Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2020-12-02

I lekens värld (GPG2DS)

V36WQ (VT21, 100%, Dag, Normal, Falun, Omg. 1, ORD)

Litteratur

  • Eidevald, C. (2011). "Anna bråkar!" : att göra jämställdhet i förskolan (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147099528
    Läsanvisning:Valda delar
    Bok / Antologi
  • Engdahl, I., & Ärlemalm-Hagsér, E. (Red.). (2020). Att bli förskollärare : mångfacetterad komplexitet (Andra upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147139910
    Läsanvisning:Kap. 8, 9
    Bok / Antologi
  • Eriksson Bergström, S. (2017). Rum, barn och pedagoger : om möjligheter och begränsningar för lek, kreativitet och förhandlingar (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147112180
    Bok / Antologi
  • Hangaard Rasmussen, T. (2016). Lek på rätt väg? : på spaning efter leken (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144106298
    Läsanvisning:Valda delar
    Bok / Antologi
  • Harvard, Å., & Jensen, M. (Red.). (2009). Leka för att lära : utveckling, kognition och kultur (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144051512
    Läsanvisning:Valda delar
    Bok / Antologi
  • Lillemyr, O. F. (2013). Lek på allvar : en spännande utmaning (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147105489
    Läsanvisning:Valda delar.
    Bok / Antologi
  • Lindqvist, G. (1996). Lekens möjligheter : om skapande lekpedagogik i förskola och skola (-). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9144613911
    Bok / Antologi
  • Løkken, G. (2008). Toddlarkultur : om ett- och tvååringars sociala umgänge i förskolan (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144040202
    Bok / Antologi
  • Nordin-Hultman, E. (2004). Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9147051965
    Läsanvisning:Valda delar
    Bok / Antologi
  • Skolverket. (2018). Läroplan för förskolan, Lpfö 18. Hämtad från https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a65d5aa/1553968116077/pdf4001.pdf.
    Myndighetspublikation
  • Skolverket. (2018). Läroplan för grundskolan,förskoleklassen och fritidshemmet 2011, (Reviderad 2018). Hämtad från https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a65d48d/1553968042333/pdf3975.pdf.
    Myndighetspublikation
  • Skånfors, L. (2013). Barns sociala vardagsliv i förskolan. (Doktorsavhandling, Karlstads universitet, Karlstad, Karlstad university Studies 2013:32).
    Läsanvisning:Finns som pdf i kursrummet
    Avhandling
  • Tellgren, B. (2004). Förskolan som mötesplats. Barns strategier för tillträden och uteslutningar i lek och samtal. (Doktorsavhandling, Örebro universitet, Örebro, Licentiatavhandling vid Pedagogiska institutionen 2).
    Läsanvisning:Finns som pdf i kursrummet.
    Avhandling
  • Tullgren, C. (2004). Den välreglerade friheten, att konstruera det lekande barnet. (Doktorsavhandling, Malmö universitet, Malmö, Malmö Studies in Educational Sciences 10).
    Läsanvisning:Finns som pdf i kursrummet.
    Avhandling
  • Vygotskij, L. S. (1995). Fantasi och kreativitet i barndomen (-). Göteborg: Daidalos. ISBN: 9171730117
    Läsanvisning:Valda delar
    Bok / Antologi
  • Wehner Godée, C. (2013). Lyssnandets och seendets villkor : pedagogisk dokumentation - DVD, bok (2 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147114627
    Läsanvisning:OBSERVERA: Vi ska använda den tillhörande CD-skivan
    Bok / Antologi
  • Annat textmaterial och artiklar kan tillkomma (ca 130s).
    Text

Delkurser

1. Lek som fenomen
2. Lekens förutsättningar och betydelse