Berg, G., Sundh, F., & Wede, C. (Red.). (2020). Lärare som ledare: i och utanför klassrummet (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144133423
Bok / Antologi
Dahlkvist, M. (2019). Juridiska och etiska frågor i ett ledarskapsperspektiv. I M. Dahlkwist (Red.), Lärarledarskapet ( ss. 255-279). Stockholm: Liber.
Läsanvisning:Finns tillgängligt som pdf i kursrummet
Kapitel i bok (antologi)
Hattie, J. (2012). Synligt lärande för lärare (1 uppl.). Stockholm: Natur & kultur. ISBN: 9789127134676
Bok / Antologi
Hirsh, Å., & Segolsson, M. (2021). "Had there been a Monica in each subject, I would have liked going to school every dag": a study of students' perceptions of what characterizes excellent teachers and their teaching actions. Education inquiry, 12(1), 35-53. Hämtad från https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/20004508.2020.1740423.
Läsanvisning:Tillgänglig som pdf i kursrummet.
Tidskriftsartikel
Lindström, G., & Pennlert, L. (2022). Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik (8 uppl.). Umeå: Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen, Univ.. ISBN: 9789198603934
Bok / Antologi
Wahlström, N. (2023). Läroplansteori och didaktik (Tredje upplagan). Malmö: Gleerups Utbildning AB. ISBN: 9789151108841
Bok / Antologi
Wery, J., & Thomson, M. M. (2013). Motivational strategies to enhance effective learning in teaching struggling students. Support for Learning, 28(3), 103-108. DOI: 10.1111/1467-9604.12027
Läsanvisning:Finns tillgänglig som pdf i kursrummet
Tidskriftsartikel
Aktuella styrdokument från Skolverket tillkommer.
Text
Egen vald akademisk artikel eller litteratur om ämnesdidaktik i det egna ämnet tillkommer. Väljs i samråd med seminarieledaren.
Text
Referenslitteratur
Blomström, V., & Wennerberg, J. (2021). Akademiskt läsande och skrivande (2 uppl.). Lund: Studentlitteratur..
Text
Håkansson, J., & Sundberg, D. (2020). Utmärkt undervisning: framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning (2 uppl.). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127827950
Bok / Antologi
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.