Aspelin, J. (2010). Sociala relationer och pedagogiskt ansvar (1 uppl.). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789140668882
Läsanvisning:Kapitel 1-9
Bok / Antologi
Börjesson, M., & Rehn, A. (2009). Makt (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147087464
Bok / Antologi
Cummins, J., Hu, S., Markus, P., et al. (2015). Identity Texts and Academic Achievement: Connecting the Dots in Multilingual School Contexts. TESOL Quarterly, 49(3), 555-581. DOI: 10.1002/tesq.241
Läsanvisning:Tillgänglig som PDF i kursrummet.
Tidskriftsartikel
Cummins, J. (2021). Rethinking the education of multilingual learners : a critical analysis of theoretical concepts (1 uppl.).. Bristol: Multilingual Matters, 313-322.
Gruber, S. (2007). Skolan gör skillnad: Etnicitet och institutionell praktik. (Doktorsavhandling, Linköping universitet, Linköping, Linköping Studies in Arts and Science 387). Hämtad från http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-8775.
Läsanvisning:Valda delar från länken i kursrummet
Avhandling
Hakvoort, I., & Lundström, A. (2019). Pedagogiskt ledarskap med konflikter i fokus (1 uppl.). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789151100821
Bok / Antologi
Lorentz, H. (2018). Interkulturell pedagogisk kompetens : integration i dagens skola (2 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144124063
Bok / Antologi
Skolverket. (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022. Stockholm: Skolverket.
Läsanvisning:Valda delar läses
Övrigt:Tillgänglig på internet
Myndighetspublikation
Thornberg, R., Pozzoli, T., & Gini, G. (2021). Defending or Remaining Passive as a Bystander of School Bullying in Sweden: The Role of Moral Disengagement and Antibullying Class Norms. Journal of Interpersonal Violence, 1-24. DOI: 10.1177/08862605211037427
Tidskriftsartikel
Tillkommer: Artiklar, FN:s konvention om barnets rättigheter samt relevanta nationella och lokala styrdokument.
Text
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.