Forskningsprojekt

Matematik, Inkludering och likvärdighet

Matematik, inkludering och likvärdighet (MIL) genomförs i nära samarbete med två skolor som möter utmaningar och även arbetar med att säkra elevers likvärdighet och inkludering. Syftet är att bidra med kunskap om hur inkludering och likvärdighet kan stödjas ur elevens perspektiv.

Beskrivning

Matematikämnet är det ämne där flest elever missgynnas och där avsaknad av godkänt betyg leder till att man inte kan studera vid de allmänna programmen i gymnasiet, något som är tydligt präglat av faktorer som rör kön, bakgrund, föräldrars utbildningsnivå och var man går i skolan. Projektet Matematik, inkludering och likvärdighet (MIL) har pågått i ca två år och bidrar med kunskap om hur matematikundervisning kan stödja inkludering och likvärdighet, projektet är etikprövat (Dnr 2022-02989-01). Projektet har fått goda betyg i VR och vi har en ansökan inne även detta år, vi har också publicerat resultat från de första två åren i bland annat en högt rankade tidskrift (Bagger & Roos, 2024). Projektet genomförs i nära samarbete med två skolor som befinner sig i områden och kommuner som möter utmaningar vad gäller alla elevers likvärdighet och inkludering i matematikämnet. Projektets teorival och approach syftar således mot en praktikutvecklande kunskap. Det är samtidigt två skolor som själva arbetar för att arbete med dessa frågor på en skolutvecklingsnivå, därför är rektor en viktig samarbetspartner och deltar i vissa fokusgruppsamtal.

Föreliggande projekt är en fortsättning på det föregående och etikprövade projektet, även detta under etikprövning. Detta syftar till att tillsammans med samma två skolor utveckla och implementera de resultat vi redan har och genom detta bidra med proccessvärderande kunskap om hur inkludering och likvärdighet kan stödjas på ett hållbart sätt i olika typer av klassrum. Det innebär alltså ett omsättande av projektets resultat från det föregående projektet. Det innebär att kontextfördjupande kunskap utvecklas genom att vi i fortsättningsstudien riktar uppmärksamheten och nästa del i projektet mot eleverna i klassrummet. Genom detta får elever som vanligtvis är missgynnade bli medskapare i att utveckla kunskap om vad som gör att inkludering och likvärdighet kan förverkligas genom matematikundervisningen för olika typer av elever och i olika undervisningskontexter.

Finansiärer

Publikationer

Bagger, A. & Roos, H. (accepterad) The mathematics is MInE – en modell för att stödja inkludering och likvärdighet genom undervisning. Matematik- og Naturfagsdidaktik. Tidsskrift for undervisere, forskere og formidlere (MONA). Københavns Universitet.

Roos, H., Bagger, A. (2024) Ethical dilemmas and professional judgment as a pathway to inclusion and equity in mathematics teaching. ZDM Mathematics Education (2024). https://doi.org/10.1007/s11858-023-01540-0

Helena Roos, Anette Bagger. (2023) Moments of inclusion and equity in mathematics education. Paul Drijvers; Csaba Csapodi; Hanna Palmér; Katalin Gosztonyi; Eszter Kónya. Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13), Jul 2023, Budapest, Hungary. Alfréd Rényi Institute of Mathematics; ERME, Proceedings of the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13), TWG25 (13). ⟨hal-04409456⟩

Roos, H. & Bagger A. (2021) DEVELOPING EQUAL AND INCLUSIVE MATHEMATICS EDUCATION IN PRIMARY SCHOOL – IS IT POSSIBLE? Proceedings of the Eleventh International Mathematics Education and Society Conference. Volumes 1–3. Konferensbidrag vid 11th International Mathematics Education and Society Conference, Klagenfurt, Austria, September 24-29, 2021 (pp. 22

Projektöversikt
Projektansvarig
Projektperiod
2024-09-01 — 2025-09-01
Projektstatus
Planerade
Medlemmar
  • Helena Roos, Malmö universitet