Mohammed Tahir Joakim Ebervik , Outokumpu Stainless Ossi Kangas , Rautaruukki Oyj Kenneth Norberg, Sandvik Materials Technology Jimmy Pettersson , SSAB Oxelösund AB Björn Sjögren , Mefos, Borlänge José Tinoco , Åkers Sweden AB Per Wikström , SSAB Tunnplåt AB
Projektperiod
-
Projektstatus
Avslutat
Beskrivning
Gemensam stålforskning inom Jernkontorets teknikområden TO 31 Band och plåt.
För att minska och styra valsslitaget så krävs sann kunskap kring den komplexa tribologi som sker fördolt i metall-metall kontakten mellan valsar och band. För att våra valsverk ska få försteg och finnas med i den absoluta framkanten i valsteknikutveckling krävs detta spetskunnande. Mätbart i form av sänkt valsslitage, “upgraded” bandyta, högre utbyte och bättre bandprofil/planhet. När exakt ska ett valsbyte planeras, går det att fortsätta att valsa? Hur stor är den verkliga friktionen när man använder olika valstyper och valsar olika band av olika hårdhet? Val av valssmörjolja? För att svar på bl. a. detta är den enda vägen och det vetenskapligt mest avancerade att direktmäta i kontaktytan; det verkliga valsslitaget, valsprofiler, temperaturer på vals och band, friktionen och valstrycket.
Nyckelord
Varmvalsning, Roll gap, valsslitage, krona, termisk bombering, prediktering modell, arbetsvalsar, Hot rolling, Roll gap, roll wear, crown, thermal bombering, prediction model, work rolls
Tahir, Mohammed. LOWWEAR varmvalsning WP1, Strategiskt stålforskningsprogram för Sverige 2007–2012 : 2012. Konferensbidrag : populärvetenskaplig.
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.