Den internationellt ledande forskningen på området pekar på betydelsen av internationalisering som en integrerad del i all högre utbildning. Bakgrunden är den globalisering som yrkar på att en internationell identitet och omvärldssyn bör utvecklas i all högre utbildning. Projektets övergripande syfte är att studera hur de internationella kompetenserna kan verka kvalitetsdrivande i högre utbildning och forskning. Mer specifikt vill projektet bidra till en högre grad av medvetenhet om korrelationen mellan den forskning som bedrivs inom utbildningsvetenskap och förmågan att utveckla internationella/interkulturella perspektiv och kompetenser i lärarutbildningen.Projektet utgår från den svenska regeringens internationaliseringsutredning 'En strategisk agenda för internationalisering – Delbetänkande om ökad internationalisering av universitet och högskolor, SOU 2018:3 och, det EU- finansierade projektet The Academic Value of Mobility 2014-2018. Teoretiskt tar projektet sin utgångspunkt i ICOMs internationella kompetenser utarbetade vid universitetet i Leuven. Som överordnad teoretisk ram fungerar en reviderad upplaga av Bloom’s taxonomi (Anderson & Krathwohl, 2001).
Nyckelord
Internationella kompetenser, forskning, lärarutbildning, kvalitet
Forskningsprofil
Utbildning och lärande
Ämne
Pedagogiskt arbete
Finansiärer
Forskningsprofilen Utbildning och Lärande, Högskolan Dalarna
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.