Eidevald, C. (2011). "Anna bråkar!" : att göra jämställdhet i förskolan (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147099528
Läsanvisning:Valda delar
Bok / Antologi
Engdahl, I., & Ärlemalm-Hagsér, E. (Red.). (2020). Att bli förskollärare : mångfacetterad komplexitet (Andra upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147139910
Läsanvisning:Kap. 8, 9
Bok / Antologi
Eriksson Bergström, S. (2017). Rum, barn och pedagoger : om möjligheter och begränsningar för lek, kreativitet och förhandlingar (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147112180
Bok / Antologi
Hangaard Rasmussen, T. (2016). Lek på rätt väg? : på spaning efter leken (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144106298
Läsanvisning:Valda delar
Bok / Antologi
Harvard, Å., & Jensen, M. (Red.). (2009). Leka för att lära : utveckling, kognition och kultur (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144051512
Läsanvisning:Valda delar
Bok / Antologi
Lillemyr, O. F. (2013). Lek på allvar : en spännande utmaning (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147105489
Läsanvisning:Valda delar.
Bok / Antologi
Lindqvist, G. (1996). Lekens möjligheter : om skapande lekpedagogik i förskola och skola (-). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9144613911
Bok / Antologi
Løkken, G. (2008). Toddlarkultur : om ett- och tvååringars sociala umgänge i förskolan (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144040202
Bok / Antologi
Nordin-Hultman, E. (2004). Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9147051965
Skånfors, L. (2013). Barns sociala vardagsliv i förskolan. (Doktorsavhandling, Karlstads universitet, Karlstad, Karlstad university Studies 2013:32).
Läsanvisning:Finns som pdf i kursrummet
Avhandling
Tellgren, B. (2004). Förskolan som mötesplats. Barns strategier för tillträden och uteslutningar i lek och samtal. (Doktorsavhandling, Örebro universitet, Örebro, Licentiatavhandling vid Pedagogiska institutionen 2).
Läsanvisning:Finns som pdf i kursrummet.
Avhandling
Tullgren, C. (2004). Den välreglerade friheten, att konstruera det lekande barnet. (Doktorsavhandling, Malmö universitet, Malmö, Malmö Studies in Educational Sciences 10).
Läsanvisning:Finns som pdf i kursrummet.
Avhandling
Vygotskij, L. S. (1995). Fantasi och kreativitet i barndomen (-). Göteborg: Daidalos. ISBN: 9171730117
Läsanvisning:Valda delar
Bok / Antologi
Wehner Godée, C. (2013). Lyssnandets och seendets villkor : pedagogisk dokumentation - DVD, bok (2 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147114627
Läsanvisning:OBSERVERA: Vi ska använda den tillhörande CD-skivan
Bok / Antologi
Annat textmaterial och artiklar kan tillkomma (ca 130s).
Text
Delkurser
1. Lek som fenomen
2. Lekens förutsättningar och betydelse
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.