Forskargrupp: Hållbar utveckling, naturvetenskapernas och teknikens didaktik (HUNT)

Forskargruppen samlar forskare, lärarutbildare, doktorander och studenter för att utveckla och sprida lärosätets sammantagna kompetenser inom utbildning för hållbar utveckling samt naturvetenskapernas och teknikens didaktik.

Inomhus elev lärare stolar bord papper
Linnéa Engblom, Norkay

Gruppens forskningsintresse riktas mot samtliga utbildningsformer från förskola till högre utbildning.

Om forskargruppen

Forskargruppens intressen omfattar litteracitet inom hållbar utveckling, naturvetenskap och teknik. Litteracitet kan här förstås som en process för ett fördjupat lärande, där de studerande (barn, elever, studenter) får möjlighet att vara aktiva deltagare genom att utveckla en förmåga att reflektera, använda begrepp, analysera, kommunicera och agera. Inom ramen för den kollegiala mötesplatsen granskas och diskuteras vetenskapliga artiklar, metodologiska ansatser och teoretiska perspektiv.

Forskningsprojekt

Elevers oro och möjligheter i det globala klassrummet undervisning för kunskap och handlingsmöjligheter med fokus mot biologisk mångfald i ett hållbarhetsperspektiv
Projektstart: 2023-01-01

Publikationer

Johansson, A.-M. Antell, S. Dimenäs, J. Maad, J. Människans hot mot den biologiska mångfalden – lärarstudenters upplevelser och förslag på undervisning om biologisk mångfald i grundskolans tidigare år. (Accepterat). Nordiskt forskningssymposium om undervisning i naturfag (NFSUN). Reykjavik / /Konferensbidrag : refereegranskat./ 2024

Tarja Alatalo, Annie-Maj Johansson, Cecilia Wijnbladh och Sari Vuorenpää. Förskoleklassen – en arena för m läs och skrivutvecklande undervisning i matematik, svenska, naturvetenskap, teknik och lek. Skriv och Läs, Nordisk forskekonferense. Stavanger. Konferensbidrag : refereegranskat. / 2024

Johansson, A.-M. Teaching ecology and biodiversity in the preschool class. Förskoleklassforskning. Växjö. Konferensbidrag : refereegranskat. / 2023

Alatalo, T, & Johansson, A-M. ”Nu läser vi grodans dagbok”: Läs- och skrivutvecklande praktiker i naturvetenskapsundervisning i förskoleklass, Pedagogisk forskning i Sverige. Vol. 27, nr 2. DOI: 10.15626/pfs27.02.05. Artikel: refereegranskat / 2022

Johansson, A.-M. Examining how technology is presented and understood in technology education: a pilot study in a preschool class. International Journal of Technology and Design Education. Vol. 31, No. 5, 885-900. DOI: 10.1007/s10798-020-09584-z Artikel: refereegranskat / 2021

Johansson, A.-M. Ämnesintegrerad undervisning inom ramen för hållbar utveckling, Paideia; tidsskrift for professionel pædagogisk praksis, No. 21, 16-25. Artikel: refereegranskat / 2021

Alatalo, T. & Johansson, A.-M. ”Kan man köra en skottkärra med fyrkantigt hjul?” Läs- och skrivutveckling i teknikundervisning i förskoleklass. Nordic Journal of Literacy Research 5(3), 49–62. Artikel: refereegranskat / 2019

Johansson, A.-M. & Wickman, P.-O. The use of organizing purposes in science instruction as a scaffolding mechanism to support progressions: a study of talk in two primary science classrooms. Research in Science & Technological Education. 36:1 DOI: 10.1080/02635143.2017.1318272 Artikel: refereegranskat / 2018

 

Universitetsadjunkt naturvetenskap
Universitetslektor pedagogiskt arbete
Terje Hedström
Universitetsadjunkt naturvetenskap
Annie-Maj Johansson
Docent pedagogiskt arbete
Universitetsadjunkt naturvetenskap
Hannele Junkala
Universitetsadjunkt naturvetenskap
Universitetslektor naturvetenskap
Universitetsadjunkt kemi
Lena Skoglund
Universitetslektor biologi
Senast granskad:
Ledare för forskargruppen
Annie-Maj Johansson
Docent pedagogiskt arbete
Senast granskad: