- Digitala resurser som medierande redskap i studiehandledning, 2024. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Stöttning för utveckling av språk och kunskap i studiehandledning i svensk grundskola, Institutionen för ämnesdidaktik, Stockholms universitet, 2024. Doktorsavhandling. .
- Ethical dilemmas of translanguaging pedagogy in L2 and basic literacy education for adults : Social justice and ethics of care, Ethnography and Education, 2024, 1-18. Artikel : refereegranskat. .
- Discourses on language teaching, language learning and linguistic diversity in teacher education : the case of English in Iraqi Kurdistan, Journal of Multicultural Discourses, 2024, 1-19. Artikel : refereegranskat. .
- ASLA:s skriftserie 31 : ASLA Studies in Applied Linguistics 31, Association suédoise de linguistique appliquée (ASLA), 2024. .
- Translanguaging Pedagogy and Practices in the Adult L2-Classroom : the Case of Swedish for Immigrants, Ingår i: Family and School Involvement in Multilingual Education and Heritage Language Development, Brill Academic Publishers, 2024. Kapitel av bok. .
- Multiliteracies and translanguaging pedagogy in the adult L2-classroom : The case of basic literacy education in Swedish for Immigrants, Apples - Journal of Applied Language Studies, 2024, Vol. 18, No. 2, 76-92. Artikel : refereegranskat. .
- Flerspråkighet som outnyttjad resurs i utbildning för elever med intellektuella funktionsnedsättningar, Abstraktsamling NordAnd16 12-14 juni 2024 : 2024. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Flerspråkiga litteraciteter och transspråkande pedagogik i sfi-klassrummet, 2024. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Diskurser om att lära sig läsa och skriva som vuxen : Nexusanalys av svenska för invandrare, Acta Didactica, 2024, Vol. 18, No. 2, 1-25. Artikel : refereegranskat. .
- Negotiating translanguaging space : The case of Mother Tongue Tuition in Sweden, 2024. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Mother tongue education in four Nordic countries - problem, right or resource?, Apples - Journal of Applied Language Studies, 2023, Vol. 17, No. 2, 52-72. Artikel : refereegranskat. .
- Forskningsetiska frågor i flerspråkiga kontexter : Dilemman vid studier med vuxna och ungdomar med kort tidigare skolbakgrund, Ingår i: Språk i praktiken – i en föränderlig värld, Stockholms universitet, 2023. Kapitel av bok. .
- Translanguaging in study guidance in “the mother tongue” in Swedish secondary school, 2023. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Intergenerational encounters and multilingual recources in the talk of older adults. Presented in the panel Intergenerational encounters and old age., 2023. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Rektor för modersmålslärare och studiehandledare : Ett komplext skolledaruppdrag i ett hållbarhetsperspektiv, Ingår i: Språk i praktiken – i en föränderlig värld, Stockholms universitet, 2023. Kapitel av bok. .
- Samhällsorientering med boken ”Om Sverige” : Rapport från ett samverkansprojekt om interaktion och interkulturella förhållningssätt i en digital lärmiljö, Interkulturellt utvecklingscentrum Dalarna (IKUD), 2023. Rapport. .
- Trygghet för lärande genom transspråkande som förhållningssätt, pedagogik och praktik, Lisetten, 2023, Vol. 2, 19-21. Artikel : populärvetenskaplig. .
- Spaces of Agency in Mother Tongue Instruction Classroom in Sweden, Perspectives on Home, Heritage, and Community Language Education, 19-20 October 2023 online : 2023. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Modersmålsämnets identitetsstärkande funktion, Lingua, 2023, No. 4, 25-28. Artikel : populärvetenskaplig. .
- Kunskap om modersmål, Lingua, 2023, No. 3, 14-17. Artikel : populärvetenskaplig. .
- Svensk fonetik och uttalsundervisning, Morfem, 2023. Bok. .
- Att se med egna ögon : Kritisk literacitet på svenska för invandrare, sfi, Forskning om undervisning och lärande, 2023, Vol. 11, No. 2, 30-52. Artikel : refereegranskat. .
- Interaction and meaning making in basic adult education for immigrants : The case of SFI in Sweden, Studies in the Education of Adults, 2023, Vol. 55, No. 1, 24-43. Artikel : refereegranskat. .
- Teachers’ perceptions of letter learning among adults : The case of basic literacy education in Swedish for Immigrants, Nordic Journal of Literacy Research, 2023, Vol. 9, No. 1, 39-58. Artikel : refereegranskat. .
- Teachers of Swedish as a Second Language : Identity, Agency and Voice, Educare, 2023, No. 1, 216-237. Artikel : refereegranskat. .
- Kartläggning av elevers kunskaper och kompetenser på Språkintroduktionsprogrammet, Pedagogisk forskning i Sverige, 2023, Vol. 28, No. 4, 172-193. Artikel : refereegranskat. .
- Becoming an Independent Swedish Citizen : Critical Literacy as a Tool for Multilingual Literacies in Swedish for Immigrants, Studies in the Education of Adults, 2023. Artikel : refereegranskat. .
- Transspråkande och multimodalitet i grundläggande skriftspråksundervisning i svenska för invandrare (sfi), 2023. Konferensbidrag : populärvetenskaplig. .
- Translanguaging pedagogy and multiliteraciets in basic literacy education in the adult L2-classroom : The case of SFI, 2023. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Teaching for a monolingual school? : (In)visibility of multilingual perspectives in Swedish teacher education, Education Inquiry, 2022, Vol. 13, No. 3, 321-337. Artikel : refereegranskat. .
- A Model for Analyzing Teachers’ Written Feedback on Adult Beginners’ Writing in Swedish as a Second Language, Languages, 2022, Vol. 7, No. 2, 1-15. Artikel : refereegranskat. .
- Investigating Teacher Written Commentary in a Second language from a Holistic Perspective with a New Feedback Analysis Model, 2022. Konferensbidrag. .
- Written Teacher Feedback in Adult L2 Beginner classrooms : Teacher feedback practice, teacher beliefs, and student preferences, 2022. Konferensbidrag. .
- Vad fokuserar lärare i svenska som andraspråk på i sin respons på nybörjares skrivande och på vilket sätt?, 2022. Konferensbidrag. .
- Språkanvändning i och för stöttning i studiehandledning i svensk grundskola, 2022. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Language use in and for scaffolding, 2022. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- En tillgång för hela biblioteket : Rekrytering och anställning av en biblioteksguide. Utvärderande följeforskning inom Borlänge kommuns stadsbibliotek 2020–2021, Interkulturellt utvecklingscentrum Dalarna (IKUD), 2022. Rapport. .
- The Diary. Teachers Work with Biliterate Literature in Adult Education Swedish for Immigrants, Ingår i: Literacies in the Age of Mobility, Palgrave Macmillan, 2022. Kapitel av bok. .
- Literacies in the Age of Mobility : Literacy Practices of Adult and Adolescent Migrants, Palgrave Macmillan, 2022. .
- Multiple Approaches to Literacies in the Age of Mobility, Ingår i: Literacies in the Age of Mobility, Palgrave Macmillan, 2022. Kapitel av bok. .
- Flerspråkigt skrivande i modersmålsundervisning, Ingår i: Skrivdidaktik i grundskolan, Studentlitteratur AB, 2022. Kapitel av bok. .
- Translanguaging in the age of mobility : European Perspectives. Special Issue, Mouton de Gruyter, 2022. .
- Current issues in Nordic teacher education for working in linguistically diverse classrooms, 2022. Konferensbidrag. .
- Introduction to the special issue on translanguaging in the age of mobility, Multilingua - Journal of Cross-cultural and Interlanguage Communication, 2022, Vol. 41, No. 3, 253-259. Artikel : refereegranskat. .
- Spaces for translanguaging in mother tongue tuition, Education Inquiry, 2022, Vol. 13, No. 1, 37-55. Artikel : refereegranskat. .
- Perspektiv på den egna lärarrollen hos lärare i svenska som andraspråk, 2022. Konferensbidrag. .
- Nordic perspectives on teacher education for working in linguistically diverse classrooms, 2022. Konferensbidrag. .
- Rektor för modersmålslärare och studiehandledare : Ett komplext skolledaruppdrag i ett mångfalds- och socialt hållbarhetsperspektiv, 2022. Konferensbidrag. .
- Perspektiv på modersmål, Lingua, 2022, No. 4, 13-16. Artikel : populärvetenskaplig. .
- Språk i skola, på fritid och i arbetsliv : Aktuella arenor för svensk forskning inom tillämpad språkvetenskap, Association suédoise de linguistique appliquée (ASLA), 2022. .
- En skriftserie som sträcker på sig : Introduktion till det första fristående ASLA-numret, Ingår i: Språk i skola, på fritid och i arbetsliv, Association suédoise de linguistique appliquée (ASLA), 2022. Kapitel av bok. .
- Perspectives on Swedish as a Second Language. Special Issue, MDPI, 2022. .
- Space for linguistic and civic hybridity? : The case of Social Sciences in the Language Introduction Programme in Sweden, Journal of Social Science Education, 2022, Vol. 21, No. 1, 55-76. Artikel : refereegranskat. .
- Lärare för andra? : Aktörskap, kompetens och yrkesroller på språkintroduktionsprogrammet, Pedagogisk forskning i Sverige, 2022, Vol. 27, No. 2, 54-74. Artikel : refereegranskat. .
- Introduction to the Special Issue on Swedish as a Second Language, Languages, 2022, Vol. 7, No. 2. Artikel. .
- Ideological and implementational spaces for translanguaging in the language introduction programme in Swedish Upper Secondary School, Multilingua - Journal of Cross-cultural and Interlanguage Communication, 2022, Vol. 41, No. 3, 359-377. Artikel : refereegranskat. .
- Writing as multilingual and multimodal practices : The case of the Language Introduction Program in Swedish Upper Secondary School, Ingår i: Literacies in the Age of Mobility, Palgrave Macmillan, 2022. Kapitel av bok. .
- Teachers in the crossfire : The unclear role of Swedish as a second language teachers in the Language Introduction Programme in Sweden, Educare, 2022, No. 4, 27-49. Artikel : refereegranskat. .
- Education in times of migration : Conflicting discourses for teachers and principals in the Language Introduction Programme in Sweden, 2022. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Litteracitetspraktiker i vardags- och samhällsliv : Skriftspråksvanor hos sfi-elever med kort eller ingen tidigare studiebakgrund, 2022. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Forskningsetiska frågor i flerspråkiga kontexter, 2022. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Lärare för andra, 2022. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Perspektiv på den egna lärarrollen hos lärare i svenska som andraspråk, 2022. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Att bli en självständig svensk medborgare : Kritisk litteracitet som ett redskap för flerspråkiga litteraciteter i sfi, 2022. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Uttalsundervisning inom grundläggande litteracitetsundervisning på sfi, 2022. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Kunskapsbehov inom grundläggande skriftspråksundervisning för vuxna andraspråksinlärare, 2022. Konferensbidrag. .
- Forskningsetiska frågor i andraspråkssammanhang : Dilemman vid studier med lågutbildade vuxna, 2022. Konferensbidrag. .
- Development of a New Feedback Model Concerning Adult Beginners' Writing in a Second Language, 2021. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Adult Beginner Students' Perceptions of Teacher Written Feedback on Writing in Swedish as a Second Language, 2021. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Conceptualising students with a migrant background and their languages in education across the Nordic countries, 2021. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Promoting Indigenous Language Rights in Saami Educational Spaces : Findings from a Preschool in Southern Saepmie, Ingår i: Linguistic Landscape and Educational Spaces, Multilingual Matters, 2021. Kapitel av bok. .
- Methodological reflections on one child’s language portraits over time, 2021. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Svenska som andraspråkslärares yrkesroll i lärarnarrativ. Ruotsi toisena kielenä: opettajien narratiivi opettajan roolistaan (The Perspectives of Swedish as a Second Language Teachers on Their Professional Role), 2021. Konferensbidrag. .
- Utbildning & Lärande 2021:1, Högskolan Dalarna, 2021. .
- Utbildning & Lärande 2021:2 : Tema: Litteraturdidaktik – Litteraturstudiers relevans för skola och samhälle, Högskolan Dalarna, 2021. .
- Utbildning & Lärande 2021:3, Högskolan Dalarna, 2021. .
- Språkliga resurser och digitala verktyg i grundläggande undervisning inom sfi, Ingår i: Ämnet som blev, Umeå universitet (Tilde), 2021. Kapitel av bok. .
- Multi-layered language policy and translanguaging space : A Mother Tongue classroom in primary school in Sweden, International Electronic Journal of Elementary Education, 2021, Vol. 15, No. 5, 699-711. Artikel : refereegranskat. .
- Språkliga normer i förskollärarutbildning : ett kritiskt perspektiv, Acta Didactica Norden, 2021, Vol. 15, No. 2. Artikel : refereegranskat. .
- Litteracitetspraktiker i vardags- och samhällsliv : Skriftspråksvanor hos svenska sfi-elever med kort eller ingen tidigare studiebakgrund, Nordic Journal of Literacy Research, 2021, Vol. 7, No. 2, 19-19. Artikel : refereegranskat. .
- Positioning of the recently arrived student : a discourse analysis of Sweden’s Language Introduction Programme, Journal of Multicultural Discourses, 2021, Vol. 16, No. 1, 69-86. Artikel : refereegranskat. .
- (Trans)languaging Mathematics as a Source of Meaning in Upper-Secondary School in Sweden, Ingår i: Pedagogical Translanguaging, Multilingual Matters, 2021. Kapitel av bok. .
- Teacher professionality at a time of mobility : Positioning teachers in the language introduction programme in Sweden, Apples - Journal of Applied Language Studies, 2021, Vol. 15, No. 2, 1-18. Artikel : refereegranskat. .
- Construction of identities in diverse classrooms : Writing identity texts in grade five, Ingår i: Multilingual Literacy, Channel View Publications, 2021. Kapitel av bok. .
- Schoolscaping in the third space, Apples - Journal of Applied Language Studies, 2021, Vol. 27, No. 2, 54-74. Artikel : refereegranskat. .
- Languaging in mathematics classrooms : Space for students’ varied language repertoires in the Language Introduction Program in Sweden, Nordisk matematikkdidaktikk, NOMAD, 2021, Vol. 26, No. 2, 67-85. Artikel : refereegranskat. .
- Continuity and change : Migrants’ experiences of adult language education in sweden, European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, 2020, Vol. 11, No. 3, 399-414. Artikel : refereegranskat. .
- Vuxna nybörjarstuderandes uppfattningar om skriftlig lärarrespons på skrivande i svenska som andraspråk, Educare, 2020, No. 4, 1-32. Artikel : refereegranskat. .
- Språklig mångfald i stöttning genom studiehandledning på modersmålet, 2020. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Användning av språkliga resurser i studiehandledning på modersmålet, Pedagogisk forskning i Sverige, 2020, Vol. 25, No. 2-3, 26-48. Artikel : refereegranskat. .
- Språklig mångfald i förskolan, Ingår i: Modersmål, minoriteter och mångfald, Studentlitteratur AB, 2020. Kapitel av bok. .
- Modersmål, minoriteter och mångfald : i förskola och skola, Studentlitteratur, 2020. .
- Vad kan ett språkporträtt indikera? Reflektioner från en studie om ett flerspråkigt barns identitetskonstruktion, 2020. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Imagining the homeland : mother tongue tuition in Sweden as transnational space, Journal of Multicultural Discourses, 2020, Vol. 5, No. 1. Artikel : refereegranskat. .
- Språklig mångfald i förskolan – från hemspråksträning till modersmålsstöd, 2020. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Modersmål i svenska skolan : introduktion, Ingår i: Modersmål, minoriteter och mångfald, Studentlitteratur AB, 2020. Kapitel av bok. .
- Modersmål, minoriteter och mångfald i skolan - Inledning (Panel), 2020. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Näkökulmia äidinkielenopetukseen [Perspektiv på Modersmålsundervisning], Kieliviesti, 2020. Artikel : populärvetenskaplig. .
- Utbildning & Lärande 2020:1, Högskolan Dalarna, 2020. .
- Språkdidaktik för modersmålsundervisningen, Ingår i: Modersmål, mångfald och minoriteter, Studentlitteratur AB, 2020. Kapitel av bok. .
- Transspråkande som förhållningssätt och praktik, Ingår i: Modersmål, minoriteter och mångfald, Studentlitteratur AB, 2020. Kapitel av bok. .
- Literacy and Agency : The Case of Young Adults who Came to Sweden as Unaccompanied Asylum-seeking Minors, Scandinavian Journal of Educational Research, 2020, 522-534. Artikel : refereegranskat. .
- Negotiating identities through multilingual writing : Local school policy that opens up spaces for students’ diverse languages, Linguistics and Education, 2020, Vol. 55, 1-8. Artikel : refereegranskat. .
- Debatt. Att hantera mindre goda exempel : dilemma för praktiknära forskning, Pedagogisk forskning i Sverige, 2020, Vol. 25, No. 1, 102-105. Artikel. .
- Redaktören har ordet, Utbildning och Lärande / Education and Learning, 2020, Vol. 14, No. 1, 5-6. Artikel. .
- Skrivande på språkintroduktionsprogrammet, Lingua, 2020, No. 4, 17-21. Artikel. .
- Skrivande som flerspråkiga och multimodala praktiker på språkintroduktionsprogrammet, 2020. Konferensbidrag. .
- Modersmål, minoriteter och mångfald i skolan, 2020. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Multimodala och flerspråkighet i naturvetenskapslärande : Strategier och praktiker bland nyanlända elever i språkintroduktionsprogrammet., 2020. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Skönlitteratur i ett sociolingvistiskt perspektiv : Språkliga gränsdragningspraktiker i några samtida svenska romaner, 2019. Konferensbidrag. .
- Teachers’ written feedback practices and their beliefs in a course of Swedish as a second language for adult beginners, 2019. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Gaining new understanding in teacher written feedback for adult L2 beginners : Towards intersubjectivity in the light of the “fusion of horizons”, 2019. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Scaffolding through translanguaging and emotions, 2019. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- ”…ett spöke som smyger runt i korridorerna”, 2019. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- "…att jag inte kommer att göra något under lektionen känns läskigt", 2019. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Tangentnedslag och pauser i flerspråkiga elevers skrivprocess, RASK – International journal of Language and Communication, 2019, Vol. 49, 67-86. Artikel : refereegranskat. .
- Intergenrationell migrationshistoria och språkideologier i svenskgrekiska familjer, 2019. Konferensbidrag. .
- Translanguaging and language ideologies in education : Northern and Southern perspectives, Ingår i: Handbook of the Changing World Language Map, Springer, 2019. Kapitel av bok. .
- Studiehandledning på modersmål : Studiehandledares positionering och yrkesroll, Educare, 2019, No. 3, 1-13. Artikel : refereegranskat. .
- Maintaining, developing and revitalizing: Language ideologies in national education policy and home language instruction in compulsory school in Sweden, Ingår i: Embracing Multilingualism Across Contexts, Victoria University Press, 2019. Kapitel av bok. .
- Grundläggande skriftspråksundervisning inom sfi – funktionalitet, mångfald och social rättvisa, Ingår i: Litteraciteter och flerspråkighet, Symposium 2018, Liber, 2019. Kapitel av bok. .
- Negotiating co-participation : Embodied word searching sequences in paired L2 speaking tests, Journal of Pragmatics, 2019, Vol. 149, 60-77. Artikel. .
- Language testing and ideologies of language competence, 2019. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Indigenous Language Rights and Transcultural Spaces in a Preschool with a Saami Profile., 2019. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Indigenous language rights and Educational spaces in a Saami pre-school, 2019. Konferensbidrag. .
- Everyday translanguaging and the young child., 2019. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Transspråkande i studiehandledning på modersmål., 2019. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Det flerspråkiga barnet – diskurser om språklig mångfald i svensk förskola., 2019. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Kestävä tulevaisuus monikielisyyden voimin [Hållbar utveckling med flerspråkig personal som resurs], 2019. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Transnational spaces in the linguistic landscape of national minority language preschool in Sweden., 2019. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Linguistic schoolscaping and the visibility of languages in the linguistic landscape of a minority language pre-school in Sweden, EAL Journal, 2019, No. 8, 26-28. Artikel : populärvetenskaplig. .
- Utbildning & Lärande 2019:1, Högskolan Dalarna, 2019. .
- Student Agency in Science Learning : Multimodal and Multilingual Strategies and Practices among Recently Arrived Students in Upper Secondary Schools in Sweden, International Electronic Journal of Elementary Education, 2019, Vol. 12, No. 1, 67-74. Artikel : refereegranskat. .
- Whole class interaction in the adult L2-classroom : The case of Swedish for immigrants, Apples - Journal of Applied Language Studies, 2019, Vol. 13, No. 2, 45-63. Artikel : refereegranskat. .
- Language learning strategies and teaching practices in adult L2 education : The case of Swedish for Immigrants, Apples - Journal of Applied Language Studies, 2019, Vol. 13, No. 3, 17-34. Artikel : refereegranskat. .
- Lek med skrift i förskolan : flerspråkighet som kommunikativ resurs, Ingår i: Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan, Liber, 2019. Kapitel av bok. .
- Att representera mångfalden : Förskollärarstudenters narrativ om representativitet, delaktighet och professionalitet, Ingår i: Lärarprofession i en tid av förändringar, Göteborgs universitet, 2019. Kapitel av bok. .
- Redaktören har ordet, Utbildning och Lärande / Education and Learning, 2019, Vol. 13, No. 1, 5-6. Artikel. .
- Rum för transspråkande i språkintroduktionsprogrammet : Språkligt landskapande i gymnasieskolan, 2019. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Språkliga resurser och digitala verktyg i grundläggande skriftspråksundervisning inom sfi, 2019. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Multilingual reading services in upper secondary school – Recently arrived students’ literacy in science learning, 2019. Konferensbidrag. .
- Stöttning för lärande : meningsskapande under studiehandledning på modersmål, 2018. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Transspråkande i svenska utbildningssammanhang, Studentlitteratur AB, 2018. .
- Introduktion, Ingår i: Transspråkande i svenska utbildningssammanhang, Studentlitteratur AB, 2018. Kapitel av bok. .
- “We know the same languages and then we can mix them” : A child’s perspectives on everyday translanguaging in the family, Ingår i: Translanguaging as Everyday Practice, Springer, 2018. Kapitel av bok. .
- “We know the same languages and then we can mix them” : A child´s perspectives on translanguaging and family language policy, 2018. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Talet om flerspråkighet i svensk förskolekontext., 2018. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Talet om flerspråkighet i svensk förskolekontext, Ingår i: Transspråkande i svenska utbildningssammanhang, Studentlitteratur AB, 2018. Kapitel av bok. .
- Translation, tuition and translanguaging. Perspectives on study guidance in the mother tongue in the Swedish compulsory school, 2018. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Same but different. Negotiating diversity in Swedish pre-school teacher training, Journal of Multicultural Discourses, 2018. Artikel : refereegranskat. .
- Bro eller krycka? Studiehandledning som pedagogisk praktik i svensk grundskola, Ingår i: En god fortsättning, Studentlitteratur AB, 2018. Kapitel av bok. .
- Studie- och yrkesvägledning – vägen till en lyckad integrering, Lisetten, 2018, Vol. 4, 20-22. Artikel : populärvetenskaplig. .
- Att vägleda nyanlända, 2018. Konferensbidrag. .
- Imagining the homeland – mother tongue tuition as transnational spaces, 2018. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Rum för transspråkande i modersmålsundervisning, Ingår i: Transspråkande i svenska utbildningssammanhang, Studentlitteratur AB, 2018. Kapitel av bok. .
- Kouluviraston tieto-opas monikielisyydestä, Kieliviesti, 2018, No. 2, 15-17. Artikel. .
- Transspråkande och interkulturalitet i en förskola med sverigefinsk profil, Ingår i: Den interkulturella förskolan, Liber, 2018. Kapitel av bok. .
- Interactional approaches in linguistic landscape research, 2018. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Imagining the homeland – mother tongue tuition as transnational spaces, 2018. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Greppa flerspråkigheten : en resurs i lärande och undervisning, Forskning för skolan, 2018. Rapport. .
- Identitets- och kunskapsutveckling i studiehandledning på modersmål : perspektiv från forskning och utbildning, Modersmål, minoritet och mångfald - Flerspråkiga identiteter i en nordisk utbildningskontext : 2018. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Utbildning & Lärande 2018:1 : Tema: Praktiknära forskning, Högskolan Dalarna, 2018. .
- Utbildning & Lärande 2018:2, Högskolan Dalarna, 2018. .
- Introduktion, Utbildning och Lärande / Education and Learning, 2018, Vol. 12, No. 1, 5-6. Artikel. .
- Transspråkande och multimodalitet i grundläggande skriftsspråksundervisning inom sfi, Pedagogisk forskning i Sverige, 2018, No. 1-2, 15-38. Artikel : refereegranskat. .
- De värdefulla tambursamtalen med nyanlända föräldrar, Ingår i: Svenska som andraspråk i förskolan, Natur och kultur, 2018. Kapitel av bok. .
- Forskningsöversikt, Ingår i: Flersspråkiga elever smågruppsarbetar, Södertörns högskola, 2018. Kapitel av bok. .
- Redaktören har ordet, Utbildning och Lärande / Education and Learning, 2018, Vol. 12, No. 2, 5-6. Artikel. .
- Epistemologiska och ontologiska motsättningar i sfi-undervisningen, 2018. Konferensbidrag. .
- Grundläggande skriftspråksundervisning inom sfi: Funktionalitet, mångfald och social rättvisa. : Funktionalitet, mångfald och social rättvisa., 2018. Konferensbidrag. .
- Språkliga resurser och digitala verktyg i grundläggande skriftspråksundervisning inom sfi., 2018. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- The Perceptual Weight of Word Stress, Quantity and Tonal Word Accent in Swedish, Ingår i: Phonology in Protolanguage and Interlanguage, Equinox Publishing, 2017. Kapitel av bok. .
- Translanguaging and social justice : The case of education for immigrant persons who are deaf or hard of hearing, Ingår i: New Perspectives on Translanguaging and Education, Multilingual Matters, 2017. Kapitel av bok. .
- Mutual intelligibility of Malay- and Swedish-accented English : An experimental study, Indonesian Journal of Applied Linguistics, 2017, Vol. 7, No. 1, 43-53. Artikel : refereegranskat. .
- 15 års forskning om sfi - en överblick : Förstudie inför ett Ifous FOU-program, Ifous rapportserie, 2017. Rapport. .
- Enspråkig undervisning i flerspråkig kontext, Educare, 2017, Vol. 1, 9-26. Artikel : refereegranskat. .
- Monikieliset ikääntyvät ihmiset ja monimuotoiset kielten repertuaarit : miten kielivalintoja ja suhdetta kieliin kuvataan kielellistä elämäkertaa valaisevassa haastattelussa?, Ingår i: Kielitietoisuus eriarvoistuvassa yhteiskunnassa, AFinLA, 2017. Kapitel av bok. .
- New Perspectives on Translanguaging and Education, Multilingual Matters, 2017. .
- Perspectives on translanguaging in education, Ingår i: New perspectives on translanguaging and education, Multilingual Matters, 2017. Kapitel av bok. .
- Epilogue, Ingår i: New Perspectives on Translanguaging and Education, Multilingual Matters, 2017. Kapitel av bok. .
- Transspråkande i studiehandledning som pedagogisk praktik, Lisetten, 2017, No. 1, 16-19. Artikel : populärvetenskaplig. .
- Spaces for translanguaging in Swedish education policy, Ingår i: New perspectives on translanguaging and education, Multilingual Matters, 2017. Kapitel av bok. .
- Becoming an immigrant in a language learning classroom : Intersections of gender and national identity, Ingår i: Marginalization Processes across Different Settings, Cambridge Scholars Publishing, 2017. Kapitel av bok. .
- Rethinking identity in adult language learning classrooms, Ingår i: Identity revisited and reimagined, Springer, 2017. Kapitel av bok. .
- Co-constructive approaches in linguistic landscape research, 2017. Konferensbidrag. .
- Spaces for translanguaging in the discourse of mother tongue tuition, 2017. Konferensbidrag. .
- Skriva på engelska : Forskares villkor, språkliga resurser och strategier under skrivandet av en vetenskaplig artikel, 2017. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Den engelskspråkiga vetenskapliga artikeln som norm för vetenskaplig publicering? : Två forskares positionering och skrivprocess, Språk och norm : 2017. Konferensbidrag. .
- Modersmålslärarnas yrkesidentitet - professionalisering, marginalisering och motstånd, 2017. Konferensbidrag. .
- Translanguaging space and spaces for translanguaging : A case study of a finnish-language pre-school in Sweden, Ingår i: New perspectives on translanguaging and education, Multilingual Matters, 2017. Kapitel av bok. .
- Studiehandledning på modersmål - Klasslärarröster om studiehandledning och studiehandledarnas yrkesroll och uppdrag, 2017. Konferensbidrag. .
- Values and attitudes of nordic language teachers towards second language education, Sustainable Multilingualism, 2017, No. 10, 194-212. Artikel : refereegranskat. .
- Analyzing literacy education : the Scandinavian scene, Language and Education, 2017, Vol. 31, No. 5, 395-399. Artikel : refereegranskat. .
- Multilingualism as policy and practices in elementary school : Powerful tools for inclusion of newly arrived pupils, International Electronic Journal of Elementary Education, 2017, Vol. 9, No. 4, 873-890. Artikel : refereegranskat. .
- Arbete med identitetstexter : Flerspråkigt skrivande för identitetsförhandling och engagemang, Nordand, 2017, Vol. 1, 45-61. Artikel : refereegranskat. .
- Språkande i förskolan och grundskolans tidigare år, Studentlitteratur AB, 2017. Bok. .
- Skrift och flerspråkighet, 2017. .
- Flerspråkighet och identitetsutveckling : Skolutveckling som policy och praktik, Ingår i: Textkulturer, Karlstads universitet, 2017. Kapitel av bok. .
- Ordinlärning med facktexter, Ingår i: Från ord till handling, Nordiska språk, institutionen för språk- och översättningsvetenskap, Univ., 2016. Kapitel av bok. .
- Do Malay and Swedish speakers of English understand each other well? Cross-linguistic comparison for using English as an international language (EIL) [i] Malaysia is a multilingual country where other languages beside Malay, the official language, are spoken. In our study we focus on Malaysian English users whose first language is Malay., 2016. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Ett kritiskt eller okritiskt textarbete i svenskämnet - en fråga om didaktiska val, Ingår i: Svenska: ett kritiskt ämne, Natur och kultur, 2016. Kapitel av bok. .
- Monikieliset vanhukset ja kielten resurssit: miten omaa kielellistä todellisuutta ja kielihistoriaa kuvataan haastattelussa? : Flerspråkiga äldre och språkliga resurser: hur beskrivs den egna språkliga verkligheten och språkbiografin i intervjuer?, 2016. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- The question of policy in linguistic ethnography, 2016. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Skriva på engelska - Forskares villkor, språkliga resurser och strategier under skrivandet av en vetenskaplig artikel, 2016. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Difference in L1 and L2 speakers’ temporal realizations of Swedish stressed syllables, 2016. Konferensbidrag. .
- Kärnan i uttalsundervisning : Vad bör lärare prioritera?, Ingår i: Flerspråkighet som resurs – Symposium 2015, Liber, 2016. Kapitel av bok. .
- Transspråkande : En holistisk syn på språk, språkanvändning och språkdidaktik, Lisetten, 2016, No. 2, 32-33. Artikel : populärvetenskaplig. .
- Grundläggande litteracitet : Att undervisa vuxna med svenska som andraspråk, 2016. Rapport. .
- Identitetsförhandling och skrivande : Flerspråkighet som resurs i klassrummet, 2016. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- زمان و فیربوونئاخافتن له زاروخانه و سالانی به رایی فیرگه دا, www.bradost.net, 2016. Bok. .
- Att stötta och utveckla muntlighet i klassrummet, 2016. .
- What affects recognition most – wrong wordstress or wrong word accent?, Proceedings of Fonetik 2015, Lund University, Sweden : 2015. Konferensbidrag. .
- The relative perceptual weight of two Swedish prosodic contrasts, Proceedings of the International Symposium on Monolingual and Bilingual Speech 2015 : 2015. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Crossing i två svenskspråkiga samtidsromaner, Svenskan i Finland 15 : 2015. Konferensbidrag. .
- Klassrumsinteraktion och flerspråkighet : ett kritiskt perspektiv, Liber, 2015. Bok. .
- I det interkulturelle gränslandet : identitetsskapande inom undervisningen i Svenska för invandrare SFI, Sprogforum, 2015, No. 60, 53-60. Artikel : refereegranskat. .
- Modersmålsundervisning och studiehandledning i grundskolan : undervisningens praktik, villkor och pedagogik, 2015. Konferensbidrag. .
- “Nu när jag är gammal kan jag säga att jag nästan har två modersmål.” : Äldres relation till förstaspråket ungerska och andraspråket finska., Ingår i: Språk och identitet, Södertörns högskola, 2015. Kapitel av bok. .
- Translanguaging esikoulussa ja kotona ruotsalais-suomalais-unkarilaisessa kontekstissa (Translanguaging in preschool and at home in a Swedish-Finnish-Hungarian context), 2015. Konferensbidrag. .
- Transkieleily päiväkodissa ruotsinsuomalaisessa kontekstissa (Translanguaging i förskolan i den sverigefinska kontexten), 2015. Konferensbidrag. .
- Turning a didactic experience into science and back : teaching Swedish pronunciation to adult immigrants, Ingår i: Språkdidaktik, Department of Language Studies, Umeå University, 2015. Kapitel av bok. .
- Skriva på engelska : Forskares villkor, språkliga resurser och strategier under skrivandet av en vetenskaplig artikel, Ingår i: En profil i profilen, Högskolan Dalarna, 2015. Kapitel av bok. .
- Barbie, ninjakrigare och popstjärnor populärkulturella texter i läs- och skrivundervisningen, Ingår i: Critical literacy i svensk klassrumskontext, Umeå universitet, Institutionen för litteraturvetenskap och nordiska språk, 2015. Kapitel av bok. .
- Non-challenging education and teacher control as factors for marginalization of students in diverse settings, International Electronic Journal of Elementary Education, 2015, Vol. 07, No. 2, 169-188. Artikel : refereegranskat. .
- Skrivande bland unga vuxna som invandrat som ensamkommande barn, Ingår i: Skriving på norsk som andrespråk, Cappelen Damm Akademisk, 2015. Kapitel av bok. .
- Språklig mångfald och språkutvecklande arbetssätt., 2015. .
- Återblick och reflektion, 2015. .
- Introduktion till att läsa och skriva vetenskaplig text inom svenska som andraspråk, 2014. Manuskript. .
- Back to roots! Languaging and constructing home(land) and (be)longing in Swedish national language policies across time, 2014. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Intersektionellt identitetsarbete på SFI, 2014. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Svenska för invandrare - mellan samhällsdeltagande och anställningsbarhet, Ingår i: Pedagogiskt arbete, Högskolan Dalarna, 2014. Kapitel av bok. .
- Being, belonging or performing? Rethinking the notion of historical bodies in nexus analysis. : Colloquium “Nexus Analysis – A Methodology for Multilingual, Multitemporal, and Multimodal Sociolinguistics”,, 2014. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Elevers olika textrepertoarer och lärandepotentialen i dessa, 2014. Konferensbidrag. .
- Maahanmuuttajien kielitaito – yhteiskunnan resurssi vai yksilön kätköissä oleva pääoma? : Esimerkkinä toisen polven suomenunkarilaiset, Ingår i: Tulevaisuuden kielenkäyttäjä - Language users of tomorrow, AFinLA, 2014. Kapitel av bok. .
- "Puhumista on vältettävä, ettei loukkaisi muita, tai hämmennä turhaan” : unkarilaistaustaisten suomen- ja ruotsinpuhujien asenteet kielioikeuksien jarruina, Ingår i: Demokratia, Demokrati, Democracy, Demokratie, VAKKI Publications, 2014. Kapitel av bok. .
- Svensk fonetik för andraspråksundervisningen, Vulkan, 2014. Bok. .
- Lära sig läsa och skriva på flera språk, ASLA, 8-9 maj 2014 : 2014. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Elevers olika textreportarer och lärandepotentialen i detta, Nordisk konferens: Forskning och läsning och skrivning, Falun, 21-22 maj 2014 : 2014. Konferensbidrag. .
- Shifting identity positions in the development of language education for immigrants : an analysis of discourses associated with "Swedish for immigrants', Language, Culture and Curriculum, 2013, Vol. 26, No. 1, 68-88. Artikel : refereegranskat. .
- Shaping identity and futures through language learning. A study of an institutional education for immigrants across time and space, 2013. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Negotiating linguistic and cultural diversity in the adult language learning classroom. A study of practiced language policy in institutional education for immigrants in Sweden, Abstracts : 2013. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- När de illiterata kom till Sverige. Språk, lärande och identitet inom Sfi,, Ingår i: Flerspråkighet, litteracitet och multimodalitet, Studentlitteratur, 2013. Kapitel av bok. .
- Identitetsarbete på Sfi. En intersektionell analys av kön och etnicitet inom undervisningen i Svenska för invandrare, ABSTRACTS NORDAND 11 : 2013. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Svenska för invandrare - mellan samhällsdeltagande och anställningsbarhet, 2013. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Svenska för invandrarskap? : Språk, kategorisering och identitet inom utbildningsformen Svenska för invandrare, Örebro universitet, 2013. Doktorsavhandling. .
- Being, doing or performing? Rethinking identity in adult language learning classrooms, 2013. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Flerspråkighet, litteracitet och multimodalitet, Studentlitteratur, 2013. .
- Letters, authority and secrecy : The case of Karagwe in Tanzania, Language and Education, 2013, Vol. 27, No. 1, 44-58. Artikel : refereegranskat. .
- Medium of instruction and classroom interaction : The case of Karagwe, Ingår i: Themes in Modern African History and Culture, Liberiauniverzitaria, 2013. Kapitel av bok. .
- Skrift och mobilitet bland flerspråkiga ungdomar, Ingår i: Flerspråkighet, litteracitet och multimodalitet, Studentlitteratur, 2013. Kapitel av bok. .
- Becoming an immigrant in the Sfi-classroom : Intersections of gender and national identity in the langauge learning classroom, 2012. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Második generációs magyarok nyelvválasztásáról és identitásáról egy kutatómunka alapján, Ághegy: Skandináviai Magyar Irodalmi és Művészeti Lapfolyam, 2012, 4971-4982. Artikel : populärvetenskaplig. .
- Literacy in negotiating, constructing and manifesting identities : The case of migrant unaccompanied asylum-seeking children in Sweden, Ingår i: Literacy Practices in Transition, Multilingual Matters, 2012. Kapitel av bok. .
- “Formative Assessment – it is a Must in Web-based Technologies for Language Learning and Teaching” within the thematic area “Innovative Language Teaching and Learning Methodologies”, 2011. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- The Advantages of Formative Assessment in Web-based Technologies for Language Learning and Teaching, 2011. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Formative Assessment in Net-based Language Teaching, 2011. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Formativ bedömning – ett måste i nätbaserad språkundervisning, 2011. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- From worker- to workoriented discourses in the language training for immigrants. Shifting identities in the development of the educational system ‘Swedish for immigrants’ : A sociohistorical account of categories, ISB8 - International Symposium on Bilingualism : 2011. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Languaging and identities in the construction and organization of ‘Swedish for immigrants’ : Prata svenska vi är i Sverige [Talk Swedish we are in Sweden], 14th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction : 2011. Konferensbidrag. .
- From participation to employability : Shifting aims and identities in the development of the educational system "Swedish for immigrants", International conference-cum-workshop on Marginalization Processes : 2011. Konferensbidrag. .
- Language and Identity among Hungarians in Sweden, Ingår i: Ethnic and Linguistic Context of Identity, University of Helsinki, 2011. Kapitel av bok. .
- Durations of phonologically long segments in native and foreign accented Swedish, Proceedings from Fonetik 2010, Lund, June 2-4, 2010 : 2010. Konferensbidrag. .
- Svenska som andraspråk, Svenska två, svenska för invandrare – Vad är det? Duger det inte med vanlig svenska?, Lisetten, 2010, No. 3, 10-12. Artikel. .
- Who needs Swedish? The development of Swedish for immigrants (Sfi) from a language ideological perspective, Re-thinking bilingualism – Challenges of multilingualism and communication in classroom settings : 2009. Konferensbidrag. .
- Inte utan konsonantlängd : Svenskt uttal i ett andraspråksperspektiv, Svenskans beskrivning 30. Förhandlingar vid Trettionde sammankomsten för svenskans beskrivning, Stockholm den 10 och 11 oktober 2008 : 2008. Konferensbidrag. .
Senast granskad: