Forskningsprojekt

Tillgänglighet till matematik i STEM

Målet med detta projekt är att förbättra matematikundervisningen, för att öka likvärdigheten att nå goda resultat, kunskaper, färdigheter och en positiv upplevelse av ämnet. Detta genom att engagera lärare i en praktikgemenskap för att stödja samarbete kring design av undervisning som är innovativ

Beskrivning

En global brist på engagemang och intresse för STEM ämnen, och matematik i synnerhet, är väl dokumenterad inom forskning och politisk styrning. Den bristande tillgängighet till matematiklärande syns genom att elever beroende på socioekonomisk status har sämre progression i ämnet och inte får tillgång till högre utbildning på grund av detta, i högre usträckning. Målet med detta projekt är att förbättra matematikundervisningen, för att öka likvärdigheten att nå goda resultat, kunskaper, färdigheter och en positiv upplevelse av ämnet. Detta genom att engagera lärare i en praktikgemenskap för att stödja samarbete kring design av undervisning som är innovativ, inkluderande och elevcentrerad i sina matematikaktiviteter.

 

Projektöversikt
Projektansvarig
Projektperiod
2023-01-09 — 2026-08-31
Projektstatus
Pågående