Forskningsseminarium

Utbildningsvetenskapliga seminariet

Språklig mångfald i svensk grundlärarutbildning: lärarstudenters och grundskollärares röster.

Datum: , kl 13:00 - 14:30
Plats: Campus Falun
Lokal: Selma och zoomrum 110
Presentatör: Annika Norlund Shaswar

Syftet med denna studie är att undersöka hur grundskollärare och lärarstudenter i åk F-3 och 4-6 förstår språklig mångfald. Utifrån en kritisk syn på språklig mångfald använder vi Garcías (2017) Critical Multilingual Language Awareness for att analysera halvstrukturerade individuella intervjuer och fokusgruppssamtal. Preliminära resultat visar att enspråkiga och flerspråkiga diskurser konkurrerar med varandra och är sammantvinnade i lärarnas och studenternas utsagor. 

För mer information kontakta
Anette Bagger
Professor pedagogiskt arbete
Annie-Maj Johansson
Docent pedagogiskt arbete
Senast granskad: