Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2024-08-12

Svenska som andraspråk III - Andraspråksforskning: en forskningsöversikt (GSS39P)

H3K6K (HT24, 100%, Dag, Distans, Falun, Omg. 1, ORD)

Litteratur

  • Athanasopoulos, P., Damjanovic, L., Burnand, J., et al. (2015). Learning to Think in a Second Language: Effects of Proficiency and Length of Exposure in English Learners of German. The Modern Language Journal, 99(S1), 138-153. DOI: 10.1111/j.1540-4781.2015.12183.x
    Tidskriftsartikel
  • Canagarajah, S. A. (1993). "Critical ethnography of a Sri Lankan classroom: Ambiguities in student opposition to reproduction Through ESOL". TESOL Quarterly, 27(4), 601-626.
    Övrigt:25 s.
    Tidskriftsartikel
  • Denscombe, M. (2016). Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna Lund: Studentlitteratur.
    Läsanvisning:Valda delar 150 s.
    Bok / Antologi
  • Dewilde, J. (2017). "Translation and translingual remixing: A young person developing as a writer". International Journal of Bilingualism, 1-12. Hämtad från https://doi-org.www.bibproxy.du.se/10.1177/1367006917740975.
    Övrigt:12 s.
    Tidskriftsartikel
  • Ganuza, N., & Hedman, C. (2017). "The impact of mother tongue instruction on the development of biliteracy: Evidence from Somali–Swedish bilinguals". Applied Linguistics, 1-25. Hämtad från https://doi-org.www.bibproxy.du.se/10.1093/applin/amx010.
    Övrigt:25 s.
    Tidskriftsartikel
  • Glahn, E., Håkansson, G., Hammarberg, B., et al. (2001). "Processability in Scandinavian second language acquisition". Studies in Second Language Acquisition, 23(3), 389-416.
    Övrigt:27 s.
    Tidskriftsartikel
  • Jaspers, J. (2014). Modelling linguistic diversity at school: the excluding impact of inclusive multilingualism. Language Policy, 14(2), 109-129. DOI: 10.1007/s10993-014-9332-0
    Tidskriftsartikel
  • Karrebaek, M. S. (2013). ‘Don't speak like that to her!’: Linguistic minority children's socialization into an ideology of monolingualism. Journal of Sociolinguistics, 17(3), 355-375. DOI: 10.1111/josl.12035
    Tidskriftsartikel
  • Kaushanskaya, M. (2016). "What can errors tell us about differences between monolingual and bilingual vocabulary learning?". International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 21(4), 389-404. DOI: 10.1080/13670050.2016.1170760
    Övrigt:15 s.
    Tidskriftsartikel
  • King, K. A., Lai, Y., & May, S. (2017). Research Methods in Language and Education ((E-bok)). Springer International Publishing.
    Läsanvisning:Valda delar 150 s.
    Bok / Antologi
  • Ortega, L. (2018). Ontologies of language, Second Language Acquisition, and world Englishes. World Englishes, 37(1), 64-79. DOI: 10.1111/weng.12303
    Tidskriftsartikel
  • Pekarek Doehler, S., & Berger, E. (2016). L2 Interactional Competence as Increased Ability for Context-sensitive Conduct: A Longitudinal Study of Story-openings. Applied Linguistics, 39(4), 555-578. DOI: 10.1093/applin/amw021
    Tidskriftsartikel
  • SHOHAMY, E. (2011). Assessing Multilingual Competencies: Adopting Construct Valid Assessment Policies. The Modern Language Journal, 95(3), 418-429. DOI: 10.1111/j.1540-4781.2011.01210.x
    Tidskriftsartikel
  • 50 sidor kan tillkomma enligt lärares anvisningar..
    Text
  • En avhandling inom forskningsområdet väljs i samråd med undervisande lärare.
    Text
  • Se information på Learn angående valbara kurser..
    Text

Referenslitteratur

  • Patel, R., & Davidson, B. (2019). Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning (Femte upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144126050
    Bok / Antologi