Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2024-09-20

Användarcentrerad design (GIK348)

H3K88 (HT24, 50%, Dag, Normal, Borlänge, Omg. 1, ORD)

Litteratur

  • Arvola, M. (2020). Interaktionsdesign och UX : om att skapa en god användarupplevelse (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144122991
    Läsanvisning:Sid. 9–17, 23–27
    Övrigt:Pdf med utdrag av dessa sidor finns i kursrummet
    Bok / Antologi
  • Hanington, B., & Martin, B. (2019). Universal methods of design : 125 ways to research complex problems, develop innovative ideas, and design effective solutions (Expanded and Revised edition). Beverly, MA: Rockport Publishers. ISBN: 9781631597480
    Läsanvisning:Metoder: A/B Testing, Card Sorting, Eyetracking, Interviews, Kano Analysis, Personas, Prototyping, Scenarios, Storyboards, Surveys, Usability Testing, User Journey Maps, Web Analytics
    Övrigt:Pdf med utdrag av dessa sidor finns i kursrummet
    Bok / Antologi
  • Krug, S. (2010). Rocket surgery made easy : the do-it-yourself guide to finding and fixing usability problems (senaste). Berkeley, Calif: New Riders. ISBN: 9780321657299
    Bok / Antologi

Referenslitteratur

  • Dannaway, A. (2022). Practical UI: Quick and practical UI design guidelines to design intuitive, accessible, and beautiful interfaces (senaste).
    Övrigt:https://www.practical-ui.com
    Bok / Antologi
  • Lidwell, W. (2023). Universal Principles of Design, Updated and Expanded Third Edition (3 uppl.). Rockport Publishers. ISBN: 9780760375167
    Läsanvisning:Utdrag finns i kursrummet
    Bok / Antologi
  • Lowdermilk, T. (2013). User-Centered Design (1 uppl.). O'Reilly Media. ISBN: 9781449359805
    Bok / Antologi
  • Nunnally, B., & Farkas, D. (2016). UX research : practical techniques for designing better products (First edition). Sebastopol, Calif: O'Reilly. ISBN: 9781491951293
    Bok / Antologi
  • Rogers, Y., Sharp, H., & Preece, J. (2023). Interaction design : beyond human-computer interaction (Sixth edition). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons. ISBN: 9781119901099
    Läsanvisning:Utdrag finns i kursrummet
    Bok / Antologi