Academic Literacies in Social Sciences (ALiSS) är en pilotstudie där två forskare från språkverkstaden Språkstödet, HDa, tillsammans med två undervisande lärare vid ett svenskt lärosäte utvecklar kunskaper som bidrar till hur universitetslärare kan utveckla akademisk litteracitet hos studenter. Utgångspunkten i forskningsprojektet är att arbeta med undervisande lärares autentiska frågor som handlar om undervisningspraktiker kring studenternas akademiska skrivande. Det är mycket viktigt att uppmärksamma undervisningspraktiker för att skapa kunskap om hur lärare kan möta och stödja studenternas behov i förekommande skriftpraktiker. Akademisk litteracitet kan även bidra till utvecklingen av studenternas lärande i ämnet genom att använda ämnets språk för att skapa och kommunicera vetenskap. Projektet bidrar med ny kunskap om vad det i dag innebär att utveckla akademisk litteracitet inom högre utbildning i Sverige. Genom projektet får lärare, programmet och forskningen på så sätt möjlighet att ta del av goda exempel på lärares utvecklande av akademisk litteracitet hos studenter. Projektet bidrar också till kunskaper om vad universitetslärare uppfattar som relevanta frågor i undervisningspraktiken.
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.