Alfrey, L., O’Connor, J., Phillipson, S., et al. (2017). Attitudes of pre-service physical education teachers to healthism: Development and validation of the Attitude Towards Healthism Scale (ATHS). European Physical Education Review, 25(2), 424-437. DOI: 10.1177/1356336x17742665
Läsanvisning:Finns som PDF
Tidskriftsartikel
Antonovsky, A. (2005). Hälsans mysterium (2 uppl.). Stockholm: Natur och kultur. ISBN: 9127110273
Läsanvisning:kap 1-3 och kap 5
Bok / Antologi
Brolin, M. (2014). Hälsoarbete i skolan – mer än motion, morötter och moral?. (Licentiatavhandling, Örebro Universitet, Örebro, 1 1).
Läsanvisning:Finns som PDF
Avhandling
Graffman-Sahlberg, M. (2014). Fysisk hälsa som lärobjekt: En laborativ undervisningsmodell i idrott och hälsa. (Licentiatavhandling, Gymnastik- och idrottshögskolan, Stockholm, 1 1).
Läsanvisning:Finns som PDF
Avhandling
Huitfeldt, Å. (2015). Passar jag in? Nyanlända ungdomars möte med idrottsundervisning. (Licentiatavhandling, Örebro Universitet, Örebro, 1 1).
Läsanvisning:Finns som PDF
Avhandling
Larsson, H. (2016). Idrott och hälsa : i går, i dag, i morgon (1 uppl.). Stockholm: Liber.
Läsanvisning:s. 164-181
Bok / Antologi
Quennerstedt, M. (2018). Healthying physical education - on the possibility of learning health. Physical Education and Sport Pedagogy, 24(1), 1-15. DOI: 10.1080/17408989.2018.1539705
Läsanvisning:Finns som PDF
Tidskriftsartikel
4. Ekblom-Bak, E., Börjeson, M., Olsson, G., Bolam, K., Kallings, L., Ekblom, B. & Ekblom, B. (2014). Svenskar rör sig för lite. Svensk Idrottsforskning, nr. 2. Finns som PDF (2s.).
Text
6. Folkhälsomyndigheten (2014) Skolbarns hälsovanor i Sverige 2013/14: grundrapport, Folkhälsomyndigheten: Solna. Finns som PDF (111 s.).
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.