Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2024-11-07

Utveckling och lärande i förskoleklass och grundskolans åk 1-3 (varav 7,5 hp VFU) (GPG3CF)

V3LT4 (VT25, 100%, Dag, Normal, Falun, Omg. 1, ORD)

Litteratur

  • Appelgren, A. (2021). Nya perspektiv på lärande: kognitionsvetenskap för lärare (Första upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147139934
    Bok / Antologi
  • Bie, K. (2014). Reflektionshandboken för pedagoger (1 uppl.). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789140688255
    Bok / Antologi
  • Boo, S., Forslund Frykedal, K., & Thorsten, A. (2017). Att anpassa undervisning: till individ och grupp i klassrummet (1 uppl.). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127145603
    Bok / Antologi
  • Davidsson, B., & Dimenäs, J. (Red.). (2007). Lära till lärare: att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147084210
    Läsanvisning:valda delar
    Bok / Antologi
  • Dimenäs, J., & Taflin, E. (2018). Teaching in action: A model to understand the complexity of teachers´decisions in teaching mathematics. International Journal of Advanced Research in Education and Literature, 4(1), 10-24.
    Tidskriftsartikel
  • Jensen, M. (Red.). (2011). Lärandets grunder: teorier och perspektiv (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144068503
    Bok / Antologi
  • Skolverket. (2010). Barndomens förändrade villkor: förutsättningar för barns lärande i en ny tid (Forskning för skolan). Stockholm: Skolverket.
    Myndighetspublikation
  • Skolverket. (2018). Greppa flerspråkigheten: en resurs i lärande och undervisning (Forskning för skolan). Stockholm: Skolverket.
    Myndighetspublikation
  • Skolverket. (2019). Hälsa för lärande - lärande för hälsa (Forskning för skolan). Stockholm: Skolverket.
    Myndighetspublikation
  • Skolverket. (2020). Att ställa frågor och söka svar – samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet (Forskning för skolan). Stockholm: Skolverket.
    Myndighetspublikation
  • Skolverket. (2021). Att planera, bedöma och ge återkoppling. Stöd för undervisning. Stockholm: Skolverket.
    Myndighetspublikation
  • Skolverket. (2022). Skolan i ett digitaliserat samhälle (Digitalisering - grundskola, gymnasieskola). Stockholm: Skolverket.
    Myndighetspublikation
  • Sund, P., & Sund, L. (2017). Hållbar utveckling: ämnesdidaktisk tematisering för grundskolan (Första upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147122592
    Bok / Antologi
  • Säljö, R. (2022). Lärande: en introduktion till perspektiv och metaforer (2 uppl.). Malmö: Gleerup. ISBN: 9789151106878
    Bok / Antologi
  • Vetenskapsrådet. (2024). God forskningssed 2024. Stockholm: Vetenskapsrådet.
    Läsanvisning:valda delar.
    Myndighetspublikation
  • Tillkommer aktuella styrdokument samt artiklar (ca 200 sid.), multimodala texter och ämnesdidaktisk litteratur från tidigare kurser eller motsvarande.
    Text

Delkurser

1. Tvärvetenskapliga perspektiv på barns utveckling och lärande
2. Verksamhetsförlagd utbildning - utveckling och lärande