Emma har läst grafisk design och webbutveckling

Jag har haft stor nytta av utbildningen, den har gett mig en bred grund att stå på i arbetslivet, berättar Emma.

Emma Arnberg

Varför valde du att läsa programmet och vid Högskolan Dalarna?

– Jag är en av de som inte började studera direkt efter gymnasiet utan hade hunnit skaffa familj och hus i Dalarna. Så Högskolan Dalarna kändes som det självklara valet. Programmet valde jag för att jag varit intresserad av grafisk design sedan gymnasiet, valet kändes ännu bättre när utbildningen breddades och mer webb togs in i utbildningen tillsammans med den grafiska designen. 

Hur har du nytta av utbildningen idag?

– Idag arbetar jag på ett företag som heter Log Max som digital marknadsförare, där arbetar jag med allt ifrån webb till sociala medier och olika typer via kommunikation. De hittade mig via skolans instagram där våra slutprojekt visades.

– Jag har haft stor nytta av utbildningen, den har gett mig en bred grund att stå på i arbetslivet. Under mina studier hade jag faktiskt svårt att se vad jag skulle med viss kunskap till ibland men mycket föll verkligen på plats när jag kom ut i arbetslivt. Det är också en bransch som ständigt är i förändring vilket gör att jag kommer behöva lära mig nya saker och utvecklas under hela arbetslivet, vilket är väldigt roligt. 

Hur ser arbetsmarknaden ut?

– Min upplevelse är att arbetsmarknaden varierar beroende på om du är intresserad av webbutveckling eller grafisk design, samt vart du kan tänka dig att bo efter studierna. Jag upplever att det finns fler jobbmöjligheter inom webbutveckling, när det kommer till yrken mer riktade mot grafisk design så är det en bransch som går mycket upp och ner och där jag tror det viktigaste är att få in en fot för att komma vidare. Där kan skolan vara ett bra ställe för dig att skapa ett bredare kontaktnät.

Berätta om ett roligt projekt i utbildningen

– I kursen Informationsdesign så fick vi flera uppgifter där vi skulle visualisera olika data anpassat för specifika målgrupper, otroligt roligt och utmanande. Sen i kursen strategisk kommunikation skulle vi i ett grupparbete skapa en fiktiv crossmediakampanj med tillhörande kommunikationsplan för ett företag med målet att uppnå ökad varumärkeskännedom. Kul när man i grupp får släppa lös kreativiteten och se vart man landar när man ska knyta ihop det.

Vilket är ditt bästa tips till nuvarande studenter?

Våga fråga när du inte förstår, var nyfiken och tacka ja till de chanser som dyker upp.

Det är periodvis tufft att plugga och att vara i ständig utveckling, men hitta bra klasskamrater att plugga med och ta stöd av lärarna så fixar du det!

Senast granskad:
Senast granskad: