Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2024-10-20

Matematik 2 för grundlärare F-3 (GMD2HG)

H3JRC (HT24, 100%, Dag, Normal, Falun, Omg. 1, ORD)

Litteratur

  • Billstein, R., Libeskind, S., & Lott, J. (2015). A Problem Solving Approach to Mathematics for Elementary School Teachers (Scandinavian Edition) (12 uppl.). Harlow: Pearson. ISBN: 9781784480431
    Bok / Antologi
  • Helenius, O., & Johansson, M. (Red.). (2018). Att bli lärare i matematik (Första upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147122585
    Bok / Antologi
  • Jönsson, A. (2020). Lärande bedömning (Femte upplagan). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789151104171
    Bok / Antologi
  • Karolinska Institutet. (2021). Referensguide för APA 7 [Elektronisk resurs]. Hämtad från https://tools.kib.ki.se/referensguide/apa/.
    E-bok eller PDF
  • Nilholm, C. (2005). Specialpedagogik - Vilka är de grundläggande perspektiven?. Pedagogisk Forskning i Sverige, 10(2), 124-138. Hämtad från https://open.lnu.se/index.php/PFS/article/view/1279/1124. ISSN: 1401-6788
    Tidskriftsartikel
  • Norén, E., & Caligari, L. (2020). Practices in multilingual mathematics classrooms: word problems. In MADIF 12, The twelfth research seminar of the Swedish Society for Research in Mathematics Education (Vol. 15, pp. 61-70). Swedish Society for Research in Mathematics Education, 15, 61-70. Hämtad från https://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:1562029/FULLTEXT01.pdf.
    Tidskriftsartikel
  • Roos, H. (2020). Inkluderande matematikundervisning (Första utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127828001
    Bok / Antologi
  • Sjöberg, G. (2006). Om det inte är dyskalkyli – vad är det då? En multimetodstudie av eleven i matematikproblem ur ett longitudinellt perspektiv. (Doktorsavhandling, Umeå Universitet, Umeå, Doktorsavhandling i Pedagogiskt arbete Nr 7). Hämtad från http://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:144488/FULLTEXT01.
    Avhandling
  • Skolverket. (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Skolverket. Hämtad från https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan/laroplan-lgr22-for-grundskolan-samt-for-forskoleklassen-och-fritidshemmet.
    Myndighetspublikation
  • Artiklar och kurskompendium tillkommer..
    Text

Referenslitteratur

  • Persson, R. S. (2014). The Needs of the Highly Able and the Needs of Society: A Multidisciplinary Analysis of Talent Differentiation and Its Significance to Gifted Education and Issues of Societal Inequality. Roeper Review, 36(1), 43-59. DOI: 10.1080/02783193.2013.856830
    Tidskriftsartikel
  • Skott, J., Jess, K., Hansen, H. C., et al. (2010). Matematik för lärare (1 uppl.). Malmö: Gleerups Utbildning. ISBN: 9140671461
    Bok / Antologi