Här kan du se vilken kurslitteratur som ingår i din utbildning.
Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.
Sök litteraturlista
Litteraturlista för:
Fastställd 2024-06-14
Matematik för lärare i åk 1-3, 30 hp (1-30). Ingår i Lärarlyftet. (GMD2GF)
H3K4Y (HT24, 50%, Dag, Distans, Falun, Omg. 1, U)
Litteratur
Delkurser
1. Kommunikation, problemlösning och tal
Billstein, R., Libeskind, S., & Lott, J. W. (2016). problem solving approach to mathematics for elementary school teachers (12 uppl.). Boston: Pearson. ISBN: 9781784480431
Bok / Antologi
Helenius, O., & Johansson, M. (Red.). (2018). Att bli lärare i matematik (Första upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147122585
Bok / Antologi
Larsson, M. (2015). Orchestrating mathematical whole-class discussions in the problem-solving classroom. Theorizing challenges and support for teachers.. (Doktorsavhandling, Mälardalen University, Västerås, Mälardalen University Press Dissertations 193). Hämtad från http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A865533&dswid=4330.
Avhandling
Nunokawa, K. (2005). Mathematical problem solving and learning mathematics: What we expect students to obtain. The Journal of Mathematical Behavior, 24(3-4), 325-340. DOI: 10.1016/j.jmathb.2005.09.002
Skott, J., Jess, K., Hansen, H. C., et al. (2010). Matematik för lärare, Delta Didaktik (1 uppl.). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789140671462
Bok / Antologi
Styrdokument, artiklar och kurskompendium tillkommer.
Text
2. Planering, resonemang och geometri
Billstein, R., Libeskind, S., & Lott, J. W. (2016). Problem solving approach to mathematics for elementary school teachers (12 uppl.). Boston: Pearson. ISBN: 9781784480431
Bok / Antologi
Bråting, K., Sollervall, H., & Stadler, E. (2013). Geometri för lärare (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144083902
Bok / Antologi
Helenius, O., & Johansson, M. (Red.). (2018). Att bli lärare i matematik (Första upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147122585
Skott, J., Jess, K., Hansen, H. C., et al. (2010). Matematik för lärare (1 uppl.). Malmö: Gleerups Utbildning. ISBN: 9140671461
Bok / Antologi
Stein, M. K., Engle, R. A., Smith, M. S., et al. (2008). Orchestrating Productive Mathematical Discussions: Five Practices for Helping Teachers Move Beyond Show and Tell. Mathematical Thinking and Learning, 10(4), 313-340. DOI: 10.1080/10986060802229675
Tidskriftsartikel
Styrdokument, kommentarmaterial till kursplanen i matematik, artiklar och kurskompendium tillkommer.
Text
3. Bedömning, algebra och sannolikhet
Billstein, R., Libeskind, S., & Lott, J. W. (2016). A problem solving approach to mathematics for elementary school teachers (12 uppl.). Boston: Pearson. ISBN: 9781784480431
Bok / Antologi
Helenius, O., & Johansson, M. (Red.). (2018). Att bli lärare i matematik (Första upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147122585
Newton, P. E. (2007). Clarifying the purposes of educational assessment. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 14(2), 149-170. DOI: 10.1080/09695940701478321
Artiklar, styrdokument och kurskompendium tillkommer.
Text
4. Anpassning, samband och förändring samt statistik
Billstein, R., Libeskind, S., & Lott, J. W. (2016). A problem solving approach to mathematics for elementary school teachers (12 uppl.). Boston: Pearson. ISBN: 9781784480431
Giota, J., Berhanu, G., & Emanuelsson, I. (2013). Pedagogisk och organisatorisk differentiering - konsekvenser för elevers delaktighet och lärande. I I. Wernersson, & I. Gerrbo (Red.), Differentieringens janusansikte (1 uppl., ss. 257-299). Göteborg: Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Hämtad från http://hdl.handle.net/2077/34534. ISBN: 978-91-7346-774-2
Kapitel i bok (antologi)
Helenius, O., & Johansson, M. (Red.). (2018). Att bli lärare i matematik (Första upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147122585
Bok / Antologi
Lunde, O. (2011). När siffrorna skapar kaos : matematiksvårigheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147100026
Bok / Antologi
Nilholm, C. (2020). Perspektiv på specialpedagogik (3 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144138626
Bok / Antologi
Sjöberg, G. (2006). Om det inte är dyskalkyli – vad är det då? En multimetodstudie av eleven i matematikproblem ur ett longitudinellt perspektiv. (Doktorsavhandling, Umeå universitet, Umeå, Doktorsavhandlingar i pedagogiskt arbete 7). Hämtad från http://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:144488/FULLTEXT01.
Avhandling
Artiklar, styrdokument och kurskompendium tillkommer.
Solem, I. H., Alseth, B., Eriksen, E., et al. (2019). Tal och tanke : matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3 (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144068466
Bok / Antologi
2. Planering, resonemang och geometri
McIntosh, A. (2008). Förstå och använda tal : en handbok (1 uppl.). Göteborg: Nationellt centrum för matematikundervisning (NCM), Göteborgs universitet. ISBN: 9789185143139
Bok / Antologi
Solem, I. H., Alseth, B., & Nordberg, G. (2011). Tal och tanke : matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3 (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144068466
Bok / Antologi
3. Bedömning, algebra och sannolikhet
Solem, I. H., Alseth, B., & Nordberg, G. (2011). Tal och tanke : matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3 (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144068466
Bok / Antologi
4. Anpassning, samband och förändring samt statistik
Skott, J., Jess, K., Hansen, H. C., et al. (2010). Matematik för lärare (Första upplagan). Malmö: Gleerups Utbildning. ISBN: 9140671461
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.