Vad händer nu?
Under förmiddagen den 11 november träffar rektorsfunktionen medarbetare och avdelningschefer vid ILU tillsammans med prefekt/proprefekt från samtliga institutioner som framöver kommer ha del i högskolans lärarutbildning. Rektor kommer redogöra för fattade beslut och vad som föranlett dem. Deltagarna ges även möjlighet att ställa frågor som berör beslut eller processer framåt.
Institutionerna fortsätter arbetet med att förbereda inför att ny organisation för lärarutbildning träder i kraft den 1 januari.
Nya placeringar från den 1 januari 2025
Matematikdidaktik placeras inom IIT
Matematikdidaktik kommer tillhöra en ny avdelning som ska inrättas. Ny fysisk placering blir Campus Borlänge från och med den 1 januari 2025.
På vilka sätt gynnar placeringen Högskolan Dalarnas lärarutbildning?
- Starkare koppling mellan matematikdidaktik och tillämpad matematik: Lärarutbildare och forskare och lärare som använder matematik praktiskt för att lösa tekniska problem och samhällsutmaningar kommer arbeta nära varandra vilket skapar förutsättningar för ett ömsesidigt kunskapsutbyte och nya perspektiv som stärker såväl lärarutbildningarna som de tekniska utbildningarna.
- Erfarenheter från heterogena studentgrupper: IIT har studentgrupper med olika bakgrunder och lärarutbildningen kan dra nytta av dessa erfarenheter, särskilt kring undervisning för breddad rekrytering och studenter som har matematiksvårigheter. Placeringen möjliggör erfarenhetsutbyte som kan bidra till nya perspektiv för både teknikutbildningarna och lärarutbildningen.
- Främja didaktisk forskning: IIT vill utveckla didaktisk forskning inom sina ämnen. Placeringen skapar nya sammanhang som kan stimulera nya forskningsmöjligheter, utvecklingsprojekt och tankar som bidrar till den utvecklingen.
Naturvetenskap placeras inom IHOV
Naturvetenskap kommer inledningsvis tillhöra avdelningen medicinska vetenskaper, men en översyn av avdelningar och avdelningsnamn kommer göras framöver enligt prefekt Ingela Wiklund. Fysisk placering blir Campus Falun inom institutionen för hälsa och välfärd.
På vilka sätt gynnar placeringen Högskolan Dalarnas lärarutbildning?
- Stärker befintliga utbildningar: Naturvetenskapliga ämnen som biologi, fysik och kemi har redan en central roll i flera av IHOV:s utbildningsprogram, inklusive sjuksköterske- och barnmorskeprogrammen och idrottslärarutbildningen. Placeringen stärker dessa kopplingar och integrerar naturvetenskap mer effektivt i de flesta utbildningar institutionen ger, samt gynnar högskolans lärarutbildning.
- Ökat samarbete inom forskning: IHOV har starka forskningssamarbeten inom områden som medicinsk vetenskap, omvårdnad och idrottsvetenskap. Genom att inkludera naturvetenskap skapas nya möjligheter för forskning i samverkan.
- Utvecklar ämnesdidaktik: Sedan länge bedrivs inom ämnet idrott och hälsa idrottsdidaktisk forskning. Ett utbyte mellan ämnena kommer att berika båda miljöerna.
Främjar tvärvetenskapligt lärande: Genom att placera naturvetenskap vid IHOV skapas ett breddat sammanhang som främjar tvärvetenskapligt lärande. Detta kan leda till nya perspektiv och metoder inom både Högskolan Dalarnas lärarutbildning och IHOV:s nuvarande utbildningar.
Bild placeras inom IKS
Bild placeras organisatoriskt inom institutionen för kultur och samhälle (IKS) med en oförändrad fysisk placering vid Campus Falun under en övergångsperiod. Vad gäller organisatorisk hemvist inom IKS kommer denna att bestämmas på ett sätt som på bästa möjliga sätt tillgodoser bildämnets behov.
På vilka sätt gynnar placeringen Högskolan Dalarnas lärarutbildning?
- Stärkt akademisk miljö för ämnet
- Gemensamma beröringspunkter: Bild inbegriper både gestaltande, humanistiska och samhällsvetenskapliga aspekter vilka återfinns i flera ämnen vid IKS, vilket gör institutionen till en naturlig framtida placering för ämnet, samt möjliggör ämnets utveckling.
Pedagogiskt arbete placeras inom IKS
Pedagogiskt arbete placeras organisatoriskt inom institutionen för kultur och samhälle (IKS) med under en övergångsperiod oförändrad fysisk placering på Campus Falun. Den interimistiska lärarutbildningsnämnden kommer få i uppdrag att se över pedagogiskt arbete och dess storlek.
På vilka sätt gynnar placeringen Högskolan Dalarnas lärarutbildning?
- Integrering med humanistisk och samhällsvetenskaplig profil: Placeringen bygger på att det finns en historiskt stark koppling mellan lärarutbildningen och de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnena. Genom att låta pedagogiskt arbete komplettera den humanistisk samhällsvetenskapliga inriktningen på IKS får lärarutbildningen stöd av ämnen som utbildningshistoria, sociologi, socialantropologi och filosofi. Detta skapar en något mer unik profilering som särskiljer Högskolan Dalarnas lärarutbildning från andra lärosäten som mer fokuserat på beteendevetenskap och psykologi.
- Stöd för UVK-kursernas profilering: UVK-kurserna är i stor utsträckning humanistiskt samhällsvetenskapligt orienterade. Placeringen ger en tydlig koppling till ämneskollegor som kan stödja UVK-kursernas unika profilering och även säkerställa en progression som sammanfaller med lärarutbildningens pedagogiska mål.
- Främjande av utbildnings- och forskningssamarbete: Inom IKS finns redan ett nära samarbete inom både utbildning och forskning mellan lärare inom pedagogiskt arbete och den humanistiska samhällsvetenskapliga miljön. Placeringen innebär att högskolan bättre kan tillvarata synergier, främja en gemensam områdesutveckling och förstärka forskningsanknytningen till den samhällsvetenskapliga och humanistiska inriktningen, vilket på sikt också kan stärka ämnet pedagogiskt arbete.
Pedagogiskt utvecklingscentrum Dalarna (PUD) och lärarutbildningskansliet placeras inom ISLL
ISLL var det bästa förslaget utifrån budget- och verksamhetsplanering. Flytten görs med anledning av att ILU avvecklas. I övrigt fortsätter verksamheten med sitt/sina ordinarie uppdrag. Det har precis genomförts en översyn kring samordning av kommunsamverkansfora vid Högskolan Dalarna inklusive uppdragsutbildning, i vilken PUD:s verksamhet setts över. Översynen är en parallell process där slutrapporten presenteras för rektors ledningsråd den 18 november av ansvarig utredare. Därefter kommer högskolans ledning ta ställning till utredarens analys och rekommendationer. Mer information kommer framöver.
Bakgrund
Placering av verksamheter som idag ligger inom ILU beslutas under hösten 2024 med anledning av budget- och verksamhetsplanering. Arbetsgruppen för ny organisation för lärarutbildning arbetade fram förslaget på placeringar med utgångspunkt i det remissunderlag och tillhörande remissyttranden som togs fram innan styrelsens beslut den 19 september. Förslaget beaktade i den mån det var möjligt de synpunkter som kollegiet och institutionerna inkom med i sina remissvar under förslagsprocessen, samtidigt som ett övergripande högskoleperspektiv också behövde beaktas. Det innebar att vissa punkter i remissvaren inte kunde tillgodoses. Risk- och konsekvensanalyser har genomförts av förslagen för att identifiera eventuella arbetsmiljörisker samt förslag på åtgärder. Information till och förhandling med arbetstagarorganisationer har genomförts.
Vill du läsa mer om varför en ny lärarorganisation ska implementeras och vad det innebär? Besök gärna sidan Ny organisation för lärarutbildning för mer information.