För närvarande är det störningar på webbplatsen – en del bilder och filmer visas inte eller laddas långsamt. Bildbanksleverantören är kontaktad.

Forskningsseminarium

Utbildningsvetenskapliga seminariet

Bilddidaktiska val som skapar utrymme för elevers agens och deras visuella kultur. Demokratiska perspektiv på bildundervisning i gymnasieskolan.

Datum: , kl 13:00 - 15:00
Plats: Campus Falun
Lokal: Selma och zoom
Presentatör: Mari Hysing

Detta är ett slutseminarium för doktorsavhandling inom ämnet pedagogiskt arbete. Denna doktorsavhandling undersöker bildundervisning i gymnasieskolan med fokus på hur utrymme för elevers agens relaterar till konstruktioner av positioner och kunskap. Studien belyser hur lärare kan bjuda in elever att välja bilder och utforma innehåll i undervisningen, samt hur de tillsammans kan reflektera över och kritiskt granska bilder som uttryck för den visuella kultur som eleverna omges av och är en del av. Analysen av empirin utgår från Michel Foucaults begrepp om diskursiva praktiker och fokuserar på maktrelationer och hur elever och bildlärare konstruerar sig själva och varandra som subjekt i relation till rådande diskurser. 

Extern läsare är Anette Göthlund, Konstfack. Huvudhandeldare är Mats Tegmark.

 

För mer information kontakta
Annie-Maj Johansson
Docent pedagogiskt arbete
Anette Bagger
Professor pedagogiskt arbete
Senast granskad: