Gruppens forskningsintresse riktas mot samtliga utbildningsformer från förskola till högre utbildning.
Om forskargruppen
Forskargruppens intressen omfattar litteracitet inom hållbar utveckling, naturvetenskap och teknik. Litteracitet kan här förstås som en process för ett fördjupat lärande, där de studerande (barn, elever, studenter) får möjlighet att vara aktiva deltagare genom att utveckla en förmåga att reflektera, använda begrepp, analysera, kommunicera och agera. Inom ramen för den kollegiala mötesplatsen granskas och diskuteras vetenskapliga artiklar, metodologiska ansatser och teoretiska perspektiv.
Forskningsprojekt
Elevers oro och möjligheter i det globala klassrummet undervisning för kunskap och handlingsmöjligheter med fokus mot biologisk mångfald i ett hållbarhetsperspektiv
Projektstart: 2023-01-01
Publikationer
Johansson, A.-M. Antell, S. Dimenäs, J. Maad, J. Människans hot mot den biologiska mångfalden – lärarstudenters upplevelser och förslag på undervisning om biologisk mångfald i grundskolans tidigare år. (Accepterat). Nordiskt forskningssymposium om undervisning i naturfag (NFSUN). Reykjavik / /Konferensbidrag : refereegranskat./ 2024
Tarja Alatalo, Annie-Maj Johansson, Cecilia Wijnbladh och Sari Vuorenpää. Förskoleklassen – en arena för m läs och skrivutvecklande undervisning i matematik, svenska, naturvetenskap, teknik och lek. Skriv och Läs, Nordisk forskekonferense. Stavanger. Konferensbidrag : refereegranskat. / 2024
Johansson, A.-M. Teaching ecology and biodiversity in the preschool class. Förskoleklassforskning. Växjö. Konferensbidrag : refereegranskat. / 2023
Alatalo, T, & Johansson, A-M. ”Nu läser vi grodans dagbok”: Läs- och skrivutvecklande praktiker i naturvetenskapsundervisning i förskoleklass, Pedagogisk forskning i Sverige. Vol. 27, nr 2. DOI: 10.15626/pfs27.02.05. Artikel: refereegranskat / 2022
Johansson, A.-M. Examining how technology is presented and understood in technology education: a pilot study in a preschool class. International Journal of Technology and Design Education. Vol. 31, No. 5, 885-900. DOI: 10.1007/s10798-020-09584-z Artikel: refereegranskat / 2021
Johansson, A.-M. Ämnesintegrerad undervisning inom ramen för hållbar utveckling, Paideia; tidsskrift for professionel pædagogisk praksis, No. 21, 16-25. Artikel: refereegranskat / 2021
Alatalo, T. & Johansson, A.-M. ”Kan man köra en skottkärra med fyrkantigt hjul?” Läs- och skrivutveckling i teknikundervisning i förskoleklass. Nordic Journal of Literacy Research 5(3), 49–62. Artikel: refereegranskat / 2019
Johansson, A.-M. & Wickman, P.-O. The use of organizing purposes in science instruction as a scaffolding mechanism to support progressions: a study of talk in two primary science classrooms. Research in Science & Technological Education. 36:1 DOI: 10.1080/02635143.2017.1318272 Artikel: refereegranskat / 2018