1. Delkurs 1. Friluftsliv: orientering, simning och paddling
Backman, E. (2009). Vad har idrottslärare för bild av ”riktigt” friluftsliv? – ett bidrag till diskussionen om friluftsundervisning och tolkningen av kursplanens mål. Tidskrift i idrott och hälsa, (5), 1-20.
Övrigt:Finns som PDF
Tidskriftsartikel
Brugge, B. (2011). Varm, torr, mätt och glad. I B. Brugge, M. Glantz, & K. Sandell (Red.), Friluftslivets pedagogik: en miljö- och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet (4 uppl., ss. 1-20). Stockholm: Liber.
Kapitel i bok (antologi)
Brugge, B., Glantz, M., & Svenning, S. (2011). Planera för friluftsliv. I B. Brugge, M. Glantz, & K. Sandell (Red.), Friluftslivets pedagogik: en miljö- och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet (4 uppl., ss. 1-20). Stockholm: Liber.
Kapitel i bok (antologi)
Cuthbertson, B., Socha, T. L., & Potter, T. G. (2004). The double-edged sword: Critical reflections on traditional and modern technology in outdoor education. Journal of Adventure Education & Outdoor Learning, 4(2), 133-144. DOI: 10.1080/14729670485200491
Övrigt:finns som pdf
Tidskriftsartikel
Kraepelien-Strid, E. (2012). Simkunnighet är viktigt eller...?. I H. Larsson, & J. Meckbach (Red.), Idrottsdidaktiska utmaningar (2 uppl., ss. 164-175). Stockholm: Liber.
Kapitel i bok (antologi)
Mikaels, J., & Asfeldt, M. (2017). Becoming-crocus, becoming-river, becoming-bear: A relational materialist exploration of place(s). Journal of Outdoor and Environmental Education, 20(2), 2-13. DOI: 10.1007/bf03401009
Övrigt:finns som pdf
Tidskriftsartikel
Nilsson, J., Kraepelien-Strid, E., & Seger, J. (2012). Friluftsliv och naturmiljöaktivitet i skolan. I H. Larsson, & J. Meckbach (Red.), Idrottsdidaktiska utmaningar (2 uppl., ss. 1-20). Stockholm: Liber.
Kapitel i bok (antologi)
Nyberg, G., & Larsson, H. (2016). Rörelseförmåga i idrott och hälsa : en bok om rörelse, kunskap och lärande (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144111629
Bok / Antologi
Quennerstedt, M., Öhman, M., & Öhman, J. (2011). Friluftsliv, hälsa och livskvalitet. I Friluftslivets pedagogik: en miljö- och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet (4 uppl., ss. 1-20). Stockholm: Liber.
Kapitel i bok (antologi)
Sandell, K., & Öhman, J. (2013). An educational tool for outdoor education and environmental concern. Journal of Adventure Education & Outdoor Learning, 13(1), 36-55. DOI: 10.1080/14729679.2012.675146
Övrigt:finns som pdf
Tidskriftsartikel
Sandell, K. (2011). Naturnära friluftsliv - en miljöpedagogik. I B. Brugge, M. Glantz, & K. Sandell (Red.), Friluftslivets pedagogik: en miljö- och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet (4 uppl., ss. 1-20). Stockholm: Liber.
Kapitel i bok (antologi)
Sjödin, C. (2016). Simlärarboken (3 uppl.). Stockholm: SISU idrottsböcker. ISBN: 9789187745911
Bok / Antologi
Wehlin, A. (2015). Orientera i skolan : gör det enkelt, roligt och pedagogiskt (Tredje upplagan). Stockholm: SISU idrottsböcker. ISBN: 9789187745492
Bok / Antologi
2. Delkurs 2. Bedömning och betygsättning i ämnet idrott och hälsa
Håkansson, R. (2016). Dokumentation i idrott och hälsa – en omöjlig ekvation?. I H. Larsson (Red.), Vad händer i praktiken? Lärare utforskar idrott och hälsa ( ss. 71-81). Stockholm: Gymnastik- och idrottshögskolan.
Kapitel i bok (antologi)
Håkansson, R. (2016). Dokumentation i idrott och hälsa – en omöjlig ekvation?. I H. Larsson, & J. Meckbach (Red.), Vad händer i praktiken? Lärare utforskar idrott och hälsa ( ss. 71-81). Stockholm: Gymnastik- och idrottshögskolan.
Lindberg, V., Lindström, L., & Pettersson, A. (Red.). (2013). Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap (3 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147114580
Bok / Antologi
Redelius, K., Fagrell, B., & Larsson, H. (2009). Symbolic capital in physical education and health: to be, to do or to know? That is the gendered question. Sport, Education and Society, 14(2), 245-260. DOI: 10.1080/13573320902809195
Tidskriftsartikel
Seger, I. (2016). Betygsättning – ett (o)möjligt uppdrag?. I H. Larsson (Red.), Vad händer i praktiken? Lärare utforskar idrott och hälsa ( ss. 129-140). Gymnastik- och idrottshögskolan.
Kapitel i bok (antologi)
Skolverket. (2019). Bedömningsstöd i idrott och hälsa i grundskolan..
Övrigt:Finns som pdf
Myndighetspublikation
Skolverket. (2014). Bedömningsstöd i idrott och hälsa i gymnasieskolan..
Övrigt:Finns som pdf
Myndighetspublikation
Skolverket. (2019). Kunskapsbedömning i skolan - praxis, begrepp, problem och möjligheter..
Övrigt:Finns som pdf
Myndighetspublikation
Svennberg, L., Meckbach, J., & Redelius, K. (2016). Swedish PE teachers struggle with assessment in a criterion-referenced grading system. Sport, Education and Society, 23(4), 381-393. DOI: 10.1080/13573322.2016.1200025
Tidskriftsartikel
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.