Forskningsseminarium

Engelska för Andra

Jenny Bergström talar om individualisering, isolering, governmentality och andrafiering i engelskundervisning på Språkintroduktionsprogrammet, ett individuellt övergångsprogram för nyanlända elever (Skolverket, 2013).

Datum: , kl 13:00 - 14:30
Plats: Endast digitalt
Arrangör: Institutionen språk, litteratur och lärande (ISLL)

Den här presentationen tar avstamp i Jenny Bergströms avhandling ”Engelska för Andra: makt och andrafiering på Språkintroduktionsprogrammet i Sverige (English for Others: Power and Othering in The Language Introduction Program in Sweden)”.

Avhandlingen undersöker engelskundervisning på Språkintroduktionsprogrammet, ett individuellt övergångsprogram för nyanlända elever (Skolverket, 2013). Metodologiskt är avhandlingen är baserad på lingvistisk etnografi (Copland & Creese, 2015), med observationer och intervjuer genomförda vid två skolor – Bergsbackaskolan och Ängsbackaskolan (fiktiva namn). Med fokus på Foucaults (2002) maktperspektiv samt med postkoloniala perspektiv av Bhabha (2004) och Said (2016) analyseras individualisering, isolering, governmentality och andrafiering.

Resultaten visar att maktstrukturer begränsar lärarnas förmåga att samarbeta, utvärdera och utveckla sina undervisningsmetoder samt att enspråkiga ideologier genomsyrar undervisningen. Vidare visar avhandlingen att elevernas förstaspråk inte används som en resurs vid inlärning av engelska på Språkintroduktion och att vikten av engelskkunskaper sällan diskuteras med elever. I stället prioriteras svenska inom organisationen och genomsyrar även engelskundervisningen. Därtill visar avhandlingen att bristande engelskkunskaper blir en grindvakt till framtida övergångar för språkintroduktionselever. Alla dessa faktorer i kombination missgynnar ämnet engelska vid Språkintroduktion gällande resurser, stöd och status.

För mer information kontakta
Senast granskad: