Om tidskriften
Utbildning & Lärande är en vetenskaplig tidskrift som startade hösten 2005. Sedan 2018 har värdskapet för tidskriften flyttats från pedagogikämnet vid Högskolan i Skövde till Högskolan Dalarna. Redaktionen består av Jörgen Dimenäs, Jan Håkansson och Jonathan White med huvudredaktör Iris Ridder. Det första numret i högskolan Dalarnas regi publicerades den 19 december 2018. Här kan du se lanseringen av Högskolan Dalarnas första nummer.
Tidskriften Utbildning & Lärande strävar efter att utgöra ett forum för ett vetenskapligt samtal inom områden som berör pedagogik, pedagogiskt arbete, utbildningsvetenskap med mera. Tidskriften utkommer med 1-2 nummer per år. Tidigare nummer som har publicerats finns tillgängliga via denna webbsida. Varje nummer har ett forskningsorienterat upplägg och behandlar frågor inom skilda pedagogiska praktiker och professionella, yrkesorienterade sammanhang. Vårt ISSN-nummer är 2001-4554.
Vid frågor går det bra att använda e-postadressen utbildning-och-larande@du.se. Då når man såväl tidskriftens huvudredaktör Iris Ridder som dess tekniska redaktör Sofia Lindén. Insändning av manuskript sker via redaktionen via Kungliga bibliotekets digitala plattform, Publicera. Registrera dig och lämna in manus här: https://publicera.kb.se/ul/about/submissions
Syftet med tidskriften är att:
- Vara meningsfull för den praxisnära verksamheten samt bidra till utvecklingen av det angivna forsknings- och kunskapsområdet
- Ge upphov till idégivande, innovativ och kreativ utveckling och förnyelse av olika typer av pedagogiska projekt inom utbildning och forskning
- Bidra till ökad professionsutveckling för blivande och verksamma lärare samt för andra yrkesgrupper
Vad kan publiceras?
Arbeten som publiceras ska bygga på vetenskaplig grund. Det kan exempelvis röra sig om:
- Vetenskapliga artiklar
- Övrigt av vetenskaplig karaktär som inte faller inom ramen för ovanstående punkter, men som uppfyller tidskriftens uppställda kvalitetskriterier och äger relevans i relation till tidskriftens övergripande målsättning och syfte.
Vetenskapliga artiklar är sakkunniggranskade medan övriga texter inte genomgår sakkunniggranskning.
Vem kan publicera?
- Nationella och internationella forskare och lärare samt andra personer, vars arbeten bedöms passande och intressanta i förhållande till uppställda kvalitetskriterier, innehållstematik och policy för tidskriften
Vilka är de tänkta läsarna?
Tidskriften vänder sig till verksamma forskare och lärare i skilda skolformer och till yrkesverksamma i professionsorienterade utbildningsverksamheter, samt studerande vid högskolor och universitet.
Open Access
Allt material i tidskriften Utbildning & Lärande publiceras med öppen tillgång (open access) under Creative Commons CC-BY 4.0 (Attribution-NonCommercial-NoDerivatives).
Det innebär att allt innehåll är fritt tillgängligt att kopiera och vidaredistribuera så länge som du anger namnet på författaren eller författarna och länkar till artikeln. Du får däremot inte ändra i innehållet eller använda materialet för kommersiella ändamål.
Upphovsrätten till innehållet tillhör respektive författare och tidskriften.