Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2024-12-18

Specialpedagogik, pedagogisk dokumentation och bedömning för grundlärare 4-6 (PG3025)

V3KWR (VT25, 100%, Dag, Normal, Falun, Omg. 1, ORD)

Litteratur

  • von Ahlefeld Nisser, D. (2021). Professionella pedagogiska samtal för en inkluderande skolkultur (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144142593
    Bok / Antologi
  • Bagger, A. (2021). Specialpedagogisk kunskapsbedömning. I Å. Hirsh, & C. Lundahl (Red.), Hållbar bedömning ( ss. 250-268). Stockholm: Natur & Kultur.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Bagger, A., Nieminen, J., & Walla, M. (2024). Bedömning som omsorg om lärandet i de tidiga skolåren.. MONA - Tidsskrift for Undervisere,, saernummer, 23-38. Hämtad från https://du.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1910454&dswid=-5488. ISSN: 1604-8628
    Tidskriftsartikel
  • Hirsh, Å., & Lundahl, C. (Red.). (2021). Hållbar bedömning : bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete (Första utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127827301
    Bok / Antologi
  • Hirsh, Å., & Lundahl, C. (2021). Prolog. I Å. Hirsh, & C. Lundahl (Red.), Hållbar bedömning: bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete. ( ss. 12-26). Stockholm: Natur & Kultur.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Hirsh, Å. (2021). Hållbar dokumentation. I Å. Hirsh, & C. Lundahl (Red.), Hållbar bedömning: bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete. ( ss. 85-105). Stockholm: Natur & Kultur.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Hirsh, Å., & Lundahl, C. (2021). Epilog. I Å. Hirsh, & C. Lundahl (Red.), Hållbar bedömning: bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete. (1 uppl., ss. 383-395). Stockholm: Natur & Kultur.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Lindqvist, G. (2022). Inkludering - ett verktyg för skolan? Dekonstruktion och (re)konstruktion av inkluderingsbegreppet med utgångspunkt i rektorers, speciallärares och specialpedagogers erfarenheter.. Paideia, 24(2), 18-28. Hämtad från https://uu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1711366&dswid=8136. ISSN: 1904-9633
    Tidskriftsartikel
  • Lindqvist, G., & Rodell, A. (2015). Stöd och anpassningar : att organisera särskilda insatser (Första upplagan). Stockholm: Gothia Fortbildning. ISBN: 9789188099136
    Bok / Antologi
  • Nilholm, C. (2020). Perspektiv på specialpedagogik (3 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144138626
    Bok / Antologi
  • Nilholm, C., & Göransson, K. (2014). Inkluderande undervisning – vad kan man lära av forskningen? (1 uppl.).
    Läsanvisning:kap. 3,4,5,6 läses
    Övrigt:Finns i kursrummet.
    Bok / Antologi
  • Pramling Samuelsson, I., & Pramling, N. (2010). Vad betyder barns perspektiv för utvärdering och utveckling?. I S. Eklund (Red.), Bedömning för lärande - en grund för ökat kunnande ( ss. 31-43). Stiftelsen SAF i samverkan med Lärarförbundet.
    Övrigt:Finns i kursrummet
    Kapitel i bok (antologi)
  • Skolverket. (2022). Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram (Skolverkets allmänna råd med kommentarer). Stockholm. Hämtad från https://www.skolverket.se/publikationer?id=10021.
    Läsanvisning:Hämtas på Skolverkets hemsida
    Myndighetspublikation
  • Skolverket. (2022). Betyg och betygsättning (Skolverkets allmänna råd med kommentarer). Stockholm. Hämtad från https://www.skolverket.se/publikationer?id=10020.
    Läsanvisning:Hämtas från Skolverkets hemsida.
    Myndighetspublikation
  • Skolverket. (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm.
    Läsanvisning:Hämtas på Skolverket hemsida
    Myndighetspublikation
  • Sverige. (2017). Skollagen (2010:800) : med lagen om införande av skollagen (2010:801) (Åttonde upplagan). Stockholm: Wolters Kluwer. ISBN: 9789139115694
    Bok / Antologi
  • Tinglev, I. (2014). Specialpedagogisk överblick (Femte utgåvan, reviderad). Stockholm: Skolverket. ISBN: 978-91-7559-029-5
    Läsanvisning:Finns i kursrummet
    Bok / Antologi

Referenslitteratur

  • von Ahlefeld Nisser, D. (2011). Kunskapande samtal i (special)pedagogisk verksamhet. I Praktiknära utbildningsforskning vid Högskolan Dalarna. Nr: 2011:2 ( ss. 1-21).
    Kapitel i bok (antologi)
  • von Ahlefeld Nisser, D. (2017). Can collaborative consultation, based on communicative theory, promote an inclusive school culture?. Issues in Educational Research, 27(4), 874-891.
    Läsanvisning:Alternativ till Ahlefeld Nisser, D. von (2011). Kunskapande samtal i (special)pedagogisk verksamhet. I Bartholdsson, Å. & Hultin, E. (2011). Praktiknära utbildningsforskning vid Högskolan Dalarna. Nr: 2011:2
    Tidskriftsartikel
  • Persson, B. (2019). Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap (4 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147129751
    Bok / Antologi