language learners. I J. Hansen Edwards, & M. Zampini (Red.), Phonology and Second Language Acquisition ( ss. 347-369). Amsterdam: J. Benjamins. ISBN: 978-90-272-4185-6
Kapitel i bok (antologi)
Kjellin, O. (2002). Uttalet, språket och hjärnan : teori och metodik för språkundervisningen (1 uppl.). Uppsala: Hallgren & Fallgren. ISBN: 9173827568
Bok / Antologi
Riad, T. (2014). Phonology of Swedish (1 uppl.). Oxford: Oxford University Press. ISBN: 9780199543571
Bok / Antologi
Riad, T. (1997). Svenskt fonologikompendium. (Ca 60 s.) (Finns i Learn.).
Text
Skolverket. (2018). Uttalsundervisning. Nyanländas språkutveckling Modul 7. (ca 25 s) https://larportalen.skolverket.se/#/modul/2c-nyanlanda/Grundskola/033_nyanlandas-sprakutveckling/del_07/.
Text
3. Bedömning och respons i ett andraspråksperspektiv
Jakobson, L. (2020). Vuxna nybörjarstuderandes uppfattningar om skriftlig lärarrespons på skrivande i svenska som andraspråk. Educare - vetenskapliga skrifter, (4), 1-32. DOI: 10.24834/educare.2020.4.1
Schleppegrell, M. Functional grammar in the classroom. I M. Olofsson (Red.), Symposium 2009. Genrer och funktionellt språk i teori och praktik ( ss. 79-95).
Kapitel i bok (antologi)
4. Fiktionsberättande och elevtext i ett flerspråkigt perspektiv
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.