Alfrey, L., O’Connor, J., Phillipson, S., et al. (2017). Attitudes of pre-service physical education teachers to healthism: Development and validation of the Attitude Towards Healthism Scale (ATHS). European Physical Education Review, 25(2), 424-437. DOI: 10.1177/1356336x17742665
Tidskriftsartikel
Quennerstedt, M. (2018). Healthying physical education - on the possibility of learning health. Physical Education and Sport Pedagogy, 24(1), 1-15. DOI: 10.1080/17408989.2018.1539705
Tidskriftsartikel
Antonovsky, A. (2005). Hälsans mysterium (2 uppl.). Stockholm: Natur och kultur. ISBN: 9127110273
Bok / Antologi
Brolin, M. (2014). Hälsoarbete i skolan : mer än motion, morötter och moral (Lic. avhandling). Örebro: Örebro universitet.
Bok / Antologi
Graffman-Sahlberg, M. (2015). Fysisk hälsa som lärobjekt : en laborativ undervisningsmodell i idrott och hälsa (1 uppl.). Stockholm: Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH. ISBN: 978-91-7000-150-5
Bok / Antologi
Larsson, H. (2016). Idrott och hälsa : i går, i dag, i morgon (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147121960
Bok / Antologi
Quennerstedt, M. (2018). Healthying physical education - on the possibility of learning health. Physical Education and Sport Pedagogy, 24(1), 1-15. DOI: 10.1080/17408989.2018.1539705
Tidskriftsartikel
Å, H. (2015). Passar jag in? Nyanlända ungdomars möte med idrottsundervisningen.. (Licentiatavhandling, Örebro Universitet, Örebro).
Skolbarnshälsovanor i Sverige 2013/14 Grundrapport.
Text
(2014). Svenskar rör sig för lite. Svensk idrottsforskning, 2(2), s. 2.
Tidskriftsartikel
2. Friluftsliv med didaktisk inriktning 1
Brugge, B. (2011). Planerafor friluftsliv. I Planera för friluftsliv ( ss. s. 20). Stockholm: Liber.
Kapitel i bok (antologi)
Cuthbertson, B., Socha, T. L., & Potter, T. G. (2004). The double-edged sword: Critical reflections on traditional and modern technology in outdoor education. Journal of Adventure Education & Outdoor Learning, 4(2), 133-144. DOI: 10.1080/14729670485200491
Tidskriftsartikel
Ekholm, S. (2009). Kajakhandboken : mer än 200 tips och råd som gör dig till en bättre paddlare (1 uppl.). Stockholm: Calazo. ISBN: 9789197818117
Bok / Antologi
Humberstone, B. (2007). The ‘outdoor industry’ as social and educational phenomena: Gender and outdoor adventure/education. Journal of Adventure Education & Outdoor Learning, 1(1), s. 16. DOI: 10.1080/14729670085200041
Tidskriftsartikel
Mikaels, J., & Asfeldt, M. (2016). Becoming-crocus, becoming-river, becoming-bear: A relational materialist exploration of place(s). Journal of Outdoor and Environmental Education, 20(2), 2-13. DOI: 10.1007/bf03401009
Tidskriftsartikel
Sandell, K., & Öhman, J. (2013). An educational tool for outdoor education and environmental concern. Journal of Adventure Education & Outdoor Learning, 13(1), 36-55. DOI: 10.1080/14729679.2012.675146
Tidskriftsartikel
Sjödin, C. (2016). Simlärarboken (3 uppl.). Stockholm: SISU idrottsböcker. ISBN: 9789187745911
Bok / Antologi
Det ar inte bara fråga om snö, det är mer komplext än så - om nysvenskar och skidåkning. Rapport 2006:47. Karlstad Universitet..
Text
(2011). Planerafor friluftsliv. I B. Brtigge, M. Glantz, & K. Sandell (Red.), Planerafor friluftsliv. I: Britta Brtigge, Mats Glantz & Klas Sandell (Red), ( ss. s. 20). Stockholm: Liber.
Kapitel i bok (antologi)
3. Mål- och nätspel med didaktisk inriktning
Grenier, M., & Kearns, C. (2012). The Benefits of Implementing Disability Sports in Physical Education. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 83(4), 23-27. DOI: 10.1080/07303084.2012.10598758
Tidskriftsartikel
Halling, A., Ronglan, L. T., & Teng, G. (Red.). (2009). Ballspill over grenser : skandinaviske tilnærminger til læring og utvikling (11 uppl.). Oslo: Akilles. ISBN: 9788272862212
Bok / Antologi
Teng, G. (2013). Uppdrag samspel - en studie om elevers samspelskunnande i bollspel i ämnet idrott och hälsa. (Licentiatavhandling, Göteborgs Universitet, Göteborg).
Avhandling
Griffin, L.L. & Richard, J-F. (2003) Using Authentic Assessment to Improve Students' Net/Wall Game Play. Teaching Elementary Physical Education. March..
Text
McNeill, M. & Fry, J.M. (2003) Teaching Net/Wall Games in Elementmy Schools. Teaching Elementmy Physical Education. January. 22-26..
Text
Lundvall, S. (Red.). (2023). Boll och bollspel i skolan : lek, lärande och rörelse (Första upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147148059
Bok / Antologi
4. Rörelse, rytm och dans med didaktisk inriktning
Bardon, E. (2017). Koppla bort autopiloten : normkritiskt förhållningssätt i dansundervisning (1 uppl.). Stockholm: Lärarförlaget. ISBN: 9789188149169
Bok / Antologi
Larsson, H. (2016): Idrott och hälsa: Igår, I dag I morgon Stockholm: Liber (333 s.)(valda delar 50 s.).
Text
Mattsson, T. (2016). Expressiva dansuppdrag : utmanande läruppgifter i ämnet idrott och hälsa (Första upplagan). Malmö: Bokförlaget idrottsforum.org. ISBN: 9789185645237
Bok / Antologi
Nyberg, G., & Meckbach, J. (2017). Exergames ‘as a teacher’ of movement education: exploring knowing in moving when playing dance games in physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 22(1), 1-14. DOI: 10.1080/17408989.2015.1112778
Tidskriftsartikel
Arvidson, M., Engdahl, C., & Heikkinen, S. (Red.). (2022). Hur kan vi förstå rörelse? : Labans rörelseramverk, sociologi och didaktik (Första upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147145393
Bok / Antologi
5. Arbetsmiljö, ergonomi och näringslära med didaktisk inriktning
Arbetsmiljöverket (2012a) Belastningsergonomi (AFS 2012:2). Arbetsmiljöverkets föreskrifter om belastningsergonomi och allmänna råd om belastningsergonomi. ( 44 s).
Text
Arbetsmiljöverket (20126) Checklista-Belastningsergonomi. Checklista för bedömning - utifrån föreskriftema om belastningsergonomi (AFS 2012:2). (19 s.).
Text
Arbetsmiljöverket (2014) Checklista - Skolor. Checklista som fokuserar på skolans systematiska arbetsmiljöarbete och lyfter frågor kring arbetsbelastning, våld och hot samt buller, ventilation och lokaler. (14 s.).
Text
Arbetsmiljöverket (2017) Arbetsmiljön i skolan. (16 s.).
Text
Enghardt Barbieri, H (2013). Synen på bra matvanor och kostråd- en utvärdering av Livsmedelsverket. Rapport nr 22. Sweden: Livsmedelverket, National Food Agency..
Text
NNR (2012) Nordiska Näringsrekommendationer. Rekommendationer om näring och fysisk aktivitet. Livsmedelsverket. (79 s.)..
Text
Rosen, M (2004). Mat och hälsa i undervisningen -skolan och lärarutbildningen. Rapport nr 13. Sweden: Livsmedelsverket..
Text
Sepp, H., Hoijer, K & Wendin, K. (2016) Barns matvanor ur ett sensoriskt och pedagogiskt perspektiv. Rapport nr 11. Sweden: Livsmedelverket, National Food Agency..
Text
Sveriges kommuner & landsting (2018) Skol-OSA: Ett skolanpassat stödmaterial till Arbetsmiljöverkets föreskrifter om Organisatorisk och Social Arbetsmiljö (AFS 2015:4) (28 s.).
Text
6. Hälsopedagogik med didaktisk inriktning 2
Alfrey, L., O’Connor, J., Phillipson, S., et al. (2017). Attitudes of pre-service physical education teachers to healthism: Development and validation of the Attitude Towards Healthism Scale (ATHS). European Physical Education Review, 25(2), 424-437. DOI: 10.1177/1356336x17742665
Tidskriftsartikel
Antonovsky, A. (2005). Hälsans mysterium (2 uppl.). Stockholm: Natur och kultur. ISBN: 9127110273.
Text
Brolin, M. (2014). Hälsoarbete i skolan : mer än motion, morötter och moral (Lic. avhandling). Örebro: Örebro universitet.. (Licentiatavhandling, Örebro Universitet, Örebro).
Avhandling
Graffman-Sahlberg, M. (2015). Fysisk hälsa som lärobjekt : en laborativ undervisningsmodell i idrott och hälsa (1 uppl.). Stockholm: Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH. ISBN: 978-91-7000-150-5
Bok / Antologi
Larsson, H. (2016). Idrott och hälsa : i går, i dag, i morgon (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147121960
Bok / Antologi
H, Å. (2015). Passar jag in? Nyanlända ungdomars möte med idrottsundervisningen.. (Licentiatavhandling, Örebro Universitet, Örebro).
Skolbarnshälsovanor i Sverige 2013/14 Grundrapport..
Text
(2014). Svenskar rör sig för lite. Svensk idrottsforskning, 2(2), s. 2..
Text
Quennerstedt, M. (2018). Healthying physical education - on the possibility of learning health. Physical Education and Sport Pedagogy, 24(1), 1-15. DOI: 10.1080/17408989.2018.1539705
Tidskriftsartikel
7. Friluftsliv med didaktisk inriktning 2
Emmelin, L. (2010). Planera för friluftsliv : natur, samhälle, upplevelser (1 uppl.). Stockholm: Carlsson. ISBN: 9789173313650
Bok / Antologi
Sandell, K., & Öhman, J. (2013). An educational tool for outdoor education and environmental concern. Journal of Adventure Education & Outdoor Learning, 13(1), 36-55. DOI: 10.1080/14729679.2012.675146
Tidskriftsartikel
Thorell, C., & Wallström, M. (2005). När isen lockar : en introduktion i att åka långfärdsskridskor (1 uppl.). Stockholm: SISU idrottsböcker. ISBN: 91-85433-01-2
Bok / Antologi
Referenslitteratur
Delkurser
1. Hälsopedagogik med didaktisk inriktning 1
2. Friluftsliv med didaktisk inriktning 1
3. Mål- och nätspel med didaktisk inriktning
4. Rörelse, rytm och dans med didaktisk inriktning
5. Arbetsmiljö, ergonomi och näringslära med didaktisk inriktning
Abrahamsson, L. (Red.). (2013). Näringslära för högskolan : från grundläggande till avancerad nutrition (6 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147105205
Bok / Antologi
6. Hälsopedagogik med didaktisk inriktning 2
7. Friluftsliv med didaktisk inriktning 2
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.